Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger svar ift EU-kontroll og salg av bil


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Hei soniser! Trenger svar på et lite spørsmål jeg er litt usikker på.

Jeg driver for øyeblikket og selger bilen min, en 99-modell som trenger litt å fikses på. Har vært på verksted og fått mangellapp, og har nettop kommet i kontakt med en interessert kjøper. Eneste jeg er usikker på nå er EU-kontrollen. Fikk på tekstmelding at bilen måtte EU-godkjennes innen mars, men dette får jeg da ikke gjort siden jeg selv reiser i April og ikke vil betale for repareringen. Tenkte kjøper kunne gjøre dette(derfor min lave salgspris). Men om kjøper skal ta seg av all reparering så er det kanskje ikke sikkert den rekker å bli EU-godkjent før tiden er ute? Er jo riktignok litt lang tid til, men så vil det jo kanskje også ta litt tid før alt er i orden av kontrakt osv.

For sikkerhets skyld var jeg innom det lokale vegvesenet og spurte der hva jeg skulle gjøre, ettersom jeg var midt i et salg. De sa at dette gikk helt bra, siden det tok tid før papirer og datoer ble prosessert der, og at "hemmelig" frist var ut mai.

Skal såklart opplyse kjøper om dette, men er likevel litt usikker på at de opplysningene jeg har fått stemmer. Kan man omregistrere bilen selv om EU-godkjenningen går ut denne måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Med forbehold så ja, den fristen er ikke så hemmelig. 2 måneder ekstra får alle. Verste fall må han jo bare levere med EU-godkjenning, altså etterkontrollen sammen med omregistreringspapirer.

Red: Altså, svaret over er jo om det går over fristen. Før fristen er gått ut kan den fint omregistreres ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold så ja, den fristen er ikke så hemmelig. 2 måneder ekstra får alle. Verste fall må han jo bare levere med EU-godkjenning, altså etterkontrollen sammen med omregistreringspapirer.

Red: Altså, svaret over er jo om det går over fristen. Før fristen er gått ut kan den fint omregistreres ja.

Okei, da går det jo mest sannsynlig bra, for bilen selges jo før mars er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land bor du i? Det gjelder kun om fristen for EU-godkjenning er gått ut.

Det er vel ikke relevant hvilket land jeg bor i, for den del ;)

Men hvis fristen og slikt ikke er gått ut, så er vel bilen eu-godkjent.. Men det er regel svært få er klar over og derfor valgte jeg alikevel å nevne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke relevant hvilket land jeg bor i, for den del ;)

Men hvis fristen og slikt ikke er gått ut, så er vel bilen eu-godkjent.. Men det er regel svært få er klar over og derfor valgte jeg alikevel å nevne det..

Okay :)

Men TS, det spiller jo ingen rolle. Altså, du kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der (inntil 4 mnd. før fristen går ut), i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted. Så vet du det til neste gang :) Da hadde du hatt manglene på EU-seddelen, og ny eier hadde sluppet unna med etterkontrollen hvis det er sånn at han ikke kan bli ferdig med bilen før fristen går ut- og må ha den på ordinær EU med mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Okay :)

Men TS, det spiller jo ingen rolle. Altså, du kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der (inntil 4 mnd. før fristen går ut), i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted. Så vet du det til neste gang :) Da hadde du hatt manglene på EU-seddelen, og ny eier hadde sluppet unna med etterkontrollen hvis det er sånn at han ikke kan bli ferdig med bilen før fristen går ut- og må ha den på ordinær EU med mangler.

Det her må du forklare meg nærmere. TS kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted?

Forskjellen her er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her må du forklare meg nærmere. TS kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted?

Forskjellen her er?

At den obligatoriske EU-kontrollen da er unnagjort. Nå må den betales for okkesom (i tillegg til mangellappen fra verksted), og om det tar tid å rette opp i manglene, må ny eier betale for etterkontroll i tillegg.

Red: Eller, etterkontroll må man kanskje ikke på, om godkjent verksted utfører rep. på manglene. Uansett hadde man spart ett ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette skjønte jeg bare ikke.. :( Skal det gjøres etter boka så er eneste måten å unngå mangellapp på å levere en bil uten mangler. . Etterkontroll er sjeldent dyrt. De fleste har en pris på ett par hundre. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her, det er ikke noe godkjent verksted som må utføre rep. på manglene. Jeg gjør alltid de jeg kan av de selv. Etterkontrollen sjekker bare at manglene er ubedret og det gjør de fysisk, ev. med dokumentasjon på det som kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte jeg bare ikke.. :( Skal det gjøres etter boka så er eneste måten å unngå mangellapp på å levere en bil uten mangler. . Etterkontroll er sjeldent dyrt. De fleste har en pris på ett par hundre. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her, det er ikke noe godkjent verksted som må utføre rep. på manglene. Jeg gjør alltid de jeg kan av de selv. Etterkontrollen sjekker bare at manglene er ubedret og det gjør de fysisk, ev. med dokumentasjon på det som kan dokumenteres.

:lol:

Altså, om TS inntil fire mnd. før fristen, har vært hos verksted for å sjekke ståa, er det bortkastede penger- siden hun kunne brukt EU-kontrollen til det :) I allefall om poenget var å kun få den EU-godkjent. For nå må hun eller ny kjøper uansett betale for ordinær EU- i tillegg til da etterkontroll, om han ikke rekker alt ila. et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
:lol:

Altså, om TS inntil fire mnd. før fristen, har vært hos verksted for å sjekke ståa, er det bortkastede penger- siden hun kunne brukt EU-kontrollen til det :) I allefall om poenget var å kun få den EU-godkjent. For nå må hun eller ny kjøper uansett betale for ordinær EU- i tillegg til da etterkontroll, om han ikke rekker alt ila. et par uker.

Hun har da fått mangellapp. Da skal den ikke til noe no mer EU-kontroll før om 2 år, den skal til etterkontroll for å vise at manglene er utbedret. Dette skjer helt uavhengig av eierskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har da fått mangellapp. Da skal den ikke til noe no mer EU-kontroll før om 2 år, den skal til etterkontroll for å vise at manglene er utbedret. Dette skjer helt uavhengig av eierskifte.

Sånn nå ja. Om det er EU hun har vært på blir det en annen historie, da får man fastsatt en frist så og så lenge etter ordinær EU-frist er utgått på å utbedre feil. Om hun har vært på f.eks tilstandsrapport hos NAF, må hun fortsatt på ordinær EU innen fristen utgår. Det var det jeg leste i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Føler at jeg har hjernen til en gullfisk for øyeblikket...

Altså. Koster det ingenting om man tar bilen til EU-sjekk hos vegvesenet? Slik protokoll jeg fulgte når jeg kjøpte var

1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Nå skal det sies at jeg har lite peiling av bil, så kan godt være jeg kunne gjort dette rimeligere ;) Men for min del, siden jeg skulle selge bilen så ønsket jeg mangellapp slik ny eier kunne se hva som var galt og hva som måtte fikses.

Siden bilen er EU-godkjent T.O.M. mars, og jeg skal selge den nå i løpet av noen dager så vil jo bilen fremdeles være EU-godkjent :) Ordner seg nok dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Føler at jeg har hjernen til en gullfisk for øyeblikket...

Altså. Koster det ingenting om man tar bilen til EU-sjekk hos vegvesenet? Slik protokoll jeg fulgte når jeg kjøpte var

1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Nå skal det sies at jeg har lite peiling av bil, så kan godt være jeg kunne gjort dette rimeligere ;) Men for min del, siden jeg skulle selge bilen så ønsket jeg mangellapp slik ny eier kunne se hva som var galt og hva som måtte fikses.

Siden bilen er EU-godkjent T.O.M. mars, og jeg skal selge den nå i løpet av noen dager så vil jo bilen fremdeles være EU-godkjent :) Ordner seg nok dette!

Hihi :) Neida, det er ikke gratis med EU- kontroll. Det jeg fikk for meg var at du hadde fått påvist manglene utenom EU- kontroll. Og da hadde det blitt et ekstra unødvendig ledd... Men du har tatt EU, og fått mangellapp der. Da må ny eier fikse feilene innen så og så lang tid etter at fristen for ordinær EU er over, og få etterkontrollert utbedringene.

Så det er jeg som lager mange høner her... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi :) Neida, det er ikke gratis med EU- kontroll. Det jeg fikk for meg var at du hadde fått påvist manglene utenom EU- kontroll. Og da hadde det blitt et ekstra unødvendig ledd... Men du har tatt EU, og fått mangellapp der. Da må ny eier fikse feilene innen så og så lang tid etter at fristen for ordinær EU er over, og få etterkontrollert utbedringene.

Så det er jeg som lager mange høner her... :P

:punk: Da er vi på rett bølgelengde

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Punkt 3 er etterkontroll. :) Det er bare en EU-Kontroll, deretter etterkontroll av mangler og kun mangler. Ingen ny komplett sjekk. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei,

Håper noen kan hjelpe meg. Vår bil ble ikke EU-godkjent innen 31.05. Da fikk vi et brev med ny frist 31.07. Vi har tenkt å selge bilen og det er en som er interessert. Kan bilen omregistreres selv om det ikke er EU-godkjent enda?

Setter pris på raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...