Gå til innhold
Hundesonen.no

Venne av hunden som er redd...

Yakine

Recommended Posts

Hvordan gjør dere det i forskjellige treningsmetoder når dere har en hund som er livredd raketter og alt sånnt (skyting o.l), hvordan gjør dere det for å prøve å "venne hunden av med det" da?

Er bare nysgjerrig jeg... :oops:

Ble litt rotete dette men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det i forskjellige treningsmetoder når dere har en hund som er livredd raketter og alt sånnt (skyting o.l), hvordan gjør dere det for å prøve å "venne hunden av med det" da?

Er bare nysgjerrig jeg... :oops:

Ble litt rotete dette men...

Det er stor forskjell på raketter og vanlige skudd fra skytevåpen. Vi bor nær en skytebane så hunden har vært vant til at det skytes i nærhetet titt og ofte helt fra hun var valp. Vi kan gå tur bak skytterhuset mens det smeller uten at det gjør noe.

Med raketter er det noe helt annet; det har en helt annen frekvens på lyden når det skytes ut og smeller. Min er kjemperedd for dette. Og jeg har ikke klart å venne henne til dette. Hun blir skikkelig engstelig; skjelver og peser. Så det jeg prøver å gjøre er å få denne ene kvelden overstått greiest mulig. Vi er hjemme i kjente omgivelser, jeg bruker DAP, setter på TV og musikk og prøver å opptre helt vanlig - ikke så lett..

Men i og med min nå er så kjemperedd (dette er andre året hennes og første året gikk relativt greit) så skal jeg kjøpe meg en cd med rakettlyd og venne henne til dette.. Så da kommer vi vel å trene omtrent som de som trener hunden på å bli vant med skudd: stor avstand og liten lyd i starten og så øke dette gradvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en ting som hunder reagerer på er lysblink og lukt. Så å sette på en cd med rakettlyder blir heller ikke helt det samme som real life siden du ikke får med vibrasojnene og lysene. Man må vel bare prøve å ufarligegjøre dette mest mulig. se på tv, trekke for gardinene og late som ingenting. La hunden gå dit den vil. Jeg vet ikke noe spesiell måte å trene dette bort på, annet enn å la hunden skjønne at dette ikke er farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at CD med lyd fra fyrverkeri kan være et av flere hjelpemidler som kan hjelpe hunder som er engstelige på nyttårsaften.

Men på samme måte som man ikke kan gi folk en klikker, et klapp på skulderen og si "Dette problemer løser du med klikker", så må man bruke CDen og evt andre tiltak på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
    • Er det noen som har kompetanse når det gjelder forvask av spisebestikk og servise før man setter det inn i maskin med kort vaskesyklus (steamer). Skal man vaske med håndoppvaskmiddel først, eller bare bruke rent vann? Finner ingen spesifikk beskrivelse hos mattilsynet. Har bare hørt at det kan ødelegge maskinen. Hvis noen har en link å vise til, helst fra produsent (Miele, Hobart el.lign.) hadde det vært fint.  
    • Huken multisele eller Troll nomesele. 
    • Avstand? Om hun kjefter, ta henne bort fra ham. Eller ham bort fra henne.  Dette er en prosess som tar mye tid, så jeg tenker at det kan være hun har større behov for rom og avstand en god stund til. Å ta igjen et par år med sosialisering som skulle skjedd fra valpestadiet vil ta lang tid og mye tålmodighet tror jeg.
    • Nå har frøken Lilje, usikker omplasseringshund, bodd hos meg i 3,5 mnd. Hun begynner å bli ganske husvarm og trygg på meg, men andre hunder og fremmede mennesker som tar kontakt er skumle, så de prøver hun å skremme bort. Det er greit nok, jeg skjønner at det har vært hennes eneste forsvar så langt i livet. Men så har vi en veldig grei og trivelig nabohund som vi har gått litt turer med, og han kjefter hun voldsomt på. I begynnelsen var det helt sikkert usikkerhet, hun ville gjerne følge etter og være nær han på tur, men så snart han snudde seg og så på henne ble det skummelt = bjeffing. Men nå synes jeg nesten det bikker over i bølling fra hennes side, for nå kjefter hun på han nesten uansett hva han gjør. Han er verdens snilleste og lar henne være helt i fred, så det er absolutt ikke noen grunn til at hun skal holde på sånn. Og ikke minst er det fryktelig urettferdig at han skal få så mye kjeft for ingenting. Hva gjør man? Hun er helt klart fryktelig dårlig sosialisert og har godt av å være sammen med snille hunder, men denne oppførselen synes jeg er uakseptabel.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...