Gå til innhold
Hundesonen.no

Overstimulert / Understimulert


Toller94
 Share

Recommended Posts

Hei folkens! :)

Jeg har nylig fått meg en toller (nesten 9 uker, fikk den da den var 8), en herlig liten valp som er på god vei til å bli stueren og lære kommando for å sitte, søke øyenkontakt og gjøre ifra seg. Den spise godt og er stort sett veldig flink. Jeg går tur med den ca 8 ganger daglig (kunne fint gått oftere, men det ser ikke ut som den har behov for å gjøre fra seg oftere) hvor vi er ute alt fra 5 til 15/20 min og det blir mest utforsking i hagen og en del lek, inne blir det også en del lek. Etter den har gjort ifra seg prøver den å jokke til beinet mitt, men jeg ignorer det og tar han rolig, men bestemt bort og det blir ofte ikke noe mer problem med det. Den er veldig stresset til tider og sliter med å falle til ro, og derfor lurer jeg på hva dere tror - er den over eller understimulert?'

Edit: Er klar over at tollerne krever mye aktivisering og er absolutt innstilt på dette, har bare holdt litt tilbake fordi jeg har trodd den har vært overstimulert (lekte mye de første dagene), men nå er jeg ikke så sikker lengre.

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å si mens man sitter bak en dataskjerm og ikke har sett hva hunden gjør osv. Border collie tispen min kunne finne på å jokke når hun var yngre også, mulig hun var litt stressa, men idag(2 år i mars) er hun kjempe rolig i hus, og stresser bare om vi kaver henne opp ol. Hun var forøvrig begynt å bli rolig for over et år siden, men er blitt mye roligere nå etter 2. løpetid. Når Nora var 8-9 uker så gikk ikke vi turer i det hele tatt. Eller vi gikk kanskje 50 meter bort i nabolaget og tilbake. Vi var mest ute i hagen og bare utforska, lukta og lekte litt :) Etter hun var 10+ uker så begynte vi å gå lengre og lengre. Nå var Nora en redd og usikker valp, så vi gikk ikke noe lagt før hun var en god del uker, men dette var ikke pga. at hun ikke "klarte" det fysisk. Mer mentalt :P

Vi trente bare mye på at inne skal man være rolig, og ikke stresse. Vi trente også på at noen dager så får hun bare tisseturer i hagen, slik at hun takler det senere om vi er syk, eller andre ting står i veien slik hun ikke kan få kjempe mye aktivisering. Den dag idag verdsetter jeg det veldig mye, og hun har INGEN problem med å ikke gå på tur på flere dager utenom å luftes i hagen :) Dette en uke jeg og samboer lå strak ut med influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ico kunne gjerne finne på å jukke dersom han ble overivrig, da han var liten. Jeg følte ikke det hadde noe å si med den totale mengden aktivisering i løpet av den ene dager, men mye mer situasjonsbetinget som fikk det til å "bikke over". Tok han bare ut av situasjonen, og holdt han rolig til han var helt rolig igjen, før han fikk vimse rundt på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi trente også på at noen dager så får hun bare tisseturer i hagen, slik at hun takler det senere om vi er syk, eller andre ting står i veien slik hun ikke kan få kjempe mye aktivisering.

Den likte eg, tror sannelig eg ska øve inn det selv for å gjøre hunden tilpasselig :-)

Tror eg ska fortsette ca i det tempoet eg holde på nå og være obs på å ikkje leke noe særlig inne slik at han faller til ro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi trente også på at noen dager så får hun bare tisseturer i hagen, slik at hun takler det senere om vi er syk, eller andre ting står i veien slik hun ikke kan få kjempe mye aktivisering.

Den likte eg, tror sannelig eg ska øve inn det selv for å gjøre hunden tilpasselig :-)

Tror eg ska fortsette ca i det tempoet eg holde på nå og være obs på å ikkje leke noe særlig inne slik at han faller til ro.

høres bra ut!

Mye søvn er veldig viktig for små valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er som de andre sier vanskelig å si uten å se valpen.

Jeg får litt inntrykk av at det er mye til valpen. Du har hatt den en ukes tid, og den har foreløpig mer enn nok bare med å bli kjent med sitt nye hjem. Hovedfokuset mitt når jeg fikk Midas var å lære han å være rolig inne. En toller er en aktiv hund, som ikke trenger hjelp til å gire seg opp som regel. Det de ofte trenger er hjelp til å slappe av, hvertfall i ung alder. Nå skal ikke jeg si hva du skal gjøre, men sier litt om hvordan jeg gjorde det og gjør det med min toller, så kanskje noe av det kan være lure tips.

Jeg lekte aldri med Midas inne. Vi kosa masse og kunne trene f.eks sitt og ligg, altså rolige øvelser inne med godbit som belønning. Hvis han tygde på feil ting gav jeg han leker han kunne tygge på istede, men jeg lekte aldri med han inne sånn at han kunne gire seg opp. Det gjør jeg ikke nå heller. All trening og belønning som foregår inne er rolig og kontrollert.

Midas og var veldig aktiv når han var liten. Han måtte ha hjelp til å roe seg for å hvile. Så jeg kunne sette meg i gulvet sammen med han og stryke han rolig over kroppen for å roe han ned til han sovnet. Når han ble litt større hendte det seg at jeg tok på han et bånd og satt meg ned å så på tv med han i bånd så han bare måtte roe seg. Jeg har ikke prøvd dette med en så liten valp.

Jeg kastet aldri ting til han. Ikke for å belønne heller, jeg kastet ikke til han før han var rundt 1,5 år, og nå kaster jeg kun ting som belønning under trening. Aldri for å "mosjonere" han eller noe. Dette er aktiviteter som lett kan frembringe en hylete toller med alt for høye forventninger.

En toller er en aktiv hund som trenger mye mental stimuli, men din toller er ni uker, og trenger først og fremst å bli trygg på sitt nye hjem og deg, den trenger hvile og rolig stimuli. Den trenger miljøtrening i små doser for å venne seg til lyder og andre mennesker, men alt skal foregå sånn at det ikke blir overkill for den.

Mitt beste tips jeg fikk av min oppdretter var at det viktigste å lære en toller fra den er liten er ro. Mange tollereiere trener ro hele livet til hunden. Ro trening kan være å sette seg ned på en benk ute, og bare sitte der mens folk går forbi. Å hvile inne, og å lære seg at det ikke skal skje noe hele tiden. En toller har masse motor og energi, det trenger den ikke å lære, men for å bli harmonisk og rolig innendørs trenger den å lære at inne er det hvile, ute er det aktivitet.

Ikke tenk så mye på det den trenger av aktivitet, for en så liten tass er det aktivitet å finne ut hvor langt han kan sprute med vannskålen, og hvor hardt han kan bite deg i tåa før det gjør vondt, og alle rare lukter og lyder som han aldri har hørt før.

Du ville ikke startet opp en crossmotorsykkel og kjørt i hundre km i timen uten å vite hvordan bremsen er. Så lær først inn avknappen.

Aktivitet som er veldig flott til en ivrig og gira valp er å legge godbiter i gresset som den må lete opp. Lære den kontakt og sånn som du hadde gjort er supert.

Håper noe av dette kan hjelpe deg :) Lykke til med den røde, de er intet mindre enn fantastiske :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en skarve belger jeg, men jeg har egentlig aldri hatt noen strenge regler for hva vi gjør hvor. Vi kan f.eks godt leke inne, herje litt skikkelig, og jeg har kasta ball og pinner til henne bare for å få ut litt ekstra steam, men jeg starter veldig tidlig på å lære de når vi gjør hva. Altså, vi leker til jeg sier at det er nok, og da er det ikke mer lek. Vi kaster ball eller pinner til jeg sier nok, og da kaster vi ikke mer, og når jeg har sagt gå og legg deg, så skal de gå og legge seg.

Hvis jeg ser at en av hundene driver og kjører seg opp i stress, så går jeg inn og roer de ned, helst før de rekker å begynne å jokke på meg eller bli helt apekatt. Da er det litt forskjellig hva jeg gjør, enten så kaster jeg ut et godbitsøk, eller så tar jeg de i bånd, eller så holder jeg de bare mens jeg stryker de sakte, eller så trener vi på ting som krever at de er rolige og forholdsvis konsentrerte. Bare kontakt f.eks, det har jeg trent mye med terven. Det er vanskelig å base rundt og være gæern når man må holde øyekontakt, på en måte :)

Men som flere har nevnt, så er det viktig at valper får sove. En så liten valp har ikke rare batterikapasiteten, det er liksom 2 timer søvn, en halvtime våken, så 2 timer søvn igjen. Man må ikke fylle alle halvtimene de er våkne med masse greier de skal gjøre, et par 5minuttere om dagen holder for en sånn liten en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...