Gå til innhold
Hundesonen.no

Ford Focus vs. Sköda Octavia


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Jeg har for tiden selv en Ford Focus 05' 1,6l og bensin. Nå har jeg fått tilbud om å bytte ut denne bilen uten noe spesiell kostnad (kanskje 10,000kr ekstra i lån bare) til en Sköda Octavia 07' 1,9l og diesel.

Pros for å bytte:

Større bil, motor og plass

Nyere

AUX-inngang til musikk (Focusen har bare mulighet for CD/radio)

Mindre drivstoffbruk 0,5 kontra 0,8 på Focusen

Hengerfeste

Cons:

Octaviaen har ikke cruisekontroll

Ikke oppvarmet frontrute

Dieselavgifter og slikt (finner ikke noe konkret info på det)

Vil gjerne høre andres tanker rundt dette valget?

Oppvarmet frontrute er jo ikke noe jeg egentlig trenger, det er jo bare en gode. Og det kan jo løses med å innstallere DEFA-varmer i Octaviaen. Verre er det med cruisekontrollen, men igjen det er også bare en gode. Men så er det dette med diesel da..

EDIT: redigerte inn et punkt

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er billigere enn bensin slik det er i dag, årsavgiften noe dyrere avhengig av om det er partikkelfilter eller ikke på Octaviaen. Hvor ofte får man egentlig benyttet cruisekontrollen i Norge ;)? Jeg hadde byttet til Skoda'n :)

(selv om jeg går fra Volvo V50 til Ford Focus selv i neste uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det turbodiesel? Det er ikke sammenlignbart med motorstr. på bensin opp mot diesel uten å se på HK og om det er turbo, TDI 105HK i dette tilfellet, på finn.no ser det ut til at alle er TDI. Og har du målt forbruket til 0,5 eller er det bare oppgitt? Er det oppgitt 0,5l kan du fort regne 0,6-0,7 som realistisk på blanda kjøring. Har du prøvekjørt den?

AUX på stereo er jo smal sak, koster ikke mye å bytte stereoen. Cruisekontroll ville jeg nok savnet hadde jeg først hatt det. Det får man brukt ofte nok i Norge. ;) Hengerfeste er jo pluss.

Red: Oppgitt 0,5-0,9l Du vil nok ikke oppleve 0,5l.

Jeg har en litt eldre 90HK 1,9l TDI og har hatt den såvidt under 0,6 på langkjøring, ligger mellom 0,6 og 0,7-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel ville stått som eit STORT pluss på mi liste!

Oppvarma frontrute er kjekt å ha, men det er vel forferdeleg dyrt å skifte når (og det kjem til å skje ein gong) du får steinsprut og sprekk. Hengarfeste ville òg gjort heile den forskjellen på 10000 for meg, eg vil ikkje ha bil utan, og det kostar mange tusen å ettermontere.

Cruicekontrollen kjem du til å sakne...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri mer ha bil uten cruisekontroll, bruker det daglig jeg. Ellers nærmer dieselprisene og bensinprisene seg hverandre, men ville sett litt på forbruk og avgifter.

Hengerfeste får du for et par tusenlapper (om du har savnet det).

Motorvarmer koster noen flere tusenlapper, men er grisekjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Passaten er nyere og gjerrigere, http://www.hegnar.no...ticle367020.ece i følge dine tall og tank på 70l. har du kjørt på litt over 0,5l / mila. Huyndai og Kia har akkurat hatt stor sak på seg for å tukle med tall på forbruk, er vel strengt tatt flere som sku blitt rivi og røska litt etter øra..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nok noe ala den hos hegnar. Nå kjørte ikke jeg (og om jeg hadde hadde det nok vært enda lavere for jeg kjører mer økonomisk enn svigers :P ), men den var lekker fra det lille jeg så. Likte spesielt at den anbefalte gir. Jeg ble overrasket over hvor lavt/høyt man kunne gå.

Men digresjon. Jeg ville oppgradert! Gitt at jeg hadde prøvd bilen og trivdes i den. For det har jo og litt å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er billigere enn bensin slik det er i dag, årsavgiften noe dyrere avhengig av om det er partikkelfilter eller ikke på Octaviaen. Hvor ofte får man egentlig benyttet cruisekontrollen i Norge ;)? Jeg hadde byttet til Skoda'n :)

(selv om jeg går fra Volvo V50 til Ford Focus selv i neste uke)

Usikker på om det er partikkelfilter, men vet du evt. hvor slike priser står oppgitt?

Så kan jeg gå inn å kikke litt.

Er det turbodiesel? Det er ikke sammenlignbart med motorstr. på bensin opp mot diesel uten å se på HK og om det er turbo, TDI 105HK i dette tilfellet, på finn.no ser det ut til at alle er TDI. Og har du målt forbruket til 0,5 eller er det bare oppgitt? Er det oppgitt 0,5l kan du fort regne 0,6-0,7 som realistisk på blanda kjøring. Har du prøvekjørt den?

AUX på stereo er jo smal sak, koster ikke mye å bytte stereoen. Cruisekontroll ville jeg nok savnet hadde jeg først hatt det. Det får man brukt ofte nok i Norge. ;) Hengerfeste er jo pluss.

Red: Oppgitt 0,5-0,9l Du vil nok ikke oppleve 0,5l.

Jeg har en litt eldre 90HK 1,9l TDI og har hatt den såvidt under 0,6 på langkjøring, ligger mellom 0,6 og 0,7-

Det er TDI 105HK ja, og bilen føles kraftfull og flott og er lettere å komme seg ut på motorveien enn min trege lille sak.

Koster dessverre litt å bytte stereo på Focusen, siden det er sånn stor kasse og den eneste jeg har funnet som passer koster ca 3000kr (selve byttingen gjør jeg jo selv).

Har kjørt den endel ja, siden det er mine foreldres bil. Og den har vært nede i 0,5 på langkjøring, men er vel rundt 0,6 på blandet kjøring ja.

Diesel ville stått som eit STORT pluss på mi liste!

Oppvarma frontrute er kjekt å ha, men det er vel forferdeleg dyrt å skifte når (og det kjem til å skje ein gong) du får steinsprut og sprekk. Hengarfeste ville òg gjort heile den forskjellen på 10000 for meg, eg vil ikkje ha bil utan, og det kostar mange tusen å ettermontere.

Cruicekontrollen kjem du til å sakne...

Ettermontering av hengerfeste på en Ford Focus er jo også lite vits, da det er svært begrenset hva den kan trekke. Mens Octaviaen faktisk kan trekke en lett hestehenger med hest.

Jeg skal aldri mer ha bil uten cruisekontroll, bruker det daglig jeg. Ellers nærmer dieselprisene og bensinprisene seg hverandre, men ville sett litt på forbruk og avgifter.

Hengerfeste får du for et par tusenlapper (om du har savnet det).

Motorvarmer koster noen flere tusenlapper, men er grisekjekt å ha.

DEFA-varmer så jeg til rundt 3-4000kr, men jeg jobber jo slikt til at jeg får gode rabatter.

Men bryner meg litt på den cruisekontrollen, men det begynner liksom å bli det eneste punktet som betyr noe.

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Ikke sant, det er få ganger jeg faktisk bruker cruisekontrollen så jeg klarer meg forsåvidt uten.

Men digresjon. Jeg ville oppgradert! Gitt at jeg hadde prøvd bilen og trivdes i den. For det har jo og litt å si :)

Som jeg nevnte tidligere så liker jeg bilen veldig godt, og har kjørt den en hel masse. Både til Nord-Norge, i byen osv. Og har kjent den siden vi hentet den som nybil på Sköda.

Det er vel også et punkt jeg glemte å få med meg, det er faktisk en bil jeg har all info på. Den har heller aldri vært i noen større uhell. Bare en påkjørsel bakfra i 20km/t og da satt jeg selv bak rattet.

Samt at den har noen riper på siden som er nesten usynlige, de har jeg også laget :P

Jeg tror konklusjonen blir at jeg skal sjekke endel mer rundt på dette og se hva jeg faktisk blir å betale for oppgraderingen og hvordan vi løser det praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Usikker på om det er partikkelfilter, men vet du evt. hvor slike priser står oppgitt?

Så kan jeg gå inn å kikke litt.

Årsavgiften? http://www.toll.no/t...&parentid=44779 i år ca 500 mer for diesel uten partikkelfilter.

Red: Årsavgiften for 2013 øker til 2.940 kroner, mens eiere av dieselbiler uten partikkelfilter må betale 3.425 kroner.

Og her er liste over partikkefilter. http://www.vg.no/bil...hp?artid=160043 det har den nok ikke..

Problemet med diesel i dag er uvissheten, våre "kjære" folkevalgte har gått fra å gi lette på dieselbiler til ha snudd å ikke vite hvordan de skal straffe diesel nok. Desverre, ingen grunn til å ta gleden på forskudd, og det ligger jo an til forbud mot å kjøre diesel i storbyene på dager med dårlig luft osv. Jeg har ikke solgt sjela mi til diesel, jeg tror ikke det blir lønnsomt særlig frem i tid og vil jevne seg ut.

Ettermontering av hengerfeste på en Ford Focus er jo også lite vits, da det er svært begrenset hva den kan trekke. Mens Octaviaen faktisk kan trekke en lett hestehenger med hest.

Fortsatt begrenset til hva du har lov å trekke med mindre du har BE sertifikat er det ikke sikkert det blir store differansen. http://www.vegvesen...engerkalkulator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften? http://www.toll.no/t...&parentid=44779 i år ca 500 mer for diesel uten partikkelfilter.

Problemet med diesel i dag er uvissheten, våre "kjære" folkevalgte har gått fra å gi lette på dieselbiler til å ikke vite hvordan de skal straffe dem nok. Desverre, og det ligger jo an til forbud mot å kjøre diesel i storbyene på dager med dårlig luft osv.

Hmm... da var det heldigvis ikke så ille som jeg fryktet. Nå kjører jeg veldig lite i byen, men det er mulig jeg må kjøre gjennom Oslo til skolen til neste høst. Men det går også an å ta kollektiv, noen dager iblant.

Fortsatt begrenset til hva du har lov å trekke med mindre du har BE sertifikat er det ikke sikkert det blir store differansen. http://www.vegvesen...engerkalkulator

Innen utgangen av denne måneden har jeg sannsynligvis BE :) Derfor jeg nå har begynt å få øynene litt opp for det å ha hengerfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Innen utgangen av denne måneden har jeg sannsynligvis BE :) Derfor jeg nå har begynt å få øynene litt opp for det å ha hengerfeste.

Kult, tar du bare BE? lurer på hvordan det fungerer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, tar du bare BE? lurer på hvordan det fungerer?

Bare BE ja :) Det er først et lastesikringskurs på en ettermiddag (to klokketimer tror jeg) så to veiledningstimer på en klokketime hver, deretter kan man hoppe rett på oppkjøring.

Personlig tenker jeg å ta en liten kjøretime i tillegg dersom jeg føler jeg trenger det. Utpå nyåret blir det derimot andre regler, og det vil være litt mer omfattende og ta BE. Bl.a. mer teori man må igjennom.

Samt dette punktet her som jeg hentet utifra Statens vegvesen sine sider:

Nye regler fra 19. januar 2013:

Er klasse BE tatt for første gang på ovennevnte dato eller senere, må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3500 kg. Overskrides denne vekten, må føreren ha klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bare BE ja :) Det er først et lastesikringskurs på en ettermiddag (to klokketimer tror jeg) så to veiledningstimer på en klokketime hver, deretter kan man hoppe rett på oppkjøring.

Personlig tenker jeg å ta en liten kjøretime i tillegg dersom jeg føler jeg trenger det. Utpå nyåret blir det derimot andre regler, og det vil være litt mer omfattende og ta BE. Bl.a. mer teori man må igjennom.

Uh ha.. seriøst fra 01.01 eller senere? Da burde jeg kanskje få gjort noe med det da..

Red: 19 januar ser det ut til, http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+(klasse+BE)

Så det bør jeg få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh ha.. seriøst fra 01.01 eller senere? Da burde jeg kanskje få gjort noe med det da..

Red: 19 januar ser det ut til, http://www.vegvesen...ger (klasse BE)

Så det bør jeg få gjort.

Bare å sette igang ja, allerede begynt å bli kø på oppkjøring :P Så jeg har bare å stå på første forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nyare dieselbilar har partikkelfilter, eg ville vorte ekstremt overraska om det ikkje gjaldt denne òg. Dermed er det same avgift som bensinbil.

Da har den sikkert det, vet bare at bilene vi har på jobben har partikkelfilter, men det er liksom 2011 eller nyere. Da er jo ikke det til noe hinder.

Det andre jeg vet om diesel er jo at nybilsavgiftene går opp en god del, men det gjelder jo ikke dette tilfellet her siden denne er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Alle nyare dieselbilar har partikkelfilter, eg ville vorte ekstremt overraska om det ikkje gjaldt denne òg. Dermed er det same avgift som bensinbil.

Tja, i følge artikkelen jeg linket til over fra 2007 var det dengang bare utvalgte modeller og motorvalg som hadde partikkelfilter. Octavia 1,9l TDI var ikke en av dem. Standard på alle dieselbiler først fra 2009?

Jeg Hadde ikke kjøpt diesel når du bor så nære Oslo Mtp de evnt forbud mot å kjøre som kan komme.

Sånn det ser ut foreløpig er det vel egentlig bare snakk om ett lite fåtall mindre enn 5 dager i året det er snakk om og i sentrumsnære områder. Men det er jo helt klart noe å være klar over og som sagt med en vinglete regjering som ikke aner hva de holder på med vet man aldri noe mer enn dagen i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Hadde ikke kjøpt diesel når du bor så nære Oslo Mtp de evnt forbud mot å kjøre som kan komme.

Men hva skal jeg i Oslo da?

Har storsenter her og Ikea + andre ting jeg måtte ønske, kan parkere på t-banen og ta den inn til byen OM jeg må inn en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...