Gå til innhold
Hundesonen.no

Væskefylte kuler i albue og på hode


Recommended Posts

En av "mine" valpekjøpere ringte meg nå nettopp for å fortelle om at valpen hennes hadde fått kuler, på str med tennisballer på albuene og nå også var det noe som fylte seg på toppen av hode. Hun var hos veterinær med albuene hans for to mnd siden og fikk da beskjed om at det kunne var albuedysplasi (:s). Det ble ikke tatt rtg, og veterinæren ville ikke drenere pga infeksjonsfare. Nå ringe valpekjøper til meg for å høre om jeg har vært borti noe slikt før, noe jeg aldri har hørt om eller sett før. Kom til å tenke på pannus og at vi sch-folk som aldri har vært borti det og tenkte å høre med sonen, om noen viste hva det kunne være.

Hun skal på vet.høyskolen så fort hun kan. Jeg ba henne finne en annen veterinær da jeg synes "diagnosen" var merkelig.

Hun forteller at han er verdens greieste, men har litt merkelig atferd om dagen. Dette kan være pga smerter/ubehag og/eller kjønnsmodning.

Så altså, noen som har hørt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger valpen på hardt underlag? Albuer og haser er spesielt utsatt for trykk når hunden ligger, og fylles fort opp med væske for å støtdempe ledda. Helt ufarlig, men det tar LANG tid å få ned hevelsene igjen. Jeg ville heller ikke drenert, pga infeksjonsfaren. Det på hodet kan være det samme, en kul etter et slag/støt mot skarp bordkant, feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninna mi sin malle fikk det på ene albuen, pga enten belastning ved å ligge på hardt underlag eller et slag. Kulen ble borte, men det tok tid :) Den var stor som en tennisball. Begge de irske ulvehundene til en annen venninne av meg har også hatt en kul på str med en tennisball på hver albue i ungdomsperioden pga trykk ved ligging, men det har også blitt borte etter en stund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan jo nesten høres ut som om albuekulene har punktert og gått ut i lymfene (derfor man finner kuler på andre steder enn hvor hunden demper støt). Jeg har hørt om, hatt og har en (STOR) hund med slike albuekuler, en venninne av meg måtte nylig avlive sin grande fordi kulen på hunden var punktert (av en veterinær som skulle tappe den), og væsken hadde strømmet ut i kroppen, og hele hunden var blitt betent. Men jeg har aldri hørt om noe sånt på schæferhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kom seg til en annen veterinær!

Det med albuene kan være trykkskader fra hardt underlag, men at det fyller seg på toppen av hodet er jo helt merkelig.

Pannus har med øynene og gjøre og de hovner ikke opp av det.

Så be eier komme seg av sted til en annen veterinær - det er jo liten tvil om at sånt er ubehagelig. Og AD er det neppe, men kanskje en form for betennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte revmatiske sykdommer kan gi slike kuler. Albue-relaterte strukturer er ikke bare-bare å tappe fordi selve vevsstrukturen rundt albueledd er av en slik art at det gir stor risiko for infeksjoner om man lager hull i huden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannus er en kjent øyesykdom på schäfer det, selv jeg har hørt om det :P Pannus er det Emma og Nyx hadde det :)

Var det jeg tenkte på. Jeg har aldri møtt en Sch med pannus, enda det er en kjent tilstand. Så tenkte kanskje dette var noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte på. Jeg har aldri møtt en Sch med pannus, enda det er en kjent tilstand. Så tenkte kanskje dette var noe slikt.

Nei, det går bare på øyne. Det ser omtrent sånn ut:

4801_123831011326_6008055_n.jpg

Det er mye mulig at det "din" valp har er immunrelatert det også, men det er neppe pannus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en 9 år gammel Sch tispe med Pannus som har blitt behandlet hele livet, hun er nå 9 år.

Det er ikke synlig på henne.

(Det er forøvrig ikke registrert på dogweb, jeg vet det pga jeg kjenner eieren godt)

Litt OT kanskje, jeg tviler sterkt på at den har pannus på bakgrunn av kuler på hode. Men bare for å vise at sykdommen trenger ikke være så synlig som på bilde over :)

***

(tar bort bilde om litt ettersom jeg ikke har tatt det)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem pannus, jeg prøvde meg på noe "morsomt" :P

Jeg skjønte den, jeg :D. Tror jeg... :lol:. Pannus var jo noe "ingen" hadde hørt om i schäfermiljøet før, selv om det var mange schäfere som faktisk hadde det. Og da tenkte vel du at det kan jo være noe sånt med dette også liksom - en utbredt sykdom som "ingen" har hørt om før... :aww:..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte den, jeg :D. Tror jeg... :lol:. Pannus var jo noe "ingen" hadde hørt om i schäfermiljøet før, selv om det var mange schäfere som faktisk hadde det. Og da tenkte vel du at det kan jo være noe sånt med dette også liksom - en utbredt sykdom som "ingen" har hørt om før... :aww:..

Jepp, det er riktig :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfelle noen lurte: Stakkars lille Marco har betennelse i rørene i beina han (hvordan skriver man det da?) Står på metacam nå og skal holdes i ro i 14 dager. Tilbake for å sjekke om han var bedre. De forhåndrtg albuer og hofter og enn så lenge så det greit ut så veterinæren.

Så da vet vi årsaken til rar atferd, og at det ofte er lurt med second opinion om mavefølelsen sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av "mine" valpekjøpere ringte meg nå nettopp for å fortelle om at valpen hennes hadde fått kuler, på str med tennisballer på albuene og nå også var det noe som fylte seg på toppen av hode. Hun var hos veterinær med albuene hans for to mnd siden og fikk da beskjed om at det kunne var albuedysplasi (:s). Det ble ikke tatt rtg, og veterinæren ville ikke drenere pga infeksjonsfare. Nå ringe valpekjøper til meg for å høre om jeg har vært borti noe slikt før, noe jeg aldri har hørt om eller sett før. Kom til å tenke på pannus og at vi sch-folk som aldri har vært borti det og tenkte å høre med sonen, om noen viste hva det kunne være.

Hun skal på vet.høyskolen så fort hun kan. Jeg ba henne finne en annen veterinær da jeg synes "diagnosen" var merkelig.

Hun forteller at han er verdens greieste, men har litt merkelig atferd om dagen. Dette kan være pga smerter/ubehag og/eller kjønnsmodning.

Så altså, noen som har hørt om dette?

Kullbror til schäferen vi har i hus hadde slike væskefylte albuer. Han ble behandlet gjentatte ganger med kortison, men måtte til slutt opereres på begge albuer. Han er forøvrig røntget fri på albuene, så det har ingenting med AD å gjøre i hans tilfelle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannus har med øynene og gjøre og de hovner ikke opp av det.

Var det jeg tenkte på. Jeg har aldri møtt en Sch med pannus, enda det er en kjent tilstand. Så tenkte kanskje dette var noe slikt.

Jeg oppfatta det mer som at Margrete eksemplifiserte med pannus, som "ingen" har hørt om på schäfer, og at dersom hun spurte noen med schäfer, så ville dette bare behandles på samme måten, at det selvsagt ikke var vanlig eller noe farlig.

Edit: Så først nå at Siri hadde kommet til samme konklusjon! :D

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...