Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund fra Peru


blafra
 Share

Recommended Posts

Har en svoger som bor i Peru og vil ha med seg en hund hjem til Norge. Noen som vet om hunder fra Peru må være i karantene? Vet at dette ikke er et listeført tredjeland men vet ikke annet enn dette.

Det gjelder en familiehund ikke gatehund. Jeg har egentlig anbefalt ham å ikke ta hunden med da den er gammel og flyturen er lang. Uten at jeg et hvor dyrt dette blir. Gjettet på det blir dyrt hvis hunden skal i karantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svoger som bor i Peru og vil ha med seg en hund hjem til Norge. Noen som vet om hunder fra Peru må være i karantene? Vet at dette ikke er et listeført tredjeland men vet ikke annet enn dette.

Det gjelder en familiehund ikke gatehund. Jeg har egentlig anbefalt ham å ikke ta hunden med da den er gammel og flyturen er lang. Uten at jeg et hvor dyrt dette blir. Gjettet på det blir dyrt hvis hunden skal i karantene

Karantene er avskaffet, nå gjelder samme regler som til resten av EU + markkuren.

Så i forhold til rabies (som karanten var) så må hunden vaksineres, vente 30 dager, ta blodprøve for å måle antistoff nivå. Dersom dette er tilstrekkelig (over 0,5 IE/ml) så kan hunden reise til Norge 90 dager etter dette.

Alle regler ang. reisedokumenter, ormekurer, chip krav osv kan du lese her:

http://mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/alle_andre/reise_med_hund_fra_land_som_er_utenfor_eu_e_s_og_som_ikke_er_listef_rte__inkludert_svalbard_og_jan_mayen__97134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihvertfall at det ikke var noe problem å føre inn hund fra Mexico til Norge. Da sendte vi bare inne søknad, da det var påbud om karantene som vi ønsket å unngå. Muligheten vår var nemlig å ha hunden 6mnd i USA for deretter å reise direkte.

Dermed åpnet de for "fri" import fra Mexico, altså slapp vi karantene osv. Kun rabies og en haug andre vaksiner måtte taes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...