Gå til innhold
Hundesonen.no

Superfood hjelp

edlitam
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo fått meg meg at det ikke lengre er "in" å lage mat med sukker og mel mer, alt skal være så sunt og hippt. Jeg sitter å titter litt rundt men det er jo en jungel av kosttilskudd, sukriner, stevia, mandelmel osv der ute. Så jeg lurer på hva bruker du av det utradisjonelle på kjøkkenet? Baker du med noe spennede? Eller kanskje du spiser noe kosttilskudd som har hatt kjempegod virkning? del gjerne oppskrifter også :)

Jeg tar bare c-vitaminer, jern og b-vitaminer jeg. Så morsom er jeg. Prøvde du grønne algeting men det merket jeg ikke noe forskjell på. Ooog så tar jeg stevia i teen om jeg vil ha det bittelitt søtere. Men vet ikke hva annet jeg kan bruke det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan IKKE ha kosthold uten brød, da blir jeg kjempe slapp og er ikke ok å leve med.

Til middag så lager jeg vanlige "norske" middager som regel (er oppvokst på husmannskost, så henger litt igjen der, men lager taco, pizza osv altså, bare ikke kjempe ofte), har jeg lyst på ris eller pasta så spiser jeg det.

Siden jeg har stomi (pose på magen)(litt personlig idag kjenner jeg...) så kan jeg ikke spise råe grønnsaker, epler osv, skal jeg spise grønnsaker osv så må det være såpass kokt at det det er mykt eller jeg må tygge det super godt (ofte hjelper ikke det heller).

Råe grønnsaker, hard frukt, nøtter osv har en tendens til å sette seg fast i tarmen min (har kun tynntarm igjen) og det gjør så sinnsykt vondt at jeg må ha så sterke smertestillende som nesten slår ned en hest, og det sier seg selv at man da unngår det som gjør så vondt :cry:

Så...jeg spiser kosttilskudd og kalium (til skjelettet mitt) hver dag, når jeg begynner å føle meg slapp så kjøper jeg en boks med jern og spiser det en gang om dagen til boksen er tom, også kjøper jeg en ny når jeg blir slapp igjen, ca 2bokser i året.

Er såpass spennende da at jeg har solsikkekjerner i yoghurten min :P , men som sagt da må jeg tygge det super godt for at det skal gå bra, solsikkekjerner er så utrolig godt at jeg klarer ikke la være å spise og det går i små mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å kutte litt ned på karbohydrater. Jeg spiser f.eks 2 kokte egg og 1 avokado (liten, typ first price str) til frokost fremfor brød eller knekkebrød. Og det metter faktisk mer og lenger for min del :)

Kutter også ned på teite halvfabrikata mellommåltider med å spise vaniljekesam med bær eller cottage cheese med kanel.

Jeg har kjøpt inn sukrin, og dette bruker jeg der jeg bruker rent sukker (som på grøt). Fordi det smaker det samme og er bedre for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spist pasta,poteter,sukker eller hvitt mel. Jeg er oppvokst med fisk,grønnsaker og økovarer og har fortsatt å spise slik etter at jeg ble voksen også. Bruker sukrin eller stevia i stedenfor sukker. Jeg har alltid hatt mandelmel og chiafrø på kjøkkenet så jeg har ikke akkurat startet på noen new wave :) Kan ikke skjønne at steinalderkost liksom skal være moderne :) Det er vel noe av det mest gammeldagse som finnes :)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo disse algene da...Chlorella og Spirulina som er ekstremt næringsrik mat (ikke kosttilskudd) hundene mine får litt Chlorella for nå har jeg hørt fra mange hold at det er fint å gi...de får bare litte grann.

Så er det jo å bytte ut smør og olje mot ekstra virgin økologisk kokkos olje...kokkos olje er veldig bra for kroppen og tåler mye høyere tempraturer enn andre oljer uten å bli dårlig. Så det er mye bedre å steke med. Hundene mine får en skje kokkos olje hver dag også :P

Så Goji bær... den sunneste frukten i verden, ta en liten neve og få lite mange antioksidanter og vitaminer som 10 appelsiner.

Ellers hamp seeds skal jo være veldig bra og chia seeds...

Du kan ta en stor boks, fylle den med nøtter, sunn økologisk musli, frø og tørket frukt + litt chia seeds og hamp frø og spise til frokost og du får en frokost full av næring og proteiner som metter lenge :)

Jeg spiser ikke disse tingene selv, men resten av familien gjør det :) Jeg spiser burger, pizza og alt som er usunt :P burde vært like sunn på hundene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i brødfamilie, hvor det alltid var poteter til middag, og hadde vi pasta så var det gjerne ris til i tillegg (stor familie, og en lasagne mettet ikke hele flokken), så har litt vanskelig for å kutte ut mye av dette. Jeg spiser vel egentlig bare variert, og er mer opptatt av å lage noe nytt og spennende enn å lage noe som skal være "sunt" hvis jeg prøver noe nytt på kjøkkenet.

Brødet er visst ikke bannlyst lengre: http://www.forskning.no/artikler/2012/desember/343639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er chiafrø og hampfrø godt for? Og kan jeg bytte ut mandelmel med vanlig mel? Jeg har byttet ut nesten all pasta, ris og poteter med kun grønnsaker og rent kjøtt. Er ikke alltid jeg lager mat selv så er ikke alt jeg får bestemt. Men dette med alger, joda det skal være ekstremt sunt, men hvilken effekt har det på et sunt oppegående ungt menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spist pasta,poteter,sukker eller hvitt mel. Jeg er oppvokst med fisk,grønnsaker og økovarer og har fortsatt å spise slik etter at jeg ble voksen også. Bruker sukrin eller stevia i stedenfor sukker. Jeg har alltid hatt mandelmel og chiafrø på kjøkkenet så jeg har ikke akkurat startet på noen new wave :) Kan ikke skjønne at steinalderkost liksom skal være moderne :) Det er vel noe av det mest gammeldagse som finnes :)

Og Stevia bruker jeg! Særlig i iskaffen min, genialt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stevia, og andre søtningsmiddel man får på dagligvarebutikken. Sukrin liker jeg ikke på grunn av den isende, ekle ettersmaken. Ellers har jeg alltid bakepro (nøytralt protein som tåler høye temperaturer) , sjokoladeprotein og vaniljeprotein i skapet. I stedet for mel har jeg kokosmel (som jeg bruker i små mengder pga kaloritetthet), jyttemel eller bokhvetemel og johannesbrødkjernemel som fungerer som fortykningsmiddel. Mandelmel er jeg ikke glad sånn smaksmessig, men det er greit å ha i skapet. Ellers lønner det seg å ha yaconsirup i skapet, da man kan lage mye digg av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...