Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaska Husky 4mnd gammel på fly


Recommended Posts

Hei :)
Hadde håpet noen kunne svare meg på noen spm :)
Sitter i spenning å venter på min første valp, en Alaska Husky :) Samboeren min har hatt hund tidligere, men jeg har aldri hatt.
Nå er den bare 1 uke gammel, så må nok vente enda 7 uker til før vi får den, men allerede når den er bare knappe 4mnd gammel skal vi på ferie og skal ut å fly.

Er det noen som har noe erfaring på å ha disse hundene på den alderen ombord på fly, og evnt hvilke spesielle tiltak man må gjøre? Har hørt litt fra andre om å gi hunden tabletter som beroliger den under reisen. Reisen tar ca 1t40m. Skal selvfølgelig ta kontakt med den lokale dyrelegen her og spørre ang beroligende til valpen, men er det noe ekstra man bør ta hensyn til? Hvis valpen blir for tung (over 8kg) så må den jo ligge nede i lasterommet, og jeg er litt skeptisk til hvirdan det blir siden den er så liten og det ikke er trykkutligning sånn som det er oppe i cabinen.

Og så lurte jeg på om det er noen som kan svare på om det er flere vaksiner etc som skal taes etter den første vaksina og ormekuren som de gir nå før vi får valpen hjem til oss?

Håper på svar og hjelp :D

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt beroligende til en så liten valp på en slik reise, men det er nå bare meg :P

Er det noen som har noe erfaring på å ha disse hundene på den alderen ombord på fly, og evnt hvilke spesielle tiltak man må gjøre? Har hørt litt fra andre om å gi hunden tabletter som beroliger den under reisen. Reisen tar ca 1t40m. Skal selvfølgelig ta kontakt med den lokale dyrelegen her og spørre ang beroligende til valpen, men er det noe ekstra man bør ta hensyn til? Hvis valpen blir for tung (over 8kg) så må den jo ligge nede i lasterommet, og jeg er litt skeptisk til hvirdan det blir siden den er så liten og det ikke er trykkutligning sånn som det er oppe i cabinen.

Det stemmer overhodet ikke, anbefaler deg å lese det som står i posten jeg har skrevet ang reise med fly med hund: http://hundesonen.no/forum/topic/51832-hjelp-jeg-skal-ut-og-fly-med-hunden-min/

I lasterommet er det både trykksatt og varme, og nøyaktig like atmosfæriske så vel som luftforhold som i kabinen på et fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville overhode ikke ha gitt en valp beroligende for en så kort flytur. En valp som er godt skrudd sammen i hodet takler det helt utmerket :) Når min hannhund var fylt 6 måneder hadde han vært på 7 flyturer iløpet av sitt korte liv, og har aldri vært påvirket av det i det hele tatt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen trenger en vaksine ved 12 uker.

Jeg har sendt valp i lasterommet fra Storbritannia til Norge da den var 9 uker, og det gikk helt fint. Har ikke noe problemer med å sende valper i lasterommet. Valpen min (en setter) på 9 uker veide 7 kg, så en alaska husky på 4 mnd veier nok garantert mer enn 8 kg. Det er flere tråder om dette om å fly med hunder, slik som denne.

Du kan godt forhøre deg med veterinær om beroligende, men jeg ville ikke uten videre anbefalt det. Beroligende gjør gjerne hunden slapp og daff, men ikke mindre redd. De fleste hunder takler en flytur helt fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt beroligende til en så liten valp på en slik reise, men det er nå bare meg :P

Det stemmer overhodet ikke, anbefaler deg å lese det som står i posten jeg har skrevet ang reise med fly med hund: http://hundesonen.no/forum/topic/51832-hjelp-jeg-skal-ut-og-fly-med-hunden-min/

I lasterommet er det både trykksatt og varme, og nøyaktig like atmosfæriske så vel som luftforhold som i kabinen på et fly.

Takk for informasjonen :) Men bare en liten rettelse på prisene skrevet nederst :) Satt på Norwegian.no i går og der sto det at det kostet 299,- for å ha hund med :)

Takk for hjelpen dere andre også :) Skal ta meg en prat med dyrelegen lokalt her, da hun er veldig kjent med akkurat disse hundene :) Hun heter Hege Ingebrigtsen og er en kjent hundefører og bruker bl.a. husky til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen :) Men bare en liten rettelse på prisene skrevet nederst :) Satt på Norwegian.no i går og der sto det at det kostet 299,- for å ha hund med :)

299 tilnærmet lik 300 ;):P

Narvik, flyr dere OSL-EVE da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har sendt valp på 4 mnd i lasterommet på flytur som tok en time hver vei. Han hyla (protesthyling for å bli satt i bur) da vi tok av første gangen, men var trygg og glad da jeg henta han og glad og fornøyd da jeg både leverte han og henta han da vi fløy tilbake. Hunden har flydd mange ganger som unghund og voksen uten problemer :)

Men jeg ville definitivt ikke dopa ned valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har flydd.. tja, er vel oppe i fire-fem ganger i lasterommet, og 5 ganger i kabinen. Første gang han fløy i lasterommet var han 3,5 mnd. Alt har gått problemfritt, det har vært verst for meg :P Han har vært trygg og glad ved ankomst alle gangene i lasterommet, og de gangene han har fått være i kabinen (godkjent servicehund, så får fly i kabinen), har jeg jo sett med mine egne øyne at det er null stress med flyging for ham :)

Ville aldri gitt ham beroligende, sliti ham ut litt ja, men ikke beroligende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...