Eska Skrevet 20. November 2012 Rapporter Share Skrevet 20. November 2012 Jeg har veldig lyst til å råfore dalmatineren min, men siden han ikke kan spise lever pga. purininnholdet er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå fram for at han skal få alle vitaminene han trenger. Det eneste jeg kan komme på er egg og grønnsaker, har lest det jeg finner om dalmatinere og barf, men jeg syns ikke jeg finner noe om hvor mye vitaminer de skal ha, og da er jeg like langt når jeg skal se på grønnsaker f.eks. Noen som har råd og/eller erfaring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tulip Skrevet 20. November 2012 Rapporter Share Skrevet 20. November 2012 Dalmatinere kan fint spise lever, det er tross alt bare snakk om 5% av det totale matinntaket. Da er det viktigere å gi kjøtt med lavest mulig purininnhold. Har liste på hjemmepc, kan finne det til deg i ettermiddag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tulip Skrevet 20. November 2012 Rapporter Share Skrevet 20. November 2012 Purininnhold, fra lavest til høyest: Lever og nyrer: kylling/kalkun, lam, kalv, sau, ku/okse (griseorganer har sinnsykt mye) Hjerne og øyne: alle har veldig lavt innhold, gies som organ kalv, lam og griselunger/tunger har lite puriner, gies som kjøtt svinemage har lite puriner, vom fra storfe har mye Kjøtt ellers: sei/torsk (makrell og laks/ørret har veldig mye),kanin, okse, svin, kylling/kalkun, lam, sau, hest Så kort fortalt, organer fra kylling og lam er bra, mens kjøtt fra kanin, okse og svin er best, sammen med hvit fisk. Fett fra hva som helst, iom at det ikke inneholder puriner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eska Skrevet 20. November 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20. November 2012 Tusen takk En av grunnene til jeg spurte er at jeg har sett flere purinlister, og flere av dem har vært forskjellige. Det jeg har funnet som anbefalt er ofte kylling/kalkun, men det er altså mindre i okse og svin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts