Gå til innhold
Hundesonen.no

Jenzan Dramatic Dumbo - "Yatzy"


Augustina
 Share

Recommended Posts

Liten presentasjon av min Shetland Sheepdog, og forhåpentligvis en liten dagbok :)

Han heter da Jenzan Dramatic Dumbo, men til daglig kalt Yatzy. Har hatt han i en uke nå, og er så langt veldig fornøyd! Han er 8 måneder og er en veldig glad og livlig hund, og veldig glad i mennesker! Han kan ikke stort enda og er litt vimsete, men det er forståelig da han har kommet til nytt sted med ny eier. På en uke har han lært seg sitt og dekk, og kommer som regel på innkalling- men han er en unghund, så han er litt fristet av omgivelsene.

Selv er jeg grønn på trening av hund, men nå har han roet seg såpass at jeg skal begynne å trene lydighet med han. Har en venninne som er valpeinstruktør som skal hjelpe meg med det grunnleggende i starten, så blir det vel kurs etterhvert. Men først og fremst blir det å trene han og meg alene, så vi blir bedre kjent med hverandre og få han litt mer på plass før jeg vil ut på kurs med flere andre hunder. I og med at han er litt vimsete vil jeg få han mer fokusert på meg først, og så ta det gradvis derfra.

B72071BF-782D-4B56-A672-0F192C96AE2D-13289-00000BB92465AF03.jpg

4DEE5C87-1B80-4737-B32E-B9E0F87B1009-10802-0000096CE1434F32.jpg

557F3E72-89AC-4C85-8146-129993613C15-3735-000003D3ADD059EF.jpg

0BDC8BDA-944B-4533-8A05-490A7B60CD5A-3735-000003D38EEE9B3F.jpg'

Jeg jobber også i stall- så han er med der hver dag. Han er nysgjerrig på hestene, men veldig forsiktig- og det synes jeg er bra. Er litt skummelt med for tøffe hunder rundt hestene, og hadde ikke vært noe særlig om han hadde vært livredd de. Han holder seg som regel på avstand, men noen ganger vil han gjerne hilse på- men det er kun om jeg er i nærheten.

Så langt er jeg veldig fornøyd med han og synes han passer meg bra, og er glad jeg har en liten utfordring med trening osv, for jeg liker utfordringer. Han er lettlært og ikke vrang, men det blir å få han oppmerksom på meg og at jeg må lære meg å være mer fristende enn omgivelsene. Etter en uke har det gått veldig bra fremover, så forhåpentligvis fortsetter det hvert fall i riktig retning :)

Tips, triks og sheltieråd mottas med stor takk, vil lære så mye som mulig både teoretisk og praktisk :)

Hilsen Augustina og Yatzy :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Ja, han er veldig fin, ordentlig go'ing :)

Har hatt vår første lydighetsøkt sammen i dag, og det gikk veldig bra! :) Sitt er ganske bra inne nå og dekken kommer seg, og har også introdusert han for kontakt og litt innkalling. Han var veldig engasjert og tok det veldig fort! :) Virker som en lærevillig og arbeidsom liten sak, blir morro og se fremover :) Jeg tror jeg har valgt riktig rase i alle fall, og mer sikkert riktig hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er veldig søt :wub: Angrer ikke på at jeg kjøpte meg hund i alle fall :D

Sitt og dekk er inne nå, han skjønner kommandoene, og kontakt. Trener endel med han på tur da det er andre ting han blir distrahert av, men føler ikke helt jeg får hans fulle konsentrasjon- men har jo hatt han i to uker, så det er vel bare og trene, trene og atter trene. Han er jo veldig lærevillig og tar ting fort, men han har begynt å bli kjønnsmoden og er enda mye nytt for han, så han er litt fraværende innimellom.

Innkalling har blitt bedre, og når vi er på tur i skogen går han med langline, og han kommer stort sett når jeg kaller han inn. Skal få inn noen treningsøkter med venninnen min neste uke, men so far- so good. Jeg har jo ikke så mye erfaring med trening av hund, men jeg føler det går bra like vel :)

Han er jo så søt, så blir litt bilder - og pappa som sa jeg for all del IKKE måtte finne på å kjøpe hund (jeg er jo gammel nok og bor for meg selv, så han har jo ikke mye han skulle sagt sånn sett), synes han er veldig søt og har til og med indirekte tilbudt seg å være barnevakt om jeg trenger det . *fnis* :D

AC1B40C7-B849-459F-840B-ADC7421B9D02-10638-000009EC39C897AB.jpg

Se på de øya *dån*

B20983C8-69CE-4DB2-8961-6C9FDF27E49B-10638-000009EC90362859.jpg

Også begge hjertebarna mine, Yatzy og hesten min Ucintha

9E49D3B3-00EB-44AE-B40A-303670F885C2-10638-000009EC6E72E6F6-1.jpg

Og sist men ikke minst, så er jeg ganske sikker på at han er i slekt med denne karen:

Scrat_web.jpg

2080110C-E991-43D4-B1F8-0128C9DFE43D-10638-000009F3D77A8ED3.jpg

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en ny økt med yatzy i dag. Veldig lærevillig og morsom og jobbe med! Siden sitt, dekk, kontakt og inkalling går bra har vi begynt på å gå på plass, innført bli og sitte bamse for morroskyld. Litt mer avansert, men mer en innføring på hva vi nå skal trene på. Sitt, dekk og inkalling må jeg trene masse på hverdagslig fordi han lett blir ufokusert, og bamse kan jeg jo jobbe med også. På plass og bli kommer jeg forløpig til å gjøre kun med instruktøren forløpig, fordi jeg må lære meg helt og holdent om hvordan jeg skal være i forhold til hunden. Blir fort glipp på smådetaljer som gjør at jeg enten inviterer Y til meg ved bli for eksempel, eller at jeg belønner før han er på plass. Men er så morro og jobbe med han synes jeg! Han er vimsete, men i dag så var han mer interresert i meg enn å hilse på folk som kom og prøvde å få kontakt med han (irriterende nok). Han løp bort, lukta såvidt på personen og kom springende tilbake, klar for mer arbeid :)

Flink liten hund, liker han bedre og bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ting går fortsatt overraskende bra med lille krabaten! :)

Han er utrolig positiv og lærevillig, og han synes det er mye mer morsomt å trene nå enn før. Han blir helt i hundre, og hvis han ikke får det til med en gang blir han frustrert fordi han vil så gjerne. Han har endelig funnet balansen i bamse, så nå gjenstår det bare at han skjønner det kun ved kommandoen, uten hånd over hodet. Har lært han å snurre, på plass er mye bedre og gå på plass er han veldig flink på blitt- og han setter seg med en gang jeg stopper. Sitt og bli- og dekk og bli er MYE bedre. Han er faktisk overraskende flink! Skrev jo denne gjete-tråden hvor han har begynt å gjete hestene, men allerede etter en dag i langline under utslipp av hestene hvor jeg ber han om å sitte mens jeg setter de i paddock, så har han skjønt prinsippet og blir sittende til jeg går i paddock med hesten, slipper den og går tilbake til han. Jeg kan jo ikke si om det er inne enda, men han er i alle fall VELDIG flink, og jeg føler meg ikke helt hjelpesløs som nybakt sheltie-eier :)

Har også fått ut tyggisen i øra hans så nå har han stå-ører, og personlig synes jeg han er finere med det- det er liksom Yatzy :P

6DBAD09B-F0A6-47A7-BEA2-47225B4F417E-1643-000001B4D2D077CF.jpg

8C4529BA-9140-4632-8D3B-57C687AC9E9D-1643-000001B4D87B03A3.jpg

67873C87-8781-44FD-A2E9-7799443BEB9A-1643-000001B4F0A7690E.jpg

Ut på tur :)

AC0CFE30-3721-44DF-B97F-4D092E1B64C2-1643-000001B515D441B4.jpg

83EAD0FA-9BD9-4194-8D2C-7F8A33651386-1643-000001B51D6E3DBA.jpg

14325221-417D-40FF-96E4-03AAD4A701BC-1643-000001B534A7FF2F.jpg

C04CC3CC-B87E-4E14-AD5D-6E7D2C4F1CE5-1643-000001B53BE54063.jpg

Er veldig glad jeg fant han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- han hadde tyggisrester i ørene fordi han har stå-ører. Tror det er fra oppdretter (har sett bilde der han har lærertyggis i ørene), og det som var igjen gjorde at bare øreflippen var brettet. Jeg skal ikke bruke han til utstilling, så da får han ha stå-ørene sine i fred, han heter jo tross alt egentlig Dumbo :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et par Yatzybilder, fotografert av min far :)


394778_10152448025960171_825525204_n.jpg

Her gjør har han såå lyst på godbiten så han improviserer litt med bamsetrikset
530806_10152448026050171_1061239242_n.jp

Sånn skal det være!
538607_10152448593220171_1053724656_n.jp

Flink til å gi labb :)
6366_10152448593875171_311255614_n.jpg

Kom en mann fra en sti i skogen, her skal han være stille og bli. Mister litt fokus på meg, men det synes jeg er greit så lenge han ikke lager lyd og beveger seg. Blitt veldig flink på å ikke leke vakthund! smile.png
431184_10152448594210171_416458666_n.jpg

Passerende hund, sitt og bli + å være stille

537355_10152448595180171_469214603_n.jpg

Kontakt med en klagelyd biggrin.png
734232_10152448596085171_2030535205_n.jp

Og til slutt en trøtt huind wub.png

602712_10152448596975171_1633244820_n.jp

431310_10152448597425171_659117760_n.jpg

405994_10152448597765171_1529802334_n.jp

Er fortsatt like fornøyd med lille valpen, han er helt herlig :) Ikke noe problem i byen med kollektivtrafikk, andre hunder, mennesker eller noe. Han er herlig rundt barn og nye mennesker, og blir aldri sint og ja- alltid like positiv og imøtekommende :)

Vi har ikke fått trent mye i det siste pga influensasyk eier, men han er ikke forandret av den grunn- virker som han forstår at jeg må bli frisk først. Gøy med hund! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Han er fantastisk - jeg kunne ikke vært mer heldig med å finne han tror jeg, han er alt jeg vil ha i en førstegangshund og hund generelt :) Så morsom og ha med å gjøre, og ikke minst så snill og tålmodig som han er :) Nå har han nylig fylt 1år og har rukket å ha han i et par måneder, og i tillegg har vi møtt en del "hundemennesker" som digger han på alle mulige måter. Det gir liksom det lille ekstra når en får skryt av hunden sin, man blir jo en stolt hundemamma da vet jeg!

Tusen takk for hyggelige kommentarer, varmer en hundemors hjerte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk :D

Yatzy har bikket over 1år nå, og siden jeg fikk han har han faktisk vokst veldig mye på innsiden og utsiden. Han har jevnet seg mer ut i kroppen, for da jeg fikk han var han litt lavere foran enn bak. Han har også fått mer pels og lagt på seg så han er mer på riktig kroppsvekt, så han ser fin ut synes nå jeg! :)

I hodet har han roet seg på en måte (men er fortsatt like smågæren :D ), og jeg kan stole mye mer på han enn tidligere. Han har blitt mye flinkere på innkalling, og ikke minst denne gjetingen som kom frem etterhvert som han ble tryggere på seg selv og rundt hestene, har blitt myyye bedre! Har prøvd litt forskjellige metoder, men har funnet en måte som funker veldig bra. Han får være med å sette ut om han løper foran og er stille, og han skal bli stående eller sittende utenfor paddockene. Om hestene spreller da jeg slipper de, skal han bli. Om han "sprekker" og begynner å bjeffe og prøver å løpe etter, er det inn i stallen og så må han sitte i bånd mens jeg slipper ut resten av hestene. Hvis jeg klarer å avbryte han fra å bjeffe og springe etter og han stopper, får han jul og bursdag på samme tid og får leke med hansken på vei inn- og det er stor stas. Når jeg tar inn hestene har han lært å gå foran, og han har blitt veldig flink :)

Treningen går også fremover, og han er blitt flink på fri ved fot, innkalling og triks som gi lapp, touch, vinke, bamse, krype, bukke, snurre begge veier, gå på to ben, snurre på to ben og ligge død. Han kan ikke alt 100% på kommando enda, men jo fler triks han lærer, jo bedre lærer han gamle triks. Har begynt å lære han å rygge og rulle rundt, men det skjønner han ikke helt enda :P Så har jeg begynt å trene søk med han i leiligheten, for at han skal bruke nesa litt og ikke gjeterøynene, og nå søker han der jeg sender han til han finner leka, uten å bli irritert og stå å bjeffe på meg fordi han ikke finner den. Det er så stor stas å finne leka, og han blir en veldig stolt sheltiegutt da ja :)

Til og fra stallen på kveldene da det er lite biler og folk nedover så trener jeg han løs, og da på å komme på inkalling, stå i ro da jeg ber han om det og på plass. Dette er han flink på, og forrige dagen på veien ned kom det plutselig fire-fem personer bak oss med to hunder i bånd. Disse så ikke jeg med en gang, og Yatzy var rask til å bjeffe, men straks jeg ba han om å gå på plass gikk han klistret til meg, stengte alt rundt ute og gikk med full kontakt og satt seg da jeg stanset. Gikk sånn 20m eller noe til de bak var borte, og han virkelig serverte meg all hans kontakt. STOLT hundemamma da ja, og veldig glad for at han ikke blokket meg ut og sprang bort til hunden i bånd! :)

Så småtrener jeg han litt på egenlagd agilitybane med hinder og bommer vi bruker til hestene, og han elsker det. Han hopper over bommer på bakken og noen litt over bakken, løper over vannmatter og ja, og har begynt å søke seg til hinder/bom om jeg sender han i retningen av hinderet/bommen. Han elsker det, og det blir agilitykurs på oss en gang til våren håper jeg! Denne treningen har også gitt han mer selvtillit, som er veldig bra :)

Er fortsatt like fornøyd med lille, og han er verdens herligste lille hund - jeg kunne ikke funnet bedre :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Etter et år med en fantastisk hund har alt blitt vanesak. Stelle pels, klippe klør, lufte, leke, trene, mate and so on. MEN- nå har lillegutten blitt syk, og det er igjen noe helt nytt for en grønn hundeeier.

Yatzy har nøset siden tirsdag, og torsdag og fredag han vært frøsin da vi har kommet hjem fra jobb. Han vil aldri ligge under teppe eller dyna, men det ville han mer enn gjerne da- helst over hele seg med bare snuten stikkende ut. Tok tempen på han i dag (det er noe vi må trene på videre så jeg kan få det til alene, for må være to) og da var den på 39. Han spiser og drikker normalt og er ikke slapp ute. Inne sover han som regel uansett.

Har ikke lagt merke til at han har vært frøsen da vi er i stallen (som er hele dagen hvor han løper løs, stallen er også oppvarmet med varmekabler i gulvet). Det har heller ikke vært mindre enn -5 her den siste uken, og stort sett vært varmegrader.

Heldigvis har en smådyrveterinær flyttet hesten sin til stallen vår, så i morgen skal hu se på Yatzy - og det er godt for en "nybakt", bekymret hundemamma. Jeg har jo ikke erfaring med slikt, en gang er jo den første.

Utover at han nå er pjusk, er han fortsatt verdens beste lille hund i mine øyne. Har meldt oss med på en treningsgruppe i LP og en i agility som vi gleder oss masse til. Blir morro og lærerikt for oss begge- har tross alt ikke trent han i en kurssetting før, og blir morro og få ny lærdom av mer erfarne hundeeiere :) må dog stå over LP-treningen som begynner på mandag, men det gjør meg ingen verdens ting :)

Håper jeg kan bidra med litt treningsbilder og slikt etterhvert også, og kanskje oppdatere mer. Enn så lenge er jeg mer et stille fantom som leser i smug på andres tråder og trekker til meg lærdom. Spør meg om hest så kan jeg komme med erfaringer og kunnskap, men ikke så mye når det kommer til hund :lol: godt man aldri blir utlært i noen av delene dog :)

post-11585-1385847600,3871_thumb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
×
×
  • Opprett ny...