Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger svar ift EU-kontroll og salg av bil


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Hei soniser! Trenger svar på et lite spørsmål jeg er litt usikker på.

Jeg driver for øyeblikket og selger bilen min, en 99-modell som trenger litt å fikses på. Har vært på verksted og fått mangellapp, og har nettop kommet i kontakt med en interessert kjøper. Eneste jeg er usikker på nå er EU-kontrollen. Fikk på tekstmelding at bilen måtte EU-godkjennes innen mars, men dette får jeg da ikke gjort siden jeg selv reiser i April og ikke vil betale for repareringen. Tenkte kjøper kunne gjøre dette(derfor min lave salgspris). Men om kjøper skal ta seg av all reparering så er det kanskje ikke sikkert den rekker å bli EU-godkjent før tiden er ute? Er jo riktignok litt lang tid til, men så vil det jo kanskje også ta litt tid før alt er i orden av kontrakt osv.

For sikkerhets skyld var jeg innom det lokale vegvesenet og spurte der hva jeg skulle gjøre, ettersom jeg var midt i et salg. De sa at dette gikk helt bra, siden det tok tid før papirer og datoer ble prosessert der, og at "hemmelig" frist var ut mai.

Skal såklart opplyse kjøper om dette, men er likevel litt usikker på at de opplysningene jeg har fått stemmer. Kan man omregistrere bilen selv om EU-godkjenningen går ut denne måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Med forbehold så ja, den fristen er ikke så hemmelig. 2 måneder ekstra får alle. Verste fall må han jo bare levere med EU-godkjenning, altså etterkontrollen sammen med omregistreringspapirer.

Red: Altså, svaret over er jo om det går over fristen. Før fristen er gått ut kan den fint omregistreres ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold så ja, den fristen er ikke så hemmelig. 2 måneder ekstra får alle. Verste fall må han jo bare levere med EU-godkjenning, altså etterkontrollen sammen med omregistreringspapirer.

Red: Altså, svaret over er jo om det går over fristen. Før fristen er gått ut kan den fint omregistreres ja.

Okei, da går det jo mest sannsynlig bra, for bilen selges jo før mars er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land bor du i? Det gjelder kun om fristen for EU-godkjenning er gått ut.

Det er vel ikke relevant hvilket land jeg bor i, for den del ;)

Men hvis fristen og slikt ikke er gått ut, så er vel bilen eu-godkjent.. Men det er regel svært få er klar over og derfor valgte jeg alikevel å nevne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke relevant hvilket land jeg bor i, for den del ;)

Men hvis fristen og slikt ikke er gått ut, så er vel bilen eu-godkjent.. Men det er regel svært få er klar over og derfor valgte jeg alikevel å nevne det..

Okay :)

Men TS, det spiller jo ingen rolle. Altså, du kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der (inntil 4 mnd. før fristen går ut), i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted. Så vet du det til neste gang :) Da hadde du hatt manglene på EU-seddelen, og ny eier hadde sluppet unna med etterkontrollen hvis det er sånn at han ikke kan bli ferdig med bilen før fristen går ut- og må ha den på ordinær EU med mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Okay :)

Men TS, det spiller jo ingen rolle. Altså, du kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der (inntil 4 mnd. før fristen går ut), i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted. Så vet du det til neste gang :) Da hadde du hatt manglene på EU-seddelen, og ny eier hadde sluppet unna med etterkontrollen hvis det er sånn at han ikke kan bli ferdig med bilen før fristen går ut- og må ha den på ordinær EU med mangler.

Det her må du forklare meg nærmere. TS kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted?

Forskjellen her er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her må du forklare meg nærmere. TS kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted?

Forskjellen her er?

At den obligatoriske EU-kontrollen da er unnagjort. Nå må den betales for okkesom (i tillegg til mangellappen fra verksted), og om det tar tid å rette opp i manglene, må ny eier betale for etterkontroll i tillegg.

Red: Eller, etterkontroll må man kanskje ikke på, om godkjent verksted utfører rep. på manglene. Uansett hadde man spart ett ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette skjønte jeg bare ikke.. :( Skal det gjøres etter boka så er eneste måten å unngå mangellapp på å levere en bil uten mangler. . Etterkontroll er sjeldent dyrt. De fleste har en pris på ett par hundre. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her, det er ikke noe godkjent verksted som må utføre rep. på manglene. Jeg gjør alltid de jeg kan av de selv. Etterkontrollen sjekker bare at manglene er ubedret og det gjør de fysisk, ev. med dokumentasjon på det som kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte jeg bare ikke.. :( Skal det gjøres etter boka så er eneste måten å unngå mangellapp på å levere en bil uten mangler. . Etterkontroll er sjeldent dyrt. De fleste har en pris på ett par hundre. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her, det er ikke noe godkjent verksted som må utføre rep. på manglene. Jeg gjør alltid de jeg kan av de selv. Etterkontrollen sjekker bare at manglene er ubedret og det gjør de fysisk, ev. med dokumentasjon på det som kan dokumenteres.

:lol:

Altså, om TS inntil fire mnd. før fristen, har vært hos verksted for å sjekke ståa, er det bortkastede penger- siden hun kunne brukt EU-kontrollen til det :) I allefall om poenget var å kun få den EU-godkjent. For nå må hun eller ny kjøper uansett betale for ordinær EU- i tillegg til da etterkontroll, om han ikke rekker alt ila. et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
:lol:

Altså, om TS inntil fire mnd. før fristen, har vært hos verksted for å sjekke ståa, er det bortkastede penger- siden hun kunne brukt EU-kontrollen til det :) I allefall om poenget var å kun få den EU-godkjent. For nå må hun eller ny kjøper uansett betale for ordinær EU- i tillegg til da etterkontroll, om han ikke rekker alt ila. et par uker.

Hun har da fått mangellapp. Da skal den ikke til noe no mer EU-kontroll før om 2 år, den skal til etterkontroll for å vise at manglene er utbedret. Dette skjer helt uavhengig av eierskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har da fått mangellapp. Da skal den ikke til noe no mer EU-kontroll før om 2 år, den skal til etterkontroll for å vise at manglene er utbedret. Dette skjer helt uavhengig av eierskifte.

Sånn nå ja. Om det er EU hun har vært på blir det en annen historie, da får man fastsatt en frist så og så lenge etter ordinær EU-frist er utgått på å utbedre feil. Om hun har vært på f.eks tilstandsrapport hos NAF, må hun fortsatt på ordinær EU innen fristen utgår. Det var det jeg leste i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Føler at jeg har hjernen til en gullfisk for øyeblikket...

Altså. Koster det ingenting om man tar bilen til EU-sjekk hos vegvesenet? Slik protokoll jeg fulgte når jeg kjøpte var

1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Nå skal det sies at jeg har lite peiling av bil, så kan godt være jeg kunne gjort dette rimeligere ;) Men for min del, siden jeg skulle selge bilen så ønsket jeg mangellapp slik ny eier kunne se hva som var galt og hva som måtte fikses.

Siden bilen er EU-godkjent T.O.M. mars, og jeg skal selge den nå i løpet av noen dager så vil jo bilen fremdeles være EU-godkjent :) Ordner seg nok dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Føler at jeg har hjernen til en gullfisk for øyeblikket...

Altså. Koster det ingenting om man tar bilen til EU-sjekk hos vegvesenet? Slik protokoll jeg fulgte når jeg kjøpte var

1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Nå skal det sies at jeg har lite peiling av bil, så kan godt være jeg kunne gjort dette rimeligere ;) Men for min del, siden jeg skulle selge bilen så ønsket jeg mangellapp slik ny eier kunne se hva som var galt og hva som måtte fikses.

Siden bilen er EU-godkjent T.O.M. mars, og jeg skal selge den nå i løpet av noen dager så vil jo bilen fremdeles være EU-godkjent :) Ordner seg nok dette!

Hihi :) Neida, det er ikke gratis med EU- kontroll. Det jeg fikk for meg var at du hadde fått påvist manglene utenom EU- kontroll. Og da hadde det blitt et ekstra unødvendig ledd... Men du har tatt EU, og fått mangellapp der. Da må ny eier fikse feilene innen så og så lang tid etter at fristen for ordinær EU er over, og få etterkontrollert utbedringene.

Så det er jeg som lager mange høner her... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi :) Neida, det er ikke gratis med EU- kontroll. Det jeg fikk for meg var at du hadde fått påvist manglene utenom EU- kontroll. Og da hadde det blitt et ekstra unødvendig ledd... Men du har tatt EU, og fått mangellapp der. Da må ny eier fikse feilene innen så og så lang tid etter at fristen for ordinær EU er over, og få etterkontrollert utbedringene.

Så det er jeg som lager mange høner her... :P

:punk: Da er vi på rett bølgelengde

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Punkt 3 er etterkontroll. :) Det er bare en EU-Kontroll, deretter etterkontroll av mangler og kun mangler. Ingen ny komplett sjekk. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei,

Håper noen kan hjelpe meg. Vår bil ble ikke EU-godkjent innen 31.05. Da fikk vi et brev med ny frist 31.07. Vi har tenkt å selge bilen og det er en som er interessert. Kan bilen omregistreres selv om det ikke er EU-godkjent enda?

Setter pris på raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...