Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Egentlig litt i tvil om jeg skulle skrive her, men trenger litt hjelp/synspunkter på et problem vi har fått..
Vet heller ikke om jeg skulle lagt den under hundens helse og sykdommer?

Gammelhunden på 11 har det alltid vært mye lyd. Bjeffing når mat blir litt senere, og mye vokting på dører/i hagen. Nå er det bare mer, og jeg river snart av meg håret.

Bikkja bjeffer ofte. Bjeffer når han skal ut i hagen, litt når han er ute(vokting) og når han kommer inn. Han kan bjeffe når han venter på mat, og når maten er servert legger han seg å slapper av etter endt måltid. Så bjeffes det igjen. Etter en god stund kan han også legge seg ned å sove en stund før han plutselig begynner å bjeffe. Han er ikke sånn på hytta, og da er han ute så lenge han vil. Lurer nesten på om han kjeder seg, men han bjeffer som oftest etter endt tur også.

Prøver å vente ut bjeffinga, men å sitte å høre på høyfrekvent bjeffing er ikke akkurat det mest behagelige i verden.. Prøver å aktivisere han med godbitsøk ol. men når godbitene er funnet et det mer masing.
Bikkjedyret har selvfølgelig vært til veterinær, men han fant ikke noe annet enn litt redusert syn og forkalkinger i ryggen. Veterinæren la også til i en kommentar "kanskje han er litt dement?", men han har ikke andre tegn på demens.

Jeg får skikkelig vondt av bikkja, ikke aner jeg hva han vil, veterinæren sier han er en fin hund og holder seg godt, men noe bak all den masinga/bjeffinga må det jo være?

Håper på saklige svar, for jeg vil bikkjas beste, men vet ikke hvor godt det er for han heller i periodene han bjeffer heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Kan det være at hørselen også er litt nedsatt, og at han fordi han ikke helt klarer å gjenkjenne forskjellige lyder, reagerer med å bjeffe/ vokte mer? På hytta vil jeg tro det er mye mindre støy enn det er i boligfeltet dere bor i.
Tja, han får veldig godt med seg lyder. Spurte veterinæren angående dette, men han sa det ville være vanskelig å få målt hørselen? Han har også blitt sånn på hytta nå dessverre. Kan være ute å løpe løs lenge før han bjeffer og vil inn. Så begynner så smått pipingen som går over til bjeffing. Lå våken i hele natt å tenkte så det knaket, for jeg vil virkelig komme til bunns i dette. Hadde en prat med pappa angående dette i går kveld, og han er dritlei. Har merka lenge på han at han er lei, men i går sa han at han nesten gleda seg til den dagen bikkja ikke var her lengre :/ Mannen som er glad i hunder sier han aldri noensinne vil ha hund igjen etter denne.. Nå er jo dette første hunden vår, og vi kjøpte bikkja av noen naboen kjente. Uten erfaring med hund tidligere, så ingen varselslamper som lyste når valpene var mest ute i hundegård/under trappa, og de andre bikkjene på gården fikk stå fritt å bjeffe. Vet ikke om det er det som har dannet grunnlaget for masingen, men han har alltid vært en som maser, og som det er mye lyd i. Nå er det bare mye værre.. Så om noen har tips til hva som kan prøves/sjekkes ut så tar jeg i mot det med stor takknemlighet! Det er litt slitsomt å være hundeeier nå, og jeg vil så gjerne komme til bunns i dette både for familien og hundens del..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om dere ber han slutte da? Hører han etter? For mange er det jo selvbelønnende og bjeffe og det høres jo litt ut som at dere belønner han også, han bjeffer han får tur, han bjeffer han får mat, han bjeffer dere gir han godbitsøk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Er påpasselig med å ta han ut/gi mat osv når han er stille. Ønsker ikke at han skal oppnå noe med bjeffinga. Når han bjeffer henter vi han og legger han i senga, men da kommer det først små pipelyder, også begynner bjeffinga igjen. Hvis jeg ber han være stille så maser han omtrent mer. Skal legges til at han ikke er like ille når pappa er i samme rom som han. Pappa har tatt tak i han flere ganger tidligere, og det vet bikkja godt. Jeg prøver å sette klare rammer og grenser på hva som er bra og hva som ikke er lov, men det ender i bjeffinga uansett.

Var hos veterinæren i forrige uke, og bikkja begynte for første gang å mase på venterommet. Kan være tilfeldig, men for min del virker det ikke sånn, i og med at han også maser på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak bjeffer når han er gira eller kjeder seg og vil noe. Det eneste sol funka på han var å vente han ut og sette høyere krav før det skjedde noe. Han var sykt aktiv da han var yngre og han bjeffet for å få meg opp av sofaen. Det var nok at jeg gjorde husarbeid, da roet han seg. Det jeg gjorde var først å vente til han sluttet å bjeffe og så satte seg eller la seg ned. De første gangene reiste jeg meg og gjorde noe i leiligheten med en gang han satte seg/la seg. Så ventet jeg lenger og lenger til han slutt sovna før jeg satte meg i aktivitet. Nå gjør han det bare på mamma når han vil ha kveldsmat eller noe som står på kjøkkenbenken, men det er fordi hun ikke venter han ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Prøver som sagt å vente han ut, men som oftest bjeffer han høyere. Går meg en runde i huset, og gir oppmerksomhet/belønner når han er stille. Så fort jeg slapper av er det bjeffing igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Han er ikke understimulert da? Han begynner jo å dra på årene, men det kan jo hende han allikevel syns han får for lite trim og trening?
Tanken har slått meg og, men passer på å aktivisere han så mye som mulig. Han får tur og hjernetrim, og litt småtrening i ny og ned. Litt rart at han er sånn på hytta, når han får løpe fritt og bli med på tur så mye han vil tenker jeg. I helga løp han rundt i snøen de kilometerne på veien opp, og han løp over jordene og var aldri i ro. Når vi kom frem så var han ute, snuste og leita etter lemen, men så fort vi hadde vært inn litt så begynte masingen.
Hva skjer om du sitter helt rolig og venter han ut? Jeg tenker det er naturlig at bjeffingen blir høyere, han prøver jo enda mer. Det gjorde Isak også :) Dette er for bjeffing når han feks bare ligger på gulvet.
Da blir det enda mer bjeff. Har prøvd å sitte å vente så lenge som mulig, men bjeffingen er så høy og vond at etter 10 mins tid så blir man lei. Innimellom løper Vegas på han(var på bjeffing han)' og da legger han seg langflat etterpå og piper skikkelig. Enda godt han som bor vegg i vegg med oss er omtrent døv... Målet mitt er å ha et fint og ikke-sjenerende hundehold, men de to hus bortenfor har vært på døra å klaget engang, og det gjør meg skikkelig lei, for jeg vil virkelig ikke at mitt hundehold skal være til bry for andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke rart at han blir høyere og høyere om han vinner på det ;) Ta på deg øreklokker, stapp bomull i øra eller liknende. Ignorer han totalt, ikke se på han eller gi han noen form for oppmerksomhet når han lager lyd. Når han endelig blir stille og klarer å være rolig en liten stund kan du finne på noe morsomt med han slik at han ikke har noen grunn til å mase mer :)

Voktingen har jeg ingen tips på. Angående bjeffe når han skal ut, om dere synes det er en uting er det "bare" å ignorere det også og slippe han ut når han er stille :)

Ignorere bjeffinga har hjulpet veldig på Isak ihvertfall. Å kjefte eller fysisk ta han eller gi timeout hjalp ikke, for da fikk han vilja si, nemlig å få meg i aktivitet. Jeg brukte litt tid på dette, men det er veldig verdt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Sant det. Får la kjæresten ta med seg Vegas på jobb, stålsette meg og bare prøve ordentlig.

Slipper han kun ut når han er stille ja, men han er rask med å bjeffe på alt av lyder ute.

Skal prøve tipset ditt, samt å ikke la han være ute i hagen lengre. Vil han ut er det når jeg sier det er ok og i bånd.

Var forresten ute fra 10-tiden og til rundt 1 i dag. Broren min var hjemme med begge hundene, og bikkja bjeffa konstant. Han skrudde bare opp musikken på øreklokkene, men bjeffinga vedvarte. Men takk for tips igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...