Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

De blir kanskje ikke sååå store da:p men er kraftige og store i fjeset, men alle ser vel forskjellig på de ;) springer spaniel er en del mindre og ser ikke så kraftig ut. Men er jo bare det jeg syns.

Skrevet

Holder nok en liten knapp på engelsk springer, syns de er veldig fine og ikke så mye pels:p Blir ikke så store heller, så litt på labrador men de blir så sykelig store.

Jeg holder på å vurdere nettopp engelsk springer spaniel. Er enig med deg at de er veldig fine! Det er to hovedtyper, utstillingsvarianten (den vanligste) og jaktvarianten. De er ganske så forskjellige i utseende. Utstillingsvarianten har etter mitt syn mye pels, iallefall sammenlignet med en labrador. Du må også være obs på snøklumper som kan bli plagsomt for hunden på nysnø. Utstillingsvarianten har ikke noe særlig med jaktlyst, og vil normalt holde seg fint inntil deg.

Om du holder labradoren i fysisk aktivitet, og ikke lar den spise det den har lyst på, skal de ikke bli så store. De store labradorene er feite, dessverre.

Skrevet

Enig i at whippet gjerne kan sees mer på også, den passer til kriteriene og det er i tillegg ingen pelsstell. Minuset er jo at de gjerne fryser raskere enn hunder med god pels (fikses med dekken, osv).

Men som sakt så passer veldig mange hunder til dine kriterier.

Springeren og labradoren har like store hoder :P

Labradoren sitt hode ser jo mye mer massivt ut enn en springers hode :P

Jeg syns også labradorer er store og kraftige, selv din som er som den skal være. Men så liker jeg utseendemessig hunder som f.eks whippet og pinscher. Men at noen syns at labradoren er for stor og kraftig syns jeg ikke er rart i det hele tatt.

Skrevet

Får vel kanskje se en av de hundene kunne vært noe da:) men finnes det ikke flere typer hunder som ligner litt på finsk lapphund? Samojed etc?? Syns de er veldig fine. Liker også labrador og golden retriever men vet ikke om det passer helt mitt bruk? Er lapphunder vanskelige å trene opp?

Veldig god idè å spør her inne. Men jeg vil også anbefale deg til enten kjøpe eller låne en bok på biblioteket om alle hunderasene. Det kan være greit fordi da får du en del teoretisk bakgrunnskunnskap og så kan du deretter spør mer spesifikt på hvordan visse egenskaper fungerer i praksis. For meg var det veldig nyttig å gå på en stor hundeutstilling en gang også etter jeg hadde lest en del om rasene for å hilse både på hunder og spør oppdrettere om ting på de rasene jeg syntes virket attraktive på meg. Den hunden som fornuftig var den beste for meg var ikke aktuell når jeg møtte den, jeg "bondet" liksom ikke med den.

Skrevet

Enig i at det kan være lurt å ta seg en tur på utstilling å møte representanter av de aktuelle rasene.

Samboer var ikke helt sikker på at whippet var rett for oss, men jeg dro han med på utstilling, og han ble whippet-frelst med en gang. :)

Det er noe helt annet å se rasene irl.

• Like 1
Skrevet

Kanskje prøve å komme meg på en hundeutstilling ;) ser iallefall ut som om det er noen av de hundene som passer for meg, så bare å lese meg opp på litt ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...