Gjest Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Foreldrene mine har funnet frem endel gammelt kjøtt fra sau og storfe i bunnen av fryseren de ikke skal ha selv da det har ligget der mellom 2-3 år (!). Kan jeg gi det til hunden? Kjøttet er ikke behandlet på noen måte siden det er fra egne slaktedyr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Dypfryst kjøtt holder seg nærmest uendelig, men fett kan harskne noe. Tin og lukt på det, rett og slett, er det dårlig vil det lukte. Lukter det fint og bare rått kjøtt, kan selvsagt hunden få det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Mammaen min lærte meg som menneskemat: Frys: 1 år Fryseskap: 6 mnd 2 år hadde jeg nok gitt til bikkjene, men prøvd men en liten prosjon først. 3 år syns jeg høres litt mye ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Mammaen min lærte meg som menneskemat: Frys: 1 år Fryseskap: 6 mnd 2 år hadde jeg nok gitt til bikkjene, men prøvd men en liten prosjon først. 3 år syns jeg høres litt mye ut. Det synes jeg høres rart ut. Selv spist kjøtt som har ligget pakket inn i fryseren minst 3-4 år og det var overhodet ikke dårlig og smakte veldig godt. Men eneste måten å finne ut av det på er å lukte på forhånd når det er tint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 (endret) Det synes jeg høres rart ut. Selv spist kjøtt som har ligget pakket inn i fryseren minst 3-4 år og det var overhodet ikke dårlig og smakte veldig godt. Men eneste måten å finne ut av det på er å lukte på forhånd når det er tint. Min mor har jobbet på kjøkken/servitør i hele sitt liv. Så jeg vil tro hun også mener kvaliteten på kjøttet i seg selv, ikke nødvendigvis at det er "farlig" å spise. Hentet fra matprat.no Endret 11. November 2012 av Jonna Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Til mennesker skjønner jeg at holdbarheten er begrenset, men tenker det kanskje ikke er såå farlig når det gjelder dyr. Men da lukter jeg først og ser an Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Har selv gått på kokkelinje, jobbet på kjøkken og jobber nå i kantine, og har alltid vært om å gjøre å kaste minst mulig mat for å si det slik. Men vi selger selvsagt ikke melk e.l som har gått ut, da smakes det heller på forhånd og brukes til bakverk e.l ved behandling om det ikke er smakt/luktet dårlig av oss på forhånd, for i de aller fleste tilfeller er både kjøtt og annet helt fint selv etter holdbarhetsdato. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Hadde ikke hatt noe problem med å gi det kjøttet til mine hunder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Symra&Pippin Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Denne tråden var midt i blinken for meg akkurat nå. Jeg tok nemlig nettopp ut lammekoteletter fra fryseren som har ligget der i et halvt år. Da spiser jeg dem med god samvittighet jeg da. (At jeg ikke har hverken poteter eller ris er en helt annen sak. Lammekoteletter med pasta? Jeg har penne og skruer og litt forskjellig ...). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Ja kjøtt kvaliteten foringes men ikke værre enn at ejg hadde gitt det til hundene. Hadde helt sikkert spist noe selv også. Det er så klart ikke topp kvalitet på kjøtte men dårlig nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ganzie Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Hadde luktet på det og spist det selv uten problem. Vi spiste elgsteik i forrige uke som hadde ligget i fryseren i fem år, den var namnam Om kjøttet har vært dypfryst så holder det (stor sett) veldig, veldig lenge er min erfaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Jeg har ikke problemer med å gi gammelt frosset kjøtt til hund. Uansett kjøtttype så sånt det ikke er salt/røkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jaktlykke Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Viltkjøtt tåler lang tid i fryseren i alle fall; det ser man også på matpratlinken til JeanetteH; der er reinsdyrkjøtt oppført med over 12 mnd. Sjølv har jeg spist årgangshjort (!) som er i alle fall 7 år gammel... og det smakte helt ok. Så til bikkjene hadde jeg ikke stusset med å gi kjøtt som er noen år nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gidske Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Jeg tror jeg hadde spist det selv også, uten å bekymre meg så veldig mye om hvor lenge det har vært i frysern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Håper det er greit for TS at jeg kupper tråden litt?? Fryseren her jeg bor er rar. Trodde først den lekker, altså tiner, fryser, tiner, fryser. Fordi det er rim/is på skuffene (fryseren ble avrimet for 2 uker siden) og kjøttet blir hvitt. Men den virker så vannvittig kald! Kan den rett og slett være for kald? Kjøttet ser tørrfryst ut hvis dere skjønner... Og hvor lenge holder evt menneskemat i denne fryseren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 11. November 2012 Rapporter Share Skrevet 11. November 2012 Håper det er greit for TS at jeg kupper tråden litt?? Helt i orden, jeg har fått svar på det jeg lurte på jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts