Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skriver man?


Rosin

Recommended Posts

Hvordan begyner man en mail til en oppdretter man er intressert i å evt kjøpe valp av? (Har aldri snakket med vedkommede før, og har skikkelig noia for å snakke i telefon, så holder meg helst til mail :oops: )

Hva skal jeg skrive? Leste i en annen tråd her at det ikke er så bra å spørre om hvilke farger osv som forventes. Men hva er "forventet" å spørre om i første mail?

Jeg har allerede kontakt med èn oppdretter, men han forventer ikke valp av den fargen jeg har lyst på. Så jeg tenkte jeg skulle forsøke å finne en annen (like seriøs og dyktig) oppdretter som venter valper i den ønskede fargen. Og da må jeg til sverige.

Er redd for å virke useriøs.. og er redd for å få avslag... :?

Dette ble surrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for slags rase skal du ha da ?

Det e rvel bare å skrive rett frem. at du ønsker an valp i sånn og sånn farge, skriv om hvem du er, hvor du bor oge rfaringen du har med hunder. Skriv at du ikke er så flink til å formulere deg osv .. hehe :D Eller... vet ike jeg.. skriv rett frem .. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et veldig godt råd av Victoria (calina) her på hundesonen når jeg skulle skrive brev til en oppdretter i utlandet. Hun sa jeg burde skrive mer som en kunde enn som en kjøper, og det hjalp utrolig mye.

Jeg prøve å virke litt sånn "sålangt er jeg veldig interessert i å vite mer om kombinasjonen blabla", og ikke "ååh, kennelen din er fantastisk, og alt det lille jeg vet er helt fantastisk, åååh, jeg bare MÅ ha valp, å helledussen, gi meg en valp pliiis?".

Hvis du skjønner hva jeg mener :D Da fikk oppdretteren vite at jeg virkelig er nøye med dette valget, og stiller mange spørsmål og krav osv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Takk for råd. :D

Vanskeligere enn jeg trodde dette her. :D Siden jeg kun er intressert i "kosehund" (eller for å si det på en annen måte; jeg er ikke intressert i å konkurere i noe. Muligens lure coursing, men da kun for morro skyld) , er det noe spesielt jeg bør spørre om? Utstillingsresultater osv blir jo da ikke så intressant/aktuelt for meg, siden jeg ikke kommer til å stille ut så mye. Kanskje bare en gang eller to for morro skyld.

Jeg bør vel spørre om hvordan helsa på foreldre (og bakover i slekten) er antar jeg. Noe mer ?

Handler91, hadde vært intressant å sett mailen du skrev til den utelandske oppdretteren du snakker om. (Kanskje du kan sende den på PM, hvis du ikke vil legge den ut her? :D )

Uff, dette er skummelt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær helt ærlig og fortell mye om hvordan livsituasjonen din er, hvordan du bor, omgivelser, planer osv. Vil du ha en kosehund, så si det. Det beste i mine øyne er helt klart telefon. Da får man et bedre bilde på selger og selger får bedre inntrykk av deg. Den første telefonen kan være litt nervøst, men jeg skrev ned viktige ting på et ark som jeg hadde med. Somregel går praten av seg selv etterhvert, for somregler liker de godt å snakke om hund :wink: Jeg snakket med mange forksjellige oppdrettere. Spurte mye om foreldrene, gemytt, erfaringen, osv. Bare hopp i det. Ta en telefon. Det værste er vel egentlig å slå nummeret. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender deg en PM :lol:

Siden jeg kun er intressert i "kosehund" (eller for å si det på en annen måte; jeg er ikke intressert i å konkurere i noe. Muligens lure coursing, men da kun for moro skyld) , er det noe spesielt jeg bør spørre om?

Helse :) Spør og grav, ikke alt kommer på papirene vettu. F.eks er det veldig mange newfoundlandshunder som får våteksem, men hvordan kan valpekjøperen vite at begge foreldrene lider av det når det ikke kommer på papiret? Sådan ørebetennelse osv. Spørs hvordan avkommene til foreldrene er helsemessig, søsken osv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å gjøre det så alvorlig mener jeg. Jeg bare sendte en mail hvor det sto litt om meg, mine mål og hva jeg ville ha. Det var ikke mange linjene. Dette sendte jeg ut til alle aktuelle oppdrettere, og etter hvert som jeg fikk svar svarte jeg og spurte om det jeg ville vite og svarte på det de ville vite. Det er jo bare vanlige mennesker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første mailen jeg skrev til Inga(kennel Sigerdriva), spurte jeg litt om mudien. Hvordan den var i forhold til BC med gjeting, hvordan den var hjemme(fikk jeg svar på det.. hmm :-k ) og litt sånt.. Etterhvert som vi hadde skrevi litt spurte jeg hvor mye en mudi kosta, fikk svar på det og så skrev hu at hu kunne sette meg på interesse lista, og det sa jeg jo så klart ja til.. Og nå står jeg på interesselista :lol:

Jeg starta med å spørre om slike ting som ikke står i en rasebeskrivelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... er å svare tilbake når oppdretter har tatt seg bryderiet med å svare på henvendelsen din! Enten man liker det man hører eller ikke, så er akkurat DET et minimum av hva man forventer. Husk at oppdrettere får mange henvendelser fra allslags folk, og det tar tid og omtanke å svare på en ordentlig måte. Som oppdretter må man også ta de fleste henvendelser på alvor, da man aldri kan vite om den perfekte valpekjøper skjuler seg bak den mest klønete henvendelsen...

Korrespondanse/dialog vil ofte også vise oppdretter om denne valpekjøperen overhode er noe å selge valp til, og valpekjøper vil også kunne danne seg et bilde av oppdretter - uansett er det vanlig folkeskikk å takke for tilbakemelding på en høflig måte.

MVH/Trendy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...