Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese Imperial eller Kinesisk adelshund

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har falt så pladask for denne type hund, men den er ikke akkurat en vanlig hund i Norge som jeg har forstått. Har heller ikke så veldig lyst til å importere da jeg vet at mange av oppdretterne i USA der hunden er vanligst har store farmer og at hundene kanskje ikke har det så godt. Jeg vet at det det har vært mye snakk om import for andre her inne av samme type hund. så kanskje er det noen her i Norge som avler på disse? Håpe, håpe.

Jeg vil ikke ha en Shih tzu!

Er det noen har inne som har erfaring med Kinesisk adelshund så ville jeg gjerne hatt en liten samtale med denne eller de personene.

Skrevet
The Chinese Imperial Dog is just a name given by those who have fallen in love with the smaller Shih Tzu to distinguish it from it's larger counter parts. The Chinese Imperial Dog Club was formed so that the breeders and fanciers of the smaller dog could come together and learn from each other and work towards getting the smaller dog recognized as it's own separate version of the breed.

Jeg skal ikke krangle med deg. Nei, det er ingen shih tzu, det er en litt mindre utgave av shih tzu. Standarden til de to rasene er mer eller mindre helt identiske ord for ord om du studerer de. Kun str som er forskjellig.

Men du om det. Hvis du vil gå gjennom den papirmølla og ta de utgiftene det er så vær så god. Jeg håper bare du kan finne en ordentlig oppdretter og ikke en av disse som reklamerer med puppies for sales, ship world wide, og der de er avbildet med søte rosa kjoler. Let og ikke gi deg før du finner en seriøs oppdretter av "rasen".

Her er hva den Amerikanskje shih tzu klubben sier om størrelse på rasen:

"SIZE

Remember that in most countries the Shih Tzu is not shown in the Toy Group, but in the Non-Sporting Group, and that the AKC breed standard states that the ideal weight for the Shih Tzu is 9 to 16 pounds. There is NO such thing as an officially recognized “Imperial,” or “Teacup,” or "Stained Glass” Shih Tzu in the United States or abroad. Very tiny Shih Tzu are often small because they have health problems. Those who are breeding very tiny Shih Tzu and charging a premium price for them are breeding to make money, not to better the breed. The best advice for someone determined to have a really tiny dog is to consider another breed. One of the finest attributes of a Shih Tzu is that it is solid and sturdy, despite its relatively small size, and ethical breeders work to keep it that way."

Jeg håper du kan revurdere ditt ønske og heller se på en rase som blir avlet etter helse og av seriøse oppdrettere.

Her er en egen side på den Amerikanskje shih tzu klubbens side om disse kinesiske adelshundene: http://americanshihtzuclub.org/imperial

• Like 1
Skrevet

Hva er det som gjør at du ikke vil ha shih tzu?

"Kinesisk adelshund" er jo strengt tatt en liten shih tzu.

Man bør holde seg unna alle micro varianter av miniatyrrasene, uansett om det kalles imperial, teacup, mini, eller noe annet valpefabrikken har kalt det for at valpene skal virke eksklusive og ekstra søte.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...