Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av en valp


klaudi0901
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg og foreldrene mine vurderer om å kjøpe en valp i sommerferien fra Polen.

Jeg fikk høre at hvis valpen er under 3 mnd, er det lettere å få den inn til landet. Stemmer dette?

Jeg trenger også litt informasjon om hva jeg burde gjøre når jeg skal ta med valpen til Norge. Trenger jeg å vaksinere den i Polen, og hva burde jeg gjøre når vi har kommet med den til Norge?

Forresten så tar vi båten fra Polen til Sverige så vi kjører gjennom Sverige også.

Håper noen kan hjelpe meg og gi litt informasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet vil være det rette stedet å henvende seg - www.mattilsynet.no, eller tlf. 06040.

Husk at siden dere skal hjem via Sverige må dere også se til at alle innførselskrav til Sverige også er opprettholdt.

Det er ikke allverden forskjell lenger om valpen er eldre eller yngre enn 3 mnd. Det var en stor forskjell tidligere (da måtte man rabiesvaksinere og vente i 4 mnd før man kan blodprøve). Nå er den største forskjellen at dersom valpen er over 3 mnd må man rabiesvaksinere og så vente i 3 uker. Tar man valpen tidligere holder det med en søknad til Mattilsynet, bekreftelse fra oppdretter og litt sånt "småtteri".

Godt tips - sørg for å få valp fra en seriøs og skikkelig oppdretter, da har du i alle fall størst sjangs for å få en frisk og rask hund. Og vær klar over ekstrautgiftene for å importere hund (betale moms ved innførsel til Norge).

Lykke til!

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...