Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger svar ift EU-kontroll og salg av bil


Recommended Posts

Skrevet

Hei soniser! Trenger svar på et lite spørsmål jeg er litt usikker på.

Jeg driver for øyeblikket og selger bilen min, en 99-modell som trenger litt å fikses på. Har vært på verksted og fått mangellapp, og har nettop kommet i kontakt med en interessert kjøper. Eneste jeg er usikker på nå er EU-kontrollen. Fikk på tekstmelding at bilen måtte EU-godkjennes innen mars, men dette får jeg da ikke gjort siden jeg selv reiser i April og ikke vil betale for repareringen. Tenkte kjøper kunne gjøre dette(derfor min lave salgspris). Men om kjøper skal ta seg av all reparering så er det kanskje ikke sikkert den rekker å bli EU-godkjent før tiden er ute? Er jo riktignok litt lang tid til, men så vil det jo kanskje også ta litt tid før alt er i orden av kontrakt osv.

For sikkerhets skyld var jeg innom det lokale vegvesenet og spurte der hva jeg skulle gjøre, ettersom jeg var midt i et salg. De sa at dette gikk helt bra, siden det tok tid før papirer og datoer ble prosessert der, og at "hemmelig" frist var ut mai.

Skal såklart opplyse kjøper om dette, men er likevel litt usikker på at de opplysningene jeg har fått stemmer. Kan man omregistrere bilen selv om EU-godkjenningen går ut denne måneden?

Guest Kåre Lise
Skrevet

Med forbehold så ja, den fristen er ikke så hemmelig. 2 måneder ekstra får alle. Verste fall må han jo bare levere med EU-godkjenning, altså etterkontrollen sammen med omregistreringspapirer.

Red: Altså, svaret over er jo om det går over fristen. Før fristen er gått ut kan den fint omregistreres ja.

Skrevet
Med forbehold så ja, den fristen er ikke så hemmelig. 2 måneder ekstra får alle. Verste fall må han jo bare levere med EU-godkjenning, altså etterkontrollen sammen med omregistreringspapirer.

Red: Altså, svaret over er jo om det går over fristen. Før fristen er gått ut kan den fint omregistreres ja.

Okei, da går det jo mest sannsynlig bra, for bilen selges jo før mars er ferdig.

Skrevet
Husk at man får ikke omregistrert bilen før den er eu-godkjent..

Sent from my GT-I9100

Hvilket land bor du i? Det gjelder kun om fristen for EU-godkjenning er gått ut.

Skrevet
Hvilket land bor du i? Det gjelder kun om fristen for EU-godkjenning er gått ut.

Det er vel ikke relevant hvilket land jeg bor i, for den del ;)

Men hvis fristen og slikt ikke er gått ut, så er vel bilen eu-godkjent.. Men det er regel svært få er klar over og derfor valgte jeg alikevel å nevne det..

Skrevet
Det er vel ikke relevant hvilket land jeg bor i, for den del ;)

Men hvis fristen og slikt ikke er gått ut, så er vel bilen eu-godkjent.. Men det er regel svært få er klar over og derfor valgte jeg alikevel å nevne det..

Okay :)

Men TS, det spiller jo ingen rolle. Altså, du kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der (inntil 4 mnd. før fristen går ut), i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted. Så vet du det til neste gang :) Da hadde du hatt manglene på EU-seddelen, og ny eier hadde sluppet unna med etterkontrollen hvis det er sånn at han ikke kan bli ferdig med bilen før fristen går ut- og må ha den på ordinær EU med mangler.

Guest Kåre Lise
Skrevet
Okay :)

Men TS, det spiller jo ingen rolle. Altså, du kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der (inntil 4 mnd. før fristen går ut), i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted. Så vet du det til neste gang :) Da hadde du hatt manglene på EU-seddelen, og ny eier hadde sluppet unna med etterkontrollen hvis det er sånn at han ikke kan bli ferdig med bilen før fristen går ut- og må ha den på ordinær EU med mangler.

Det her må du forklare meg nærmere. TS kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted?

Forskjellen her er?

Skrevet
Det her må du forklare meg nærmere. TS kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted?

Forskjellen her er?

At den obligatoriske EU-kontrollen da er unnagjort. Nå må den betales for okkesom (i tillegg til mangellappen fra verksted), og om det tar tid å rette opp i manglene, må ny eier betale for etterkontroll i tillegg.

Red: Eller, etterkontroll må man kanskje ikke på, om godkjent verksted utfører rep. på manglene. Uansett hadde man spart ett ledd.

Guest Kåre Lise
Skrevet

Dette skjønte jeg bare ikke.. :( Skal det gjøres etter boka så er eneste måten å unngå mangellapp på å levere en bil uten mangler. . Etterkontroll er sjeldent dyrt. De fleste har en pris på ett par hundre. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her, det er ikke noe godkjent verksted som må utføre rep. på manglene. Jeg gjør alltid de jeg kan av de selv. Etterkontrollen sjekker bare at manglene er ubedret og det gjør de fysisk, ev. med dokumentasjon på det som kan dokumenteres.

Skrevet
Dette skjønte jeg bare ikke.. :( Skal det gjøres etter boka så er eneste måten å unngå mangellapp på å levere en bil uten mangler. . Etterkontroll er sjeldent dyrt. De fleste har en pris på ett par hundre. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her, det er ikke noe godkjent verksted som må utføre rep. på manglene. Jeg gjør alltid de jeg kan av de selv. Etterkontrollen sjekker bare at manglene er ubedret og det gjør de fysisk, ev. med dokumentasjon på det som kan dokumenteres.

:lol:

Altså, om TS inntil fire mnd. før fristen, har vært hos verksted for å sjekke ståa, er det bortkastede penger- siden hun kunne brukt EU-kontrollen til det :) I allefall om poenget var å kun få den EU-godkjent. For nå må hun eller ny kjøper uansett betale for ordinær EU- i tillegg til da etterkontroll, om han ikke rekker alt ila. et par uker.

Guest Kåre Lise
Skrevet
:lol:

Altså, om TS inntil fire mnd. før fristen, har vært hos verksted for å sjekke ståa, er det bortkastede penger- siden hun kunne brukt EU-kontrollen til det :) I allefall om poenget var å kun få den EU-godkjent. For nå må hun eller ny kjøper uansett betale for ordinær EU- i tillegg til da etterkontroll, om han ikke rekker alt ila. et par uker.

Hun har da fått mangellapp. Da skal den ikke til noe no mer EU-kontroll før om 2 år, den skal til etterkontroll for å vise at manglene er utbedret. Dette skjer helt uavhengig av eierskifte.

Skrevet
Hun har da fått mangellapp. Da skal den ikke til noe no mer EU-kontroll før om 2 år, den skal til etterkontroll for å vise at manglene er utbedret. Dette skjer helt uavhengig av eierskifte.

Sånn nå ja. Om det er EU hun har vært på blir det en annen historie, da får man fastsatt en frist så og så lenge etter ordinær EU-frist er utgått på å utbedre feil. Om hun har vært på f.eks tilstandsrapport hos NAF, må hun fortsatt på ordinær EU innen fristen utgår. Det var det jeg leste i hodet mitt.

Skrevet

:icon_confused:

Føler at jeg har hjernen til en gullfisk for øyeblikket...

Altså. Koster det ingenting om man tar bilen til EU-sjekk hos vegvesenet? Slik protokoll jeg fulgte når jeg kjøpte var

1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Nå skal det sies at jeg har lite peiling av bil, så kan godt være jeg kunne gjort dette rimeligere ;) Men for min del, siden jeg skulle selge bilen så ønsket jeg mangellapp slik ny eier kunne se hva som var galt og hva som måtte fikses.

Siden bilen er EU-godkjent T.O.M. mars, og jeg skal selge den nå i løpet av noen dager så vil jo bilen fremdeles være EU-godkjent :) Ordner seg nok dette!

Skrevet
:icon_confused:

Føler at jeg har hjernen til en gullfisk for øyeblikket...

Altså. Koster det ingenting om man tar bilen til EU-sjekk hos vegvesenet? Slik protokoll jeg fulgte når jeg kjøpte var

1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Nå skal det sies at jeg har lite peiling av bil, så kan godt være jeg kunne gjort dette rimeligere ;) Men for min del, siden jeg skulle selge bilen så ønsket jeg mangellapp slik ny eier kunne se hva som var galt og hva som måtte fikses.

Siden bilen er EU-godkjent T.O.M. mars, og jeg skal selge den nå i løpet av noen dager så vil jo bilen fremdeles være EU-godkjent :) Ordner seg nok dette!

Hihi :) Neida, det er ikke gratis med EU- kontroll. Det jeg fikk for meg var at du hadde fått påvist manglene utenom EU- kontroll. Og da hadde det blitt et ekstra unødvendig ledd... Men du har tatt EU, og fått mangellapp der. Da må ny eier fikse feilene innen så og så lang tid etter at fristen for ordinær EU er over, og få etterkontrollert utbedringene.

Så det er jeg som lager mange høner her... :P

Skrevet
Hihi :) Neida, det er ikke gratis med EU- kontroll. Det jeg fikk for meg var at du hadde fått påvist manglene utenom EU- kontroll. Og da hadde det blitt et ekstra unødvendig ledd... Men du har tatt EU, og fått mangellapp der. Da må ny eier fikse feilene innen så og så lang tid etter at fristen for ordinær EU er over, og få etterkontrollert utbedringene.

Så det er jeg som lager mange høner her... :P

:punk: Da er vi på rett bølgelengde

  • Like 1
Guest Kåre Lise
Skrevet
1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Punkt 3 er etterkontroll. :) Det er bare en EU-Kontroll, deretter etterkontroll av mangler og kun mangler. Ingen ny komplett sjekk. :)
  • 3 months later...
Skrevet

Hei,

Håper noen kan hjelpe meg. Vår bil ble ikke EU-godkjent innen 31.05. Da fikk vi et brev med ny frist 31.07. Vi har tenkt å selge bilen og det er en som er interessert. Kan bilen omregistreres selv om det ikke er EU-godkjent enda?

Setter pris på raskt svar!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...