Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min knurrer / bjeffer når hun ser meg


Sondre Solum
 Share

Recommended Posts

Hei! For en uke siden fikk jeg og fruen en hund. Ingen er sikre på hva slags rase det er, men hvis det er veldig viktig, så kan du se bilder her:

http://www.kodittomat-koirat.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1403:sonja-ruf&catid=63:varatut-koirat&Itemid=156

Hun er 6 måneder gammel.

Så langt har den oppført seg greit.. Var veldig redd de 2 første dagene, men vil tro det var pga. nytt bosted og nye eiere etc.

Bare jeg og fruen bor her, og hunden ser ut som om den er litt "redd" for meg iblandt. Spesielt hvis jeg står oppreist / kommer gående fra kjøkkenet etc.

Hvis jeg sitter i sofaen, så er jeg helt ok ser det ut til. Da er hun ikke redd i det hele tatt.

Hun er aldri redd for dama. Aldri. Følger etter henne hvoren hun går.. :)

Men meg derimot... Hunden prøver somregel og holde seg unna meg om jeg står oppreist. Redd for å gå forbi meg etc, og holder seg somregel nærest mulig dama... Ofte hvis fruen og hunden sitter og slapper av, og jeg kommer inn i stua, begynner hunden og trekke seg tilbake, bort fra meg, og knurre til meg. Noen ganger bjeffer hun også.

Spesielt hvis fruen ligger og sover i senga, og hunden sover ved siden av henne, og jeg kommer fra stua, og bare NERMER meg soverommet, begynner hun og knurre momentant, ser den meg, eller hører att jeg kommer enda nermere, så knurrer og bjeffer hun som bare det..

Setter jeg meg ned i senga, så stopper den, og kommer og slikker hånda mi etc.. xD

Noen som har noe anelse om hva som er problemet? Kan være litt iriterende at jeg ikke kan lage mat / gå på do etc om morgenene, uten at hunden skall bjeffe og vekke opp dama.. ^^,

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere noe om de 6 mnd før hun kom til dere? Tør gjette på at hun kan ha hatt noen utrivelige opplevelser med menn og/eller at du på etellerannet vis har et mer truende kroppsspråk enn kjæresten din, mer brå, rett på etc. Det er ikke ukjent at noen hunder kan reagere mer på menn enn kvinner om de er usikre og redde.

Hun har bare vært der en uke? Godt mulig det går seg til etterhvert når hun får oppleve at du ikke skal ta henne :) Jeg ville i første omgang prøvd å gi henne tid bare, og ikke gjort så mye ut av atferden. Ingen dulling, dalling eller oppmerksomhet, eller kjefting, når hun skaper seg sånn, bare gjør det du skal. Høres ut som at hun gir seg ganske fort hvis jeg forsto posten din rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så husk på at dette er et nettforum, så ta ALLE svar med en klype salt (også mitt!) Vi er alle "eksperter" på nettet men vi har jo høyst varierende bakgrunner og kunnskaper. Videre, selv om du beskriver veldig fint, så er det kanskje allikevel mye vi ikke får med oss - for hunder snakker så mye med kroppen sin. Setter hun øynene sine i deg? Er munnvikene stramme eller avslappede? Haleposisjon? Blikk - smale øyne, vide øyne,, store pupiller, små pupiller, rynket panne, ikke rynket, øreposisjon (helikpoter,oppreist,Y-posisjon, lagt helt ned, lagt delvis ned bakover, eller mer helikopter) etc - alle disse små tingene som hunder snakker gjennom.

Helst bør dere kontakte noen (noen som har greie på slikt, ikke alle har det) som kan hjelpe dere mer hands-on, etter jul kom dere på dressurkurs!

Nå er hunden deres veldig fersk hos dere, og den høres ut som en veldig engstelig type. Mange hunder som er simpelthen redd menn. Imidlertid så høres det også ut som den er i posisjon til å kunne utvikle et solid ressursforsvar rundt fruen din, eventuelt separasjonsangst. Det tror jeg dere kan unngå siden hunden er så ung, men man må ta de riktige grepene.

Bare litt start-hjelp (jeg synes ikke dette er lurt å "fikse" på et nettforum)

Det du kan gjøre: overse hunden - den er som luft for deg. Ta aldri kontakt med den, la den komme til deg. Når den kommer til deg, ha litt godis klar. Press deg aldri på, men vær den som gir henne mat - og da skal fruen holde seg langt unna! Når du forer, sett ned maten og gå unna og vær helt uinteressert. Det er betryggende for en engstelig hund at du gir blaffen i den slik at den selv kan nærme seg i sitt eget tempo.

Fruen bør gjøre en del grep også. Hunden skal ikke ha lov å komme opp i seng, sofa, være inntil henne uten at hun har invitert den. Videre bør hun lære småen en skikkelig hyggelig "Gå ned kommando" også (lært inn på en veldig hyggelig måte, det skal være stas med den kommandoen!). Dessuten vil det være veldig nyttig å lære den "pass deg/flytt deg" kommando også. Så slipper man å dytte i den så mye. Dette handler om å ha kontroll over den faktisk, slik at hun på sikt ikke havner i den litt ugne situasjonen at hunden ikke tillater at andre kommer i nærheten av henne uten at hun kan kontrollere det.

Dere kan også være veldig nøye nå i førsten med å være veldig rutinemessige og gi hunden forutsigbarhet. Det trygger også.

Og for ordens skyld - kjør ordentlig grundig alenetrening.

Og masse masse lykke til!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TonjeM skriver veldig godt og gir noen gode råd. Vil bare tilføye at det er viktig å gjøre noe med dette med det samme fra din partner sin side, at hun samarbeider 100%, og spesielt viktig at ikke hunden blir belønnet (kjælet med/klappet etc av din partner) når hunden knurrer/gjør mot deg, det forsterker kun og belønner hunedns oppførsel med å forsvare fruen.

Også helt enig med TomjeM at dette er bare et forum og en bør oppsøke profesjonell hjelp. Men du kan prøve dette et par dager nå og se om det blir berde med dette. Hvis ikke ville jeg fått hjelp fort så ikke det blir verre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...