Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan rase passer til meg?


Guest Hyper_Bærta

Recommended Posts

Guest Hyper_Bærta

Satt og tenkte på hund i sta..Som sagt så skal jeg mest sannsynelig kjøpe til konfirmasjonen min(når den tid kommer!)

Jeg har tenkt en del på Aussie, men er ikke helt sikker :roll:

Jeg har lyst på en agility, utstilling og lydighets hund..Kan være jeg stiller krav nå, MEN sånn er det bare!

Har jo selvfølgelig Milo, men drømmen om en egen hund begynner og surre rundt i hodet mitt, og den gir seg virkelig ikke....!

Før hadde jeg veldig lyst på en Bokser, og så en Aussie. Men plutselig så ble jeg usikker...

Grunnen til at jeg begynner så tidlig er fordi jeg ikke vil at alt skal gå galt, med feil rase valg. Jeg vil finne den rasen som passer best til meg!

Selvfølgelig så er denne hunden MITT ansvar, men mamma og pappa hjelper meg om jeg trenger det!

Tok en sånnen Canis-Rasevelger sak..

Fik alt fra Airidale Terrier til Weimaraner...

Størrelse spiller ingen rolle- Men jeg veit ikke om jeg får låv til å ha en STOR(!!!) Grand Danois i hus...(!)

Men det jeg skulle spørre om var:

HVORDAN RASE® EGNER SEG BEST FOR MEG?(Caps lock OFF)

Plis svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje si litt mer om hvilke krav du har?

Nesten alle raser kan brukes til agility, utstilling og lydighetshund.

Har du som krav å komme langt innen lydighet og agility?

Så du må si litt mer. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

HeHe.Tenkte nok det :P

Altså:

Har ikke krav om å konkurrere i agility osv..JEG vil holde på med dette som aktivisering og morro.

Vil ikke bare gå et kurs innen dette, men komme meg vidre og lære noe med og av hunden. Og kanskje en dag konkurrere. Vil ha en hund som er veldig lærevillig!

Mange hunder er vel det?! Men jeg vil ha en spesiell en!

Sikekrt ingen som skjønner hva jeg mener nå :D

Vil helst finne en litt smidig hund, som tar det meste uten problemer. Okei, de må jo læres opp til ting. Men vil helst ha en rase som er kjent som lærevillig, smidig og fine bruks hunder!

Innen utstilling så vil jeg være med og sosialisere, treffe folk, dele erfaringer osv. Og selvsagt konkurrere og stille ut!

Dessutn så finnes det jo mange raser som er veldig krevende...Husk at jeg bare er (15?) når jeg blir konfimert...Milo er min første hund så jeg kan ikke så mye enda. Derofr bør jeg kanskje ha en lærevillig en!

Hvis noe av dette ble uklart, eller om fler spørsmål så spør i vei=)

Det er jeg som lurer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Border Collie? Kanskje litt for krevende og lettlært på godt og vondt.

En Belger? Kanskje litt for krevende den og?

De fleste brukshunder er ganske så krevende.

Men har du vurdert labrador?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta
En Border Collie? Kanskje litt for krevende og lettlært på godt og vondt.

En Belger? Kanskje litt for krevende den og?

De fleste brukshunder er ganske så krevende.

Men har du vurdert labrador?

Ja, de er veldig krevende..Men det er jeg også :oops:

En Labrador!!!!!!

OjOjOJ...DET var en helt glemt rase det...Eller, veit jo av Cita og Tinka og Kira..Men har aldri tenkt på rasen som en mulighet for meg!

Det var et fint tips :P

Takk skal du ha :D

Skal lese litt mer om den osv...(enda lenge tin konfen, men greit og være ute i god tid :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er veldig krevende..Men det er jeg også :oops:

En Labrador!!!!!!

OjOjOJ...DET var en helt glemt rase det...Eller, veit jo av Cita og Tinka og Kira..Men har aldri tenkt på rasen som en mulighet for meg!

Det var et fint tips :D

Takk skal du ha :P

Skal lese litt mer om den osv...(enda lenge tin konfen, men greit og være ute i god tid :P )

Bare hyggelig.. :mrgreen:

Syns Labrador hadde vært ett bra valg jeg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan du tenke deg av egenskaper da?

Vokting ja/nei

Jaktinstinkt og turer i ensomhet (a la setter og kanskje også i noen tilfeller retrievere) ja/nei

Førerorientert og -avhengig eller mer selvstendig

Smidighet/styrke (agility/trekk og kløv)

Størrelse

Pels

Ville vel tenkt i retning retriever eller gjeterhunder, flat, labbe, toller, aussie, korthårscollie, sheltie, de mer "velprøvde" hundene til formålene dine (selvom det innimellom er kult å velge særere "prosjekter" :D). Husk mye avhenger av individ og valg av oppdretter også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien kunne jo være ett bra alternativ.

Ville kanskje heller gått for det enn border eller belger. Men jeg vet jo ikke mye om deg, så kanskje disse rasene hadde passet deg utmerket. Hvis du bestemmer deg for noen raser og spør spesifikt om dem, er jeg sikker på at mange ville føle at de haddde mye å bidra med.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg anbefaler så klart boxer på det sterkeste hihi

Dette er en veldig allsidig hunderase, som alltid er gald.

De elsker og bli brukt, og elsker og være med på de utfordringene du gir dem.

Så lenge man er flink med aktivisering, er dette en veldig rolig rase inne.

Boxern blir jo testa får ganske mye mere en andre raser, men så lenge man sjekker opp forledre dyrene og linjerbak får sykdommer. Noe som er kjøpers annsvar, så kjøper man heler ikke katta i sekken.

Nå har jo vi 3 boxere selv, så ikke rart jeg annbefaler denne rasen hehe.. Men det er isåfall en veldig livsgald og uredd rase.

Mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil stille ut er jo ikke Borderen et godt førstevalg.. Hvis du ikke har lyst til å drive med gjeting da! Sheltie høres ut som den kan pase deg fint. Eventuelt korthåret collie? Fine, allsidige hunder. Aussien er jo også en idè.. Du må nok frem med litt flere krav/ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

HeHe..Alle med hver sin rase(nesten da!)

Vokting går helt greit, Milo vokter mye han også.

Smidighet og styrke hadde vært fint:D

Jaktinstink/turer i ensomhet er noe jeg stadig vekk opplever!! :D Så skader ikke med deet :D

Jeg har tenkt litt på Labrador som et bra valg for meg! (takk Taz :D)

Noen som vil ta på seg jobben med å fortelle meg litt mer om den?

Ingvild? Stine? Benedicte? :D Anyone?

En flat kan også høres litt spennende ut?! Stoff? (:D )

Spør hvis det er mer dere lurer på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren har utrolig mye positivt ved seg. Den er alltid glad og vennlig. Utrolig tålmodig og tolerant - Tinka har aldri knurra, og du har jo sett selv åssen hu reagerer på at hannhunder rir på henne (ingen reaksjon).

De er lette å motivere - det finnes utrolig mange belønninger som de er villige til å jobbe for - allslags mat, leker, hunder, mennesker osv. Men dette er også litt negativt. Siden labradoren elsker alt som finnes av mat spiser den også alt som finnes av mat. Og siden labraodren er så sosial vil den mer enn gjerne hilse på alt og alle. Tinka har endelig roet litt ned på det å hilse på mennesker, men jeg tror hun alltid kommer til å være like vill når det gjelder hunder. Dette er selvsagt en treningssak, men det er ikke alltid like lett å trene på - enten fordi den andre hundeeieren ikke tar hensyn, eller fordi hunden allerede løper løs når den andre hunden kommer.

Labradoren er en aktiv rase. Tåler gode, lange fjellturer og masse trening. Men om det en dag blir en rolig dag så tar labradoren livet med ro og slapper av allikevel.

En ting bør man dog være obs på. Selv om en ti år gammel labrador aller helst vil ta livet med ro kan en ung labrador være en virkelig utfordring å eie. De er ville og glade og fulle av fart, og deler ikke alltid samme humor som deg, for å si det sånn.

Ellers er labradoren en rase som ikke har noe behov for å være langt unna eiern på tur. Tinka tusler som oftest maks ti meter fra meg.

Også bør det nevnes at labradoren er veldig tilpasningsdyktig. Og den er en kjekk og allsidig hund som egner seg til utrolig mye.

Tja. Dette er bare mine erfaringer med labradoren, som jeg har fått gjennom å eie en i to år og møte en god del av dem.

Ellers, har du lest noe om cocker spaniel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse positivt om labradoren :wink: Det er nok derfor den er så populær også. Men hvilke flere krav har du? Mange labradorer har veldig lett for å stresse. De er ofte oversosiale og en god del individer innen rasen kan trenge veldig mye mosjon. Ellers er de kjent for å være valp til de er 12 år gamle :D

Men jeg vil gjerne vite hvilke flere krav du har til rase.

Hvordan er det med mosjonering? Hvor mye tid har du til å trene hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta
Det finnes masse positivt om labradoren :wink: Det er nok derfor den er så populær også. Men hvilke flere krav har du? Mange labradorer har veldig lett for å stresse. De er ofte oversosiale og en god del individer innen rasen kan trenge veldig mye mosjon. Ellers er de kjent for å være valp til de er 12 år gamle :D

Men jeg vil gjerne vite hvilke flere krav du har til rase.

Hvordan er det med mosjonering? Hvor mye tid har du til å trene hunden?

Krav: står litt lengre oppe. Men vil ha en litt trivelig og blid familie hund også. Etter det Ingvild sa så virker Labradoren som en veldig fin og snill rase. Har selv en åker 20 meter fra huset mitt...+ mange skoger og sletter, stier og mark..Har egentlig MYE tid til hund..Hver dag har jeg til trening og turer.... :D

Cockeren virker veldig lettlært den også. Ei venninne av meg har cocker;)

Men trur jeg vil ha en litt "større" hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Shetland Seepdog høres bra ut for deg jeg. Den er veldig lærervillig og smart, kan fint passe til utstillinger og må jo være agiliybanens mest brukte hund. Og den er jo veldig glad og spretten også, det vil si masse energi!!(i alle fall venninna mi sin) Og så er det jo et pluss for at de er veldig pene:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...