Gå til innhold
Hundesonen.no

Ford Focus vs. Sköda Octavia


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Jeg har for tiden selv en Ford Focus 05' 1,6l og bensin. Nå har jeg fått tilbud om å bytte ut denne bilen uten noe spesiell kostnad (kanskje 10,000kr ekstra i lån bare) til en Sköda Octavia 07' 1,9l og diesel.

Pros for å bytte:

Større bil, motor og plass

Nyere

AUX-inngang til musikk (Focusen har bare mulighet for CD/radio)

Mindre drivstoffbruk 0,5 kontra 0,8 på Focusen

Hengerfeste

Cons:

Octaviaen har ikke cruisekontroll

Ikke oppvarmet frontrute

Dieselavgifter og slikt (finner ikke noe konkret info på det)

Vil gjerne høre andres tanker rundt dette valget?

Oppvarmet frontrute er jo ikke noe jeg egentlig trenger, det er jo bare en gode. Og det kan jo løses med å innstallere DEFA-varmer i Octaviaen. Verre er det med cruisekontrollen, men igjen det er også bare en gode. Men så er det dette med diesel da..

EDIT: redigerte inn et punkt

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er billigere enn bensin slik det er i dag, årsavgiften noe dyrere avhengig av om det er partikkelfilter eller ikke på Octaviaen. Hvor ofte får man egentlig benyttet cruisekontrollen i Norge ;)? Jeg hadde byttet til Skoda'n :)

(selv om jeg går fra Volvo V50 til Ford Focus selv i neste uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det turbodiesel? Det er ikke sammenlignbart med motorstr. på bensin opp mot diesel uten å se på HK og om det er turbo, TDI 105HK i dette tilfellet, på finn.no ser det ut til at alle er TDI. Og har du målt forbruket til 0,5 eller er det bare oppgitt? Er det oppgitt 0,5l kan du fort regne 0,6-0,7 som realistisk på blanda kjøring. Har du prøvekjørt den?

AUX på stereo er jo smal sak, koster ikke mye å bytte stereoen. Cruisekontroll ville jeg nok savnet hadde jeg først hatt det. Det får man brukt ofte nok i Norge. ;) Hengerfeste er jo pluss.

Red: Oppgitt 0,5-0,9l Du vil nok ikke oppleve 0,5l.

Jeg har en litt eldre 90HK 1,9l TDI og har hatt den såvidt under 0,6 på langkjøring, ligger mellom 0,6 og 0,7-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel ville stått som eit STORT pluss på mi liste!

Oppvarma frontrute er kjekt å ha, men det er vel forferdeleg dyrt å skifte når (og det kjem til å skje ein gong) du får steinsprut og sprekk. Hengarfeste ville òg gjort heile den forskjellen på 10000 for meg, eg vil ikkje ha bil utan, og det kostar mange tusen å ettermontere.

Cruicekontrollen kjem du til å sakne...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri mer ha bil uten cruisekontroll, bruker det daglig jeg. Ellers nærmer dieselprisene og bensinprisene seg hverandre, men ville sett litt på forbruk og avgifter.

Hengerfeste får du for et par tusenlapper (om du har savnet det).

Motorvarmer koster noen flere tusenlapper, men er grisekjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Passaten er nyere og gjerrigere, http://www.hegnar.no...ticle367020.ece i følge dine tall og tank på 70l. har du kjørt på litt over 0,5l / mila. Huyndai og Kia har akkurat hatt stor sak på seg for å tukle med tall på forbruk, er vel strengt tatt flere som sku blitt rivi og røska litt etter øra..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nok noe ala den hos hegnar. Nå kjørte ikke jeg (og om jeg hadde hadde det nok vært enda lavere for jeg kjører mer økonomisk enn svigers :P ), men den var lekker fra det lille jeg så. Likte spesielt at den anbefalte gir. Jeg ble overrasket over hvor lavt/høyt man kunne gå.

Men digresjon. Jeg ville oppgradert! Gitt at jeg hadde prøvd bilen og trivdes i den. For det har jo og litt å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er billigere enn bensin slik det er i dag, årsavgiften noe dyrere avhengig av om det er partikkelfilter eller ikke på Octaviaen. Hvor ofte får man egentlig benyttet cruisekontrollen i Norge ;)? Jeg hadde byttet til Skoda'n :)

(selv om jeg går fra Volvo V50 til Ford Focus selv i neste uke)

Usikker på om det er partikkelfilter, men vet du evt. hvor slike priser står oppgitt?

Så kan jeg gå inn å kikke litt.

Er det turbodiesel? Det er ikke sammenlignbart med motorstr. på bensin opp mot diesel uten å se på HK og om det er turbo, TDI 105HK i dette tilfellet, på finn.no ser det ut til at alle er TDI. Og har du målt forbruket til 0,5 eller er det bare oppgitt? Er det oppgitt 0,5l kan du fort regne 0,6-0,7 som realistisk på blanda kjøring. Har du prøvekjørt den?

AUX på stereo er jo smal sak, koster ikke mye å bytte stereoen. Cruisekontroll ville jeg nok savnet hadde jeg først hatt det. Det får man brukt ofte nok i Norge. ;) Hengerfeste er jo pluss.

Red: Oppgitt 0,5-0,9l Du vil nok ikke oppleve 0,5l.

Jeg har en litt eldre 90HK 1,9l TDI og har hatt den såvidt under 0,6 på langkjøring, ligger mellom 0,6 og 0,7-

Det er TDI 105HK ja, og bilen føles kraftfull og flott og er lettere å komme seg ut på motorveien enn min trege lille sak.

Koster dessverre litt å bytte stereo på Focusen, siden det er sånn stor kasse og den eneste jeg har funnet som passer koster ca 3000kr (selve byttingen gjør jeg jo selv).

Har kjørt den endel ja, siden det er mine foreldres bil. Og den har vært nede i 0,5 på langkjøring, men er vel rundt 0,6 på blandet kjøring ja.

Diesel ville stått som eit STORT pluss på mi liste!

Oppvarma frontrute er kjekt å ha, men det er vel forferdeleg dyrt å skifte når (og det kjem til å skje ein gong) du får steinsprut og sprekk. Hengarfeste ville òg gjort heile den forskjellen på 10000 for meg, eg vil ikkje ha bil utan, og det kostar mange tusen å ettermontere.

Cruicekontrollen kjem du til å sakne...

Ettermontering av hengerfeste på en Ford Focus er jo også lite vits, da det er svært begrenset hva den kan trekke. Mens Octaviaen faktisk kan trekke en lett hestehenger med hest.

Jeg skal aldri mer ha bil uten cruisekontroll, bruker det daglig jeg. Ellers nærmer dieselprisene og bensinprisene seg hverandre, men ville sett litt på forbruk og avgifter.

Hengerfeste får du for et par tusenlapper (om du har savnet det).

Motorvarmer koster noen flere tusenlapper, men er grisekjekt å ha.

DEFA-varmer så jeg til rundt 3-4000kr, men jeg jobber jo slikt til at jeg får gode rabatter.

Men bryner meg litt på den cruisekontrollen, men det begynner liksom å bli det eneste punktet som betyr noe.

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Ikke sant, det er få ganger jeg faktisk bruker cruisekontrollen så jeg klarer meg forsåvidt uten.

Men digresjon. Jeg ville oppgradert! Gitt at jeg hadde prøvd bilen og trivdes i den. For det har jo og litt å si :)

Som jeg nevnte tidligere så liker jeg bilen veldig godt, og har kjørt den en hel masse. Både til Nord-Norge, i byen osv. Og har kjent den siden vi hentet den som nybil på Sköda.

Det er vel også et punkt jeg glemte å få med meg, det er faktisk en bil jeg har all info på. Den har heller aldri vært i noen større uhell. Bare en påkjørsel bakfra i 20km/t og da satt jeg selv bak rattet.

Samt at den har noen riper på siden som er nesten usynlige, de har jeg også laget :P

Jeg tror konklusjonen blir at jeg skal sjekke endel mer rundt på dette og se hva jeg faktisk blir å betale for oppgraderingen og hvordan vi løser det praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Usikker på om det er partikkelfilter, men vet du evt. hvor slike priser står oppgitt?

Så kan jeg gå inn å kikke litt.

Årsavgiften? http://www.toll.no/t...&parentid=44779 i år ca 500 mer for diesel uten partikkelfilter.

Red: Årsavgiften for 2013 øker til 2.940 kroner, mens eiere av dieselbiler uten partikkelfilter må betale 3.425 kroner.

Og her er liste over partikkefilter. http://www.vg.no/bil...hp?artid=160043 det har den nok ikke..

Problemet med diesel i dag er uvissheten, våre "kjære" folkevalgte har gått fra å gi lette på dieselbiler til ha snudd å ikke vite hvordan de skal straffe diesel nok. Desverre, ingen grunn til å ta gleden på forskudd, og det ligger jo an til forbud mot å kjøre diesel i storbyene på dager med dårlig luft osv. Jeg har ikke solgt sjela mi til diesel, jeg tror ikke det blir lønnsomt særlig frem i tid og vil jevne seg ut.

Ettermontering av hengerfeste på en Ford Focus er jo også lite vits, da det er svært begrenset hva den kan trekke. Mens Octaviaen faktisk kan trekke en lett hestehenger med hest.

Fortsatt begrenset til hva du har lov å trekke med mindre du har BE sertifikat er det ikke sikkert det blir store differansen. http://www.vegvesen...engerkalkulator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften? http://www.toll.no/t...&parentid=44779 i år ca 500 mer for diesel uten partikkelfilter.

Problemet med diesel i dag er uvissheten, våre "kjære" folkevalgte har gått fra å gi lette på dieselbiler til å ikke vite hvordan de skal straffe dem nok. Desverre, og det ligger jo an til forbud mot å kjøre diesel i storbyene på dager med dårlig luft osv.

Hmm... da var det heldigvis ikke så ille som jeg fryktet. Nå kjører jeg veldig lite i byen, men det er mulig jeg må kjøre gjennom Oslo til skolen til neste høst. Men det går også an å ta kollektiv, noen dager iblant.

Fortsatt begrenset til hva du har lov å trekke med mindre du har BE sertifikat er det ikke sikkert det blir store differansen. http://www.vegvesen...engerkalkulator

Innen utgangen av denne måneden har jeg sannsynligvis BE :) Derfor jeg nå har begynt å få øynene litt opp for det å ha hengerfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Innen utgangen av denne måneden har jeg sannsynligvis BE :) Derfor jeg nå har begynt å få øynene litt opp for det å ha hengerfeste.

Kult, tar du bare BE? lurer på hvordan det fungerer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, tar du bare BE? lurer på hvordan det fungerer?

Bare BE ja :) Det er først et lastesikringskurs på en ettermiddag (to klokketimer tror jeg) så to veiledningstimer på en klokketime hver, deretter kan man hoppe rett på oppkjøring.

Personlig tenker jeg å ta en liten kjøretime i tillegg dersom jeg føler jeg trenger det. Utpå nyåret blir det derimot andre regler, og det vil være litt mer omfattende og ta BE. Bl.a. mer teori man må igjennom.

Samt dette punktet her som jeg hentet utifra Statens vegvesen sine sider:

Nye regler fra 19. januar 2013:

Er klasse BE tatt for første gang på ovennevnte dato eller senere, må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3500 kg. Overskrides denne vekten, må føreren ha klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bare BE ja :) Det er først et lastesikringskurs på en ettermiddag (to klokketimer tror jeg) så to veiledningstimer på en klokketime hver, deretter kan man hoppe rett på oppkjøring.

Personlig tenker jeg å ta en liten kjøretime i tillegg dersom jeg føler jeg trenger det. Utpå nyåret blir det derimot andre regler, og det vil være litt mer omfattende og ta BE. Bl.a. mer teori man må igjennom.

Uh ha.. seriøst fra 01.01 eller senere? Da burde jeg kanskje få gjort noe med det da..

Red: 19 januar ser det ut til, http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+(klasse+BE)

Så det bør jeg få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh ha.. seriøst fra 01.01 eller senere? Da burde jeg kanskje få gjort noe med det da..

Red: 19 januar ser det ut til, http://www.vegvesen...ger (klasse BE)

Så det bør jeg få gjort.

Bare å sette igang ja, allerede begynt å bli kø på oppkjøring :P Så jeg har bare å stå på første forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nyare dieselbilar har partikkelfilter, eg ville vorte ekstremt overraska om det ikkje gjaldt denne òg. Dermed er det same avgift som bensinbil.

Da har den sikkert det, vet bare at bilene vi har på jobben har partikkelfilter, men det er liksom 2011 eller nyere. Da er jo ikke det til noe hinder.

Det andre jeg vet om diesel er jo at nybilsavgiftene går opp en god del, men det gjelder jo ikke dette tilfellet her siden denne er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Alle nyare dieselbilar har partikkelfilter, eg ville vorte ekstremt overraska om det ikkje gjaldt denne òg. Dermed er det same avgift som bensinbil.

Tja, i følge artikkelen jeg linket til over fra 2007 var det dengang bare utvalgte modeller og motorvalg som hadde partikkelfilter. Octavia 1,9l TDI var ikke en av dem. Standard på alle dieselbiler først fra 2009?

Jeg Hadde ikke kjøpt diesel når du bor så nære Oslo Mtp de evnt forbud mot å kjøre som kan komme.

Sånn det ser ut foreløpig er det vel egentlig bare snakk om ett lite fåtall mindre enn 5 dager i året det er snakk om og i sentrumsnære områder. Men det er jo helt klart noe å være klar over og som sagt med en vinglete regjering som ikke aner hva de holder på med vet man aldri noe mer enn dagen i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Hadde ikke kjøpt diesel når du bor så nære Oslo Mtp de evnt forbud mot å kjøre som kan komme.

Men hva skal jeg i Oslo da?

Har storsenter her og Ikea + andre ting jeg måtte ønske, kan parkere på t-banen og ta den inn til byen OM jeg må inn en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...