Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund skal jeg ha?


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Okei, blir ikke hund i år, men at det blir en hund til etterhvert er det ingen tvil om. Jeg er litt frem og tilbake på raser, så da spør jeg om noen av dere har forslag.

Har fra før to settere, så likt aktivitetsnivå som de er fint.

Hater pelsstell, så vil ikke ha en rase som krever mer enn setteren der.

Høyde/størrelse har jeg ikke satt noe maks på, og cocker-størrelse er definitivt minimum.

Vil ha en hund med avknapp, er vi inne så er vi inne.

En lettlært og førerorientert hund med mindre jaktlyst enn en setter.

Lekelyst er greit, kjekt å kunne belønne med lek.

Ikke reservert.

Vært artig med en hund jeg kunne stilt ut innimellom, men jaktvarianter kan også foreslås.

Planen er å bruke hunden til Ag og lp.

Hunden vil få tur morgen og etter jobb/skole, og trening/tur kveld samt hjernetrim.

Nå skulle jeg jo aller helst hatt en setter til, da det er hjerterasen min, men så lite jakt det har blitt så velger jeg å se bort fra en ES til, dessverre.

Sett litt på jaktcocker og jaktspringer, for da har jeg jo fortsatt en jakthund, men slipper på en måte å gå med samvittighet langt oppi halsen om det blir lite jakt/jakttrening.

Kom med forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det var dette med å fronte sin egen rase da :P Spørs hvor stor du vil ha hunden, men jeg tenker at en belger ville passet hos deg :) Hannhundene har en ønsket størrelse på 62 cm (-2/+4 cm) og tispene ligger på 58 cm (-2/+4 cm). Tross lang og tjukk pels vil jeg si at pelsstell ikke følger med denne rasen. Greit å dra børsten gjennom hunden et par ganger her og der (eller aldri hvis du er meg og er lat *host*) og da også mer når de røyter (som er ca to ganger i året) for å raskere slippe hybelkaniner inne.

Nå har jeg bare min egen å hente erfaring fra, men han har en veldig fin avknapp inne, det har han faktisk alltid hatt når jeg tenker meg om. Ute er det action som gjelder! Da er det løpe, herje, leke og bare nyte livet. Førerorientert vil jeg hvert fall si han er, for hvis vi stopper på tur (og da forventer at han skal leke og løpe for seg selv) så står han gjerne ved oss og venter på at vi skal få ræva i gir igjen og gå med han :P Han er veldig opptatt av hva vi driver med og holder seg i nærheten hele tiden.God innkalling har vi også fått med veldig lite jobb bak (heldige, sa du :P ?). Lettlært som fy, det er morsomt å trene med han da han tar ting fort og liker veldig godt å trene. Og med en fantastisk lek som han har er det veldig morsomt for oss begge å trene og leke :) Han er ingen jakthund, men han har mye jakt (er groenendael, må vite). Han følger ikke opp spor for å jakte på den måten, men han jakter veldig på ting som beveger seg. Reservert vil jeg heller ikke si han er; han er vel det motsatte. Veldig glad i mennesker og hunder og gir alle veldig mye kjærlighet. Riktig søt er han. Mange synes han er voldsom i hilsingen sin, men han mener bare godt. Mye av dette er jo også vår feil da vi virkelig oversosialiserte han med alt og alle, og der merker vi nå da han har litt problemer med å ikke hilse på hunder. Mennesker klarer han å holde seg i skinnet med :) Andre belgere jeg har møtt har vært litt mer "care" i møte med folk og dyr. De trenger liksom ikke å hilse, men om de hilser så er de åpne og sosiale :)

Kanskje litt rotete skrevet :P Men ja, litt om belgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt like dårlig samvittighet for å ikke trene jakt med en jaktgolden/-labbe/-spaniel som en setter jeg da :)

Er spent på hva du kommer fram til :) Jeg tenkte både da jeg skulle ha Isak og da jeg skulle ha Bris at jeg skulle ha en annen rase, men jeg klarte ikke å finne en som passet meg like bra som en setter. Men jeg tror at jeg neste gang ender opp på noen av de i første linje. De kommer aldri til å bli like "bra" som en setter for meg, selv om de har andre egenskaper en kan sette pris på. Jeg ønsker meg en setter uten jaktegenskaper, om du skjønner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en av retrieverne? Flere av de kan jo henge med som baktropp på jakt, og du skal på tur med jaktkompiser, så er det jo veldig kjekt med en til å apportere. Retrievere har den fordelen at de tilpasser seg veldig fint eieren sin, de gir full fres om du gjør det, og kan veldig fint slappe av i sofaen også. Kan trenes til det meste, lydighet, agility, spor, apport og jakt, og det er jo en vanlig utstillingshund også.

Spaniels har vel litt mer pelsstell enn en setter. Må klippes litt og børstes, og får du en langhåret variant blir det snøballer i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det var dette med å fronte sin egen rase da :P Spørs hvor stor du vil ha hunden, men jeg tenker at en belger ville passet hos deg :) Hannhundene har en ønsket størrelse på 62 cm (-2/+4 cm) og tispene ligger på 58 cm (-2/+4 cm). Tross lang og tjukk pels vil jeg si at pelsstell ikke følger med denne rasen. Greit å dra børsten gjennom hunden et par ganger her og der (eller aldri hvis du er meg og er lat *host*) og da også mer når de røyter (som er ca to ganger i året) for å raskere slippe hybelkaniner inne.

Nå har jeg bare min egen å hente erfaring fra, men han har en veldig fin avknapp inne, det har han faktisk alltid hatt når jeg tenker meg om. Ute er det action som gjelder! Da er det løpe, herje, leke og bare nyte livet. Førerorientert vil jeg hvert fall si han er, for hvis vi stopper på tur (og da forventer at han skal leke og løpe for seg selv) så står han gjerne ved oss og venter på at vi skal få ræva i gir igjen og gå med han :P Han er veldig opptatt av hva vi driver med og holder seg i nærheten hele tiden.God innkalling har vi også fått med veldig lite jobb bak (heldige, sa du :P ?). Lettlært som fy, det er morsomt å trene med han da han tar ting fort og liker veldig godt å trene. Og med en fantastisk lek som han har er det veldig morsomt for oss begge å trene og leke :) Han er ingen jakthund, men han har mye jakt (er groenendael, må vite). Han følger ikke opp spor for å jakte på den måten, men han jakter veldig på ting som beveger seg. Reservert vil jeg heller ikke si han er; han er vel det motsatte. Veldig glad i mennesker og hunder og gir alle veldig mye kjærlighet. Riktig søt er han. Mange synes han er voldsom i hilsingen sin, men han mener bare godt. Mye av dette er jo også vår feil da vi virkelig oversosialiserte han med alt og alle, og der merker vi nå da han har litt problemer med å ikke hilse på hunder. Mennesker klarer han å holde seg i skinnet med :) Andre belgere jeg har møtt har vært litt mer "care" i møte med folk og dyr. De trenger liksom ikke å hilse, men om de hilser så er de åpne og sosiale :)

Kanskje litt rotete skrevet :P Men ja, litt om belgeren.

Alltid likt belgeren, men er litt redd for at den er "too much" for meg? Bare fått intrykk av at belgeren er en veldig krevende rase, så vet ikke om jeg har det som "skal til" for å kunne ha en.

Jeg hadde hatt like dårlig samvittighet for å ikke trene jakt med en jaktgolden/-labbe/-spaniel som en setter jeg da :)

Er spent på hva du kommer fram til :) Jeg tenkte både da jeg skulle ha Isak og da jeg skulle ha Bris at jeg skulle ha en annen rase, men jeg klarte ikke å finne en som passet meg like bra som en setter. Men jeg tror at jeg neste gang ender opp på noen av de i første linje. De kommer aldri til å bli like "bra" som en setter for meg, selv om de har andre egenskaper en kan sette pris på. Jeg ønsker meg en setter uten jaktegenskaper, om du skjønner :P

Har intrykk av at det er mange jaktvarianter som ikke brukes aktivt på jakt, men er jo egentlig sant det du sier der..

Spent på hva jeg ender opp med selv, hehe. Skulle jo ha annen rase jeg og, men endte opp med Vegas. I og med at det har blitt så lite jakt og jakttrening så venter jeg med neste ES til det blir mer tid og muligheter for jakt. Aller helst skulle jeg hatt Vegas sånn som han er nå i all evighet, men det er desverre umulig.

Hva med en av retrieverne? Flere av de kan jo henge med som baktropp på jakt, og du skal på tur med jaktkompiser, så er det jo veldig kjekt med en til å apportere. Retrievere har den fordelen at de tilpasser seg veldig fint eieren sin, de gir full fres om du gjør det, og kan veldig fint slappe av i sofaen også. Kan trenes til det meste, lydighet, agility, spor, apport og jakt, og det er jo en vanlig utstillingshund også.

Spaniels har vel litt mer pelsstell enn en setter. Må klippes litt og børstes, og får du en langhåret variant blir det snøballer i pelsen.

Den jeg liker av retrieverne er Flat. Fått gode inntrykk av rasen, men det er noe med retrieveren jeg ikke klarer å sette fingeren på.

Ja, en del pelsstell på en spaniel. Nå er ene setteren min ganske så langhåret, så godt vant til å måtte klippe/børste og fjerne snøballer kan man si. Sånn kan jeg godt takle, men hyppig stell av pels/napping er ikke noe jeg ser etter for å si det slik.

Ellers takk for svar til alle, og gjerne kom med fler forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid likt belgeren, men er litt redd for at den er "too much" for meg? Bare fått intrykk av at belgeren er en veldig krevende rase, så vet ikke om jeg har det som "skal til" for å kunne ha en.

Angående belger så har de omtrent samme aktivitetsnivå som en fuglehund etter min erfaring. Jeg gikk fra KV og pointer til groenendael fra brukslinjer, og jeg synes belgeren var lettere og krevde mindre enn iallefall vorsteheren. En gjennomsnittlig belger er stort sett fornøyd med å få være fysisk aktiv samt noe hodetrim her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Angående belger så har de omtrent samme aktivitetsnivå som en fuglehund etter min erfaring. Jeg gikk fra KV og pointer til groenendael fra brukslinjer, og jeg synes belgeren var lettere og krevde mindre enn iallefall vorsteheren. En gjennomsnittlig belger er stort sett fornøyd med å få være fysisk aktiv samt noe hodetrim her og der.

Aha! Fått holdt på litt med en Malle, og syns det er en herlig hund, bare at den er for intens for meg.

Men de andre belgerne, hvordan er det med lydniva`?

Sett noe på weimaraneren da?

Syns det er en fin hund, men ikke sett noe på den utover det. Lurer litt på hvordan de er med tanke på instinkt i forhold til en setter..

Springer spanielen har noe avsindig med pels. Jeg fikk helt noia når jeg passet en :lol: Jeg gjør jo NADA nothing nix absolutely shit nothing med pelsen til bikkja mi (labrador).

Nå tenker jeg jo på jaktspringer framfor utstillingsvarianten, og denne typen har jo mindre pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg fronte min egen rase her :P Australian Shepherd! En aussie fra ikke-arbeids linjer kan passe dine krav. Jeg ser ikke du har skrevet noe om vokt, men en aussie som er normalt satt sammen i huet er ikke noe værre å kontrollere enn en annen hund -bare man har litt hundeerfaring fra før, og det har jo du.

Nå tar jeg utgangspunkt i min egen hund, og de jeg kjenner av samme rase.

Har fra før to settere, så likt aktivitetsnivå som de er fint.

Aussien min er roligere enn Irsk setteren til onkelen min. Hun er også roligere enn Engelsk setteren til naboen.

Hater pelsstell, så vil ikke ha en rase som krever mer enn setteren der.

En aussie med normal pels, trenger ikke mye pelsstell ved mindre du ønsker å stille den ut for å vinne. Da skal ørene, halen og hasene klippes. Noen formklipper også, men dette er ikke et must. Man kan fint stille en aussie uten å klippe den, men det virker som at dommerene liker dem trimmet.

Alt i alt du trenger ikke gre aussien annet enn når den røyter eller ser utstelt ut.

Høyde/størrelse har jeg ikke satt noe maks på, og cocker-størrelse er definitivt minimum.

Aussien er ikke så stor, hannene 51-58 cm, tispen 46-53 cm. 15 - 30 kg er sånn ca normalt.

Vil ha en hund med avknapp, er vi inne så er vi inne.

De fleste aussier jeg kjenner, har veldig god avknapp inne. Så lenge de får det de skal ha ute. Nå har jeg vært syk en uke, der min aussie ikke har fått tur i det hele tatt, bare blitt luftet i hagen. Hun tar det heelt mer ro, det har hun alltid gjort. Kjenner kun èn aussie som det rabler for om han ikke får stimuli/mojson hver eneste dag -og han er nok blirr vandt til det fra starten av. Mye ligger i hva du lærer hun ifra den er valp.

En lettlært og førerorientert hund med mindre jaktlyst enn en setter.

Meget lettlærte og førerorienterte hunder. Litte mer selvstendig og sær enn border collien, men alt i alt en ganske førerorientert og lettlært hund. Mye jaktlyst, men helt klart laaangt mindre enn hva en setter har. Aussien er en gjeter.

Lekelyst er greit, kjekt å kunne belønne med lek.

Alle aussier jeg kjenner har massevis av leke lyst.

Ikke reservert.

Her kan det være et problem, da aussien kan være reservert. Sosialisering, Sosialisering, Sosialisering. Og linjer. Her må du helt klart se på linjer -og Sosialisere! Min finnes ikke reservert, og det gjør ikke aussien til søstra mi heller.

Vært artig med en hund jeg kunne stilt ut innimellom, men jaktvarianter kan også foreslås.

Aussien kan fint stilles ut :)

Planen er å bruke hunden til Ag og lp.
Hunden vil få tur morgen og etter jobb/skole, og trening/tur kveld samt hjernetrim.

Passer kjempe bra for en normal ikke-arbeidslinje aussie. Dette er sånn ca det samme som min hund får, og hun trives veldig godt :)

Evnt synes jeg korthåret collie, langhåret collie og dalmatiner passer dine krav også. (vi har ganske like krav tror jeg haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del info å finne om Weimaraneren her:

http://www.norweim.org/rasen-c-1.html

Ifølge listen er er det ingen som har Weimaraner her på sonen, jeg vet ikke om det stemmer

http://hundesonen.no/forum/topic/65968-hvilke-raser-er-det-ikke-paa-hundesonen/page-5?hl=weimaraner

Men kanskje en kan få info gjennom de som skrev litt i denne tråden:

http://hundesonen.no/forum/topic/44563-weimaraner/?hl=weimaraner

Fantastisk flotte er de i alle fall, men jeg vet ikke nok om settere til å sammenligne instinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...