Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i sofaen?


Queen B
 Share

Recommended Posts

Har en 4 år gammel Springer som etterhvert har fått komme opp i sofaen. Nå har vi fått en valp i huset og ser for oss at med skifte av møbler etterhvert ønsker vi ikke å ha to hunder i møblene.

Nekter jeg den lille fra starten av og satser på å avvenne den største når det blir skifte av sofa?

Nekter jeg begge nå?

Er redd det blir litt leit for den eldste å bli beordret ned fra sofaen nå i tillegg til å ha fått snudd livet sitt på hodet med nytt familiemedlem. Det å være i sofaen har liksom blitt hans fristed fra den lille.

Erfaringer? Gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har fått være i sofaen fra han kom hit som uker gammel til han var 8mnd, avvenningen der gikk smertefritt og kjempelett! Har dere et kommandoord på den store hvor dere forteller at han må gå ned av sofaen? Det vi gjorde var å først sette restriksjoner på når han fikk være i sofaen. Lærte han "Gå ned" og at han måtte spørre for å få "værsågod" til å komme opp. Så fikk han sjeldnere og sjeldnere lov til å komme opp, og nå en mnd senere har har skjønt at sofaen er forbudt område. Jeg sitter som oftest på gulvet med han uansett, så han har jo ingen grunn til å ville opp dit uansett da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp fått ny sofa, og venter valp. Samboer ville gjerne at hundene ikke skulle være i den nye sofaen.

Den vi har fra før har alltid ligget i sofaen, så vi var spent på hvordan hun ville ta det. Det vi gjorde var at vi la et saueskinn i den ene enden av sofaen, og hun har fått sitt sted der. Det funker veldig bra, startet fra dagen vi fikk sofan. Tok ikke lange stunden før hunden utelukkende la seg på saueskinnet. Hun har nå også begynt å bruke flere av de 5 (!) hundesengene som står rundt i stuen. Hehe. Jeg tror ikke det ville vært noe vanskeligere å vent henne helt av sofaen. :ahappy:

Vi valgte saueskinn fordi det ser pent ut, men mest av alt fordi hunden liker det veldig godt, så ble ikke noe straff for henne å bli pekt bort der når hun gikk opp i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når jeg har hatt hund i sofan for så å ikke ha det så har det blitt san at hundene ikke ahr vært i sofan når jeg er våken og hjemme men er i sofan når jeg sover eller er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bestemt oss for ikke å ha hund i sofaen, og ble sittende på gulvet med ryggen mot sofaen med valp i fanget.

Etter noen uker med det fant vi ut at det er når vi er i sofaen vi har tid til samvær og kos med hunden vår. Når vi ikke er i sofaen er det oftest fordi vi holder på med noe, og sofaen er faktisk det beste stedet for "flokkens" samvær kom vi frem til. Vi flyttet oss og hunden opp i sofaen helt bevisst.

Jeg elsker kveldskos i sofaen med hund i fanget, eller hund tett ved siden av meg med hodet i fanget. Når folk kommenterer det sier jeg akkurat det jeg skrev over. Jeg har ikke noe problem med å ha hunden i sofaen, det eneste stedet jeg faktisk har både tid og lyst til å koooose.

Vi har en "plass" til hunden også, en hundeseng på gulvet. Han har lært seg å gå på plass på kommando, og vi har en ned-kommando fra sofaen. Dersom han blir kommandert ned og fortsetter å prøve seg blir det på plass. Det er til bruk når vi har gjester på besøk, og fungerer veldig bra.

Siden vi bestemte oss for å ha sofaen som felles samlingssted for HELE familien har vi også tatt hensyn til det ved valg av sofa. Vi har derfor kjøpt oss en skinn-sofa fra Ikea som er utrolig lett å dra over med klut. Sofaen er da aldri ekkel når folk kommer på besøk, og vi ser fort når den blir møkkete i perioder med litt mer skitne poter. Familiemedlemmer har tepper, men vi har ønsket å ha en sofa, ikke en sofa tildekket av tepper. Men tepper i deler av sofaen fungerer for dem.

Jeg tenker at dette er opp til hver enkelt og handler om hvordan og hvor du skal tilbringe tid og nærhet med hundene dine, og om du syns at du får samme nærheten med valpen et annet sted. Jeg selv ville valgt begge eller ingen, men jeg regner med at hunder også innretter seg rangordningen man legger opp til ved å gå den ene sofaprivilegier og ikke den andre.

Jeg skulle gjerne hatt to hunder i sofaen - så slipper vi å sloss om den ene vi har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp fått ny sofa, og venter valp. Samboer ville gjerne at hundene ikke skulle være i den nye sofaen.

Den vi har fra før har alltid ligget i sofaen, så vi var spent på hvordan hun ville ta det. Det vi gjorde var at vi la et saueskinn i den ene enden av sofaen, og hun har fått sitt sted der. Det funker veldig bra, startet fra dagen vi fikk sofan. Tok ikke lange stunden før hunden utelukkende la seg på saueskinnet. Hun har nå også begynt å bruke flere av de 5 (!) hundesengene som står rundt i stuen. Hehe. Jeg tror ikke det ville vært noe vanskeligere å vent henne helt av sofaen. :ahappy:

Vi valgte saueskinn fordi det ser pent ut, men mest av alt fordi hunden liker det veldig godt, så ble ikke noe straff for henne å bli pekt bort der når hun gikk opp i sofaen.

Lurt. Har begynt og det går helt fint :) Den har 4 andre senger/puter å ligge på, så det bør gå greit :D Det er verre med den nye, lille "sprettoppen". Han skjønner jo ingenting og hopper opp over alt :lol: men han er jo ikke vant til noe her, ennå, så det skal nok gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bestemt oss for ikke å ha hund i sofaen, og ble sittende på gulvet med ryggen mot sofaen med valp i fanget.

Etter noen uker med det fant vi ut at det er når vi er i sofaen vi har tid til samvær og kos med hunden vår. Når vi ikke er i sofaen er det oftest fordi vi holder på med noe, og sofaen er faktisk det beste stedet for "flokkens" samvær kom vi frem til. Vi flyttet oss og hunden opp i sofaen helt bevisst.

Jeg elsker kveldskos i sofaen med hund i fanget, eller hund tett ved siden av meg med hodet i fanget. Når folk kommenterer det sier jeg akkurat det jeg skrev over. Jeg har ikke noe problem med å ha hunden i sofaen, det eneste stedet jeg faktisk har både tid og lyst til å koooose.

Vi har en "plass" til hunden også, en hundeseng på gulvet. Han har lært seg å gå på plass på kommando, og vi har en ned-kommando fra sofaen. Dersom han blir kommandert ned og fortsetter å prøve seg blir det på plass. Det er til bruk når vi har gjester på besøk, og fungerer veldig bra.

Siden vi bestemte oss for å ha sofaen som felles samlingssted for HELE familien har vi også tatt hensyn til det ved valg av sofa. Vi har derfor kjøpt oss en skinn-sofa fra Ikea som er utrolig lett å dra over med klut. Sofaen er da aldri ekkel når folk kommer på besøk, og vi ser fort når den blir møkkete i perioder med litt mer skitne poter. Familiemedlemmer har tepper, men vi har ønsket å ha en sofa, ikke en sofa tildekket av tepper. Men tepper i deler av sofaen fungerer for dem.

Jeg tenker at dette er opp til hver enkelt og handler om hvordan og hvor du skal tilbringe tid og nærhet med hundene dine, og om du syns at du får samme nærheten med valpen et annet sted. Jeg selv ville valgt begge eller ingen, men jeg regner med at hunder også innretter seg rangordningen man legger opp til ved å gå den ene sofaprivilegier og ikke den andre.

Jeg skulle gjerne hatt to hunder i sofaen - så slipper vi å sloss om den ene vi har! :)

Jeg var også bevisst på å ta hunden opp i sofaen. Jeg var mye hjemme alene og syntes det var veldig koselig med selskap :ahappy:

Vi har derimot ikke skinnsofaer og når vi nå har to hunder vet jeg ikke helt om jeg er komfortabel med at alle møblene blir fulle av hundehår :no: Det kommer folk på besøk som ikke har hund og jeg kan huske meg selv før jeg fikk hund at jeg ikke syntes noe om å sette meg i en "hundesofa", men vi er så forskjellige og det er jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så gulvkaldt at alle foretrekker å ligge i høyden. Alle bikkjer deler sofa og seng med den de vil. Nå er det bare èn hund og meg her og da har jeg satt en myk hundeseng med spelsaufell i oppi senga ved siden av meg. Så ligger Scilos i den og jeg i sofasengen. Hadde jeg fått gjester, hadde jeg redd opp senga og sannsynligvis ville bikkja til gjesten delt skinnfell med Scilos. I sofaen med menneskene i. Syns menneskene det blir trangt, er det bare å føyse ned en hund eller to. Men tåler du ikke hundehår, får du finne deg noen andre venner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så gulvkaldt at alle foretrekker å ligge i høyden. Alle bikkjer deler sofa og seng med den de vil. Nå er det bare èn hund og meg her og da har jeg satt en myk hundeseng med spelsaufell i oppi senga ved siden av meg. Så ligger Scilos i den og jeg i sofasengen. Hadde jeg fått gjester, hadde jeg redd opp senga og sannsynligvis ville bikkja til gjesten delt skinnfell med Scilos. I sofaen med menneskene i. Syns menneskene det blir trangt, er det bare å føyse ned en hund eller to. Men tåler du ikke hundehår, får du finne deg noen andre venner :D

He-he, det er flere former for hundehold og det går fint an å ha hunder uten at de tar over huset :hmm:

Men, vi er forskjellige, - enhver gjør det som passer seg og sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også sofa i bruk for alle som ønsker. Noen ganger angrer jeg på at de får sove i sofaen. Å ja. Nå skjønner jeg hvorfor

vi sitter ved kjøkkenbordet når folk er på besøk. Men jeg er extrem til å bry meg lite om bagateller, hundehår: pytt pytt.

Har ikke hjerte til å avvenne de sofaen, jeg. Og de sover i senga mi og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at Kuro har tatt over huset. Jeg synes det er koselig, sånn som vi har det, jeg. :) Jeg liker å ha hund i senga og hund i sofaen, så da ser jeg ikke at hensyn til gjester som kanskje kommer iblant skal overgå hverdagslivet her i huset.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, det er flere former for hundehold og det går fint an å ha hunder uten at de tar over huset :hmm:

Men, vi er forskjellige, - enhver gjør det som passer seg og sine :)

Tar over huset? Nei, da vi hadde søstrene ørkenrotte som viste seg å være bror og søster, da kan du snakke om å ta over huset :lol: At hundene her får bevege seg fritt i huset, ser jeg på som både hunde- og menneskevennlig. Hverken mer eller mindre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...