Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp i sverige? hvilke papirer?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg skal hente valp fra sverige. valp på 8 uker ca og jeg synes mattilsynets hjemmesider har blitt veldig vanskelig å finne frem på etter de gjorde endringer der inne.

Jeg prøver å finne frem, men jeg finner rett og slett ikke frem lengre!

Må ormekuren dokumenteres av veterinær? At valpen har fått ormekur (som valper får hos oppdretter)?


Hvilke papirer må jeg ha ved passering av grensen? :)

Ja og valpen hentes før 1 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavle, kjøpekontrakt, veterinærpapirer - greit å ha med som bekrefter ormkur i samme slengen, selv om det er før 1 mai, like greit å be oppdretter ordne pass til valpen også.

Pass ordner oppdretteren :)

Men får valper kur mot dvergbendelorm da? Det er snakk om 6 april :)

Jeg trenger ikke den oppdrettererklæringa? "Erklæring fra oppdretter som bekrefter at valpen kun har hatt opphold der den er født, uten kontakt med viltlevende dyr eller andre dyr som kan ha utsatt valpen for rabiessmitte. Original av erklæring skal følge valpen ved grensepassering."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke dokumentasjon påm revens lille bendelorm på valper under 3 mnd. Men pass må man ha nå, ikke noe erklæring på at valpen kun har vært hos oppdretter da Sverige ikke er rabies land.

Red: tydeligvis helt feil det jeg skriver http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/Innf_rsel_av_hundevalper_og_kattunger/innforsel_av_hundevalper_yngre_enn_tre_maaneder.5837

Jeg var sikker på at det var enderledes fra Sverige, men finner ingenting spesifikt om Sverige lengre...

Endret av Stineogstaffene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke dokumentasjon påm revens lille bendelorm på valper under 3 mnd. Men pass må man ha nå, ikke noe erklæring på at valpen kun har vært hos oppdretter da Sverige ikke er rabies land.

Kan du vær så snill å finne dette dokumentert på mattilsynet? :D Pleeease!

Denne siden forvirrer meg

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/Innf_rsel_av_hundevalper_og_kattunger/innforsel_av_hundevalper_yngre_enn_tre_maaneder.5837

"Dyret skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel droncit eller drontal) i løpet av de siste 10 dagene før innreise til Norge. Behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innreise til Norge. Kravet gjelder ikke for valper som kommer direkte fra Finland."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vær så snill å finne dette dokumentert på mattilsynet? :D Pleeease!

Denne siden forvirrer meg

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/Innf_rsel_av_hundevalper_og_kattunger/innforsel_av_hundevalper_yngre_enn_tre_maaneder.5837

"Dyret skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel droncit eller drontal) i løpet av de siste 10 dagene før innreise til Norge. Behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innreise til Norge. Kravet gjelder ikke for valper som kommer direkte fra Finland."

Se editen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg hentet valp 21 mars så var hunden behandlet mot revens beldelorm, veit ikkje om det er krav. Men oppdretter hadde fikset det meste, både med pass,chip,ormekur, og kontrakt.

Veldig enkelt og greit og hente valp i sverige. Då eg hentet så var det jo ikkje krav om pass, men det er det vel nå fra og med 1 mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til Mattilsynet du, det er ofte enklere enn å lete på sidene dems har jeg erfart.
Men, det ser ut som at oppdretter må skrive erklæring og at valpen skal behandles med ormkur.
Eventuelt skriv mail til MT, så får du det skriftlig fra dem, men si du trenger det med t-skje, slik at de ikke bare henviser til ulike dokumenter på hjemmesidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavle, kjøpekontrakt, veterinærpapirer - greit å ha med som bekrefter ormkur i samme slengen, selv om det er før 1 mai, like greit å be oppdretter ordne pass til valpen også.

stamtavle får jeg vell ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stamtavle får du. det fekk eg :)

Men det er ikke noe jeg trenger? Ikke ifølge mattilsynets sider?

Ingen vits i og sende mail. det gjorde eg, fekk aldri svar.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/aktuelt/nyheter/2013/mars-13/reglene-endres-for-innforsel-av-hund.html?id=715983

Der står det om sverige og.

Og det der er jo de nye reglene? Som gjelder fra 1 mai, og ikke spesifisert til under 3 mnd? :) Jeg vil gjerne ha de gamle, hehe :innocent: Men da antar jeg at jeg kan bruke et slikt egenerklæringsskjema på valpen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger nok bare kjøpekontrakt, men stamtavlen din får du nok med uansett ilag med dei andre papirene ;)

Eg hadde ikkje egenerklæringsskjema, men så blei jo min hund behandlet mot revens bendelorm.

Og eg fekk beskjed om at det var ikkje nødvendig med pass av tollerene elr chip sjølv om eg hadde det.

Så for meg holdt det med kontrakt og dokument av vaksinasjon og ormekur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke dokumentasjon påm revens lille bendelorm på valper under 3 mnd. Men pass må man ha nå, ikke noe erklæring på at valpen kun har vært hos oppdretter da Sverige ikke er rabies land.

Red: tydeligvis helt feil det jeg skriver http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/Innf_rsel_av_hundevalper_og_kattunger/innforsel_av_hundevalper_yngre_enn_tre_maaneder.5837

Jeg var sikker på at det var enderledes fra Sverige, men finner ingenting spesifikt om Sverige lengre...

Jeg var også sikker på at når valpen var under 3 mnd så behøvde man det ikke. Men det ser ut til at det er endra?

Mener og hun burde ha det på mail, når jeg skulle hente i Finland snakket jeg med mattilsynet i Molde og Midtre Gauldal, og de ga meg heelt forskjellig info. Så greit å ha det skriftlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 1 mai og om valpen er under 3 mnd, så trenger man ingen ting når man skal hente valp fra Sverige. Det er dog viktig at du har dokumentasjon på at valpen er hentet i Sverige. Kjøper du renraset valp i Sverige får du stamtavlen med ved kjøpet, i tillegg da til kjøpskontrakt.

Dette sa i alle fall Marit Rygner ved Mattilsynet i Østfold da jeg snakket med henne i dag ang de nye reglene fra 1 mai, for da slang jeg på spørsmål om henting av valp før 1 mai også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 1 mai og om valpen er under 3 mnd, så trenger man ingen ting når man skal hente valp fra Sverige. Det er dog viktig at du har dokumentasjon på at valpen er hentet i Sverige. Kjøper du renraset valp i Sverige får du stamtavlen med ved kjøpet, i tillegg da til kjøpskontrakt.

Dette sa i alle fall Marit Rygner ved Mattilsynet i Østfold da jeg snakket med henne i dag ang de nye reglene fra 1 mai, for da slang jeg på spørsmål om henting av valp før 1 mai også.

Takk :-D *puste*

men nå ordner oppdretter alt av papir for å være sikker på at vi ikke kommer bort i problemer :-) så eupass, oppdrettererklæring og vetattest på ormekur blir laget.

Det er renraset :-) så kjøpekontrakt og stamtavle får jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...