Gå til innhold
Hundesonen.no

Tre tester, samme sak?


Gidske
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt grønn på bruks, men har etterhvert lyst til å komme litt inn på det.

Det første som er veldig forvirrende er at det finnes tre tester for å sjekke at hodet er skrudd rett sammen på hunden, Karaktertest, Funksjonsanalyse og Mentalbeskrivelse. Kan noen være snille å forklare forskjellene på de tre prøvene?

Det andre er et lite spørsmål om selve søket. Jeg har en hund som skal søke på overværet (fuglehund). Er dette et problem? Jeg ønsker ikke å trene altfor mye på å ha nesa i bakken, da dette kan ødelegge for søket etter fugl. Er det noen av greinene som passer bedre med overvær enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundering er overvær, spor er nesa i bakken (fy fy med overvær), om du konkurerer i en eller begge så har de de samme spesialøvelsene og samme LP program.

Ville prøvd rundering om du ikke vil at den skal søke på bakken nøye. Rundering er som sagt overvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det første som er veldig forvirrende er at det finnes tre tester for å sjekke at hodet er skrudd rett sammen på hunden, Karaktertest, Funksjonsanalyse og Mentalbeskrivelse. Kan noen være snille å forklare forskjellene på de tre prøvene?

Les fullstendig beskrivelse inne på NKK sine sider, der står det godt forklart hvordan hver enkelt av de er.

Hvis du ikke gidder det, så kan du lese om hver av de inne på Nidaros Brukshundklubb sine sider:

K-test: http://www.nidarosbh...php?p=64-64-58

Funksjonsanalyse: http://www.nidarosbh...php?p=65-65-59

Mentalbeskrivelse: http://www.nidarosbh...php?p=66-66-60

Den største forskjellen er at en MH er en beskrivelse og ingen test, og K-test er en "fille-test" som enhver hund burde takle :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kjenner to som konkurrerer både spor, rundering og jakt med sine stående fuglehunder. Hun ene gjør det veldig bra på jaktprøver og ganske bra i bruks :) Hu andre vet jeg ikke med jaktprøver, men hunden funker ihvertfall fint i praktisk jakt og konkurrerer spor. Hu mest erfarne sier at bikkjene skiller så tydelig på de forskjellige søkene at det ikke er noe problem å ha trent spor når hunden skal søke overvær og gå stort søk etter fugl (men hun starter først å trene jakt og så spor/rundering når de bikker året, jeg vet ikke om det har noe å si). Så spor/rundering ødelegger ikke for fuglearbeid, men de kan finne på å ta stand i spor/rundering. Det er ingen tvil om hva som er sterkest for de hundene...

Men om du tror det blir et problem, så er rundering overværssøk. Spor vil du ha nesa ganske lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen er at en MH er en beskrivelse og ingen test, og K-test er en "fille-test" som enhver hund burde takle :sleep:

Akkurat en slik forklaring var jeg ute etter. Takk takk! Er det MH man skal gjennom for å konkurrere i bruks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Akkurat en slik forklaring var jeg ute etter. Takk takk! Er det MH man skal gjennom for å konkurrere i bruks?

Du kan gå hvem du vil av dem :) Om du går en av testene må den være godkjent, om du går MH må den være gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Er det noen historisk grunn til at det finnes tre mentaltester med hvert sitt reglement? Til sammenligning finnes det jo bare et felles reglement for brukskonkurranser, som dekker fire vanskelighetsgrader og tre retninger, med hver sine øvelser i lydighetsøvelser og spesialøvelser. Hvorfor har man ikke bare et reglement på mentaltester med ulik vanskelighetsgrad? Formålet som skrevet i nkk reglementene er jo helt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Er det noen historisk grunn til at det finnes tre mentaltester med hvert sitt reglement? Til sammenligning finnes det jo bare et felles reglement for brukskonkurranser, som dekker fire vanskelighetsgrader og tre retninger, med hver sine øvelser i lydighetsøvelser og spesialøvelser. Hvorfor har man ikke bare et reglement på mentaltester med ulik vanskelighetsgrad? Formålet som skrevet i nkk reglementene er jo helt like.

Det er ikke de samme testene. MH er en beskrivelse (Mentalbeskrivelse Hund) som er ment til å beskrive unge hunder (ideelt sett mellom 12 og 24 mnd), meningen er å beskrive råmaterialet i hunden, om man kan si det sånn. Her beskriver beskriverene det de ser at hunden gjør i momentene, uten å tolke hvorfor hunden gjør det. Dette er ikke en test, man kan ikke stryke, man får enten gjennomført eller ikke gjennomført.

Funksjonsanalyse er som navnet tilsier, en analyse av hundens funksjoner. Dette er en test, og den tester hundens egenskaper i de ulike momentene. Her tolker dommerene hunden, de tolker forsvarslysta, avreageringa, lekelysta, funksjonsutviklingen, motet, koordinasjon, skarphet, jaktlyst, sosial dominans mm. Dette er en test, hunden kan strykes på flere momenter. Den er først og fremst beregnet på brukshunder.

Karaktertest er en veldig forenklet mentaltest. Det er få momenter, og den sier ikke all verden om en hund.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig med deg i at formålet er det samme. Hva baserer du det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Er det noen historisk grunn til at det finnes tre mentaltester med hvert sitt reglement? Til sammenligning finnes det jo bare et felles reglement for brukskonkurranser, som dekker fire vanskelighetsgrader og tre retninger, med hver sine øvelser i lydighetsøvelser og spesialøvelser. Hvorfor har man ikke bare et reglement på mentaltester med ulik vanskelighetsgrad? Formålet som skrevet i nkk reglementene er jo helt like.

Finnes flere typer brukskonkurranse også.. Du har nbf-programmene og rik-programmene..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig med deg i at formålet er det samme. Hva baserer du det på?

Jeg tenkte på formålet som står skrevet i "boksen" i nkk reglementet. Der står det skrevet at formålet er å sjekke hunden med tanke på avl og oppdrett (med litt andre ord). Mulig det er jeg som ikke klarer å lese nyansene siden jeg ikke er så kjent med sporten.

Finnes flere typer brukskonkurranse også.. Du har nbf-programmene og rik-programmene..

Sent from my GT-I9100

Det er sant. Mange bruker jo bruks om arbeid til gjeting, blodspor +++ også, så det er vel lett å bli forvirret her.

Er det riktig oppfattet at det ikke er så mange i dette landet som trener rapport? Høres uansett ut som en super måte å trimme hunden på :dog_running:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport er vel i svensk skydd blant annet? Ettersom jeg har fått me meg har ikke vi i norge en slik øvelse.. Nærmeste er vel budføring i nbf..

Sent from my GT-I9100

Rapport er ikke en del av svensk skydd, men en helt egen konkurransegren. Og som 2ne nevner, en del av NBF programmet fortsatt, selv om det ikke har vært arrangert rapportkonkurranser i Norge på mange år, om man ser bort fra nordisk mesterskap. Om det konkurrerer noen i Finland eller Sverige med norskt opphav, er uvisst. I Nordisk mesterskap er det i hvert fall bare Finland og Sverige som stiller ekvipasjer. Strekningen i en klasse A konkurranse er på totalt 6100 meter, så budføring er jo bare mikroskopisk i forhold. Og i tillegg ingen egen gren, men en del av spesialøvelsene i klasse C og D.

Svensk skydd består av lydighet, felt, spor, en form for rundering (der hunden må rundere med munnkurv) og bitearbeidet. Regner med at de har budføring i lägre klass ( C ) som alle andre, men det er ikke mulig å gå apell klass i skydds (D).

Sverige har dessuten fått patruljehundklasse nå. Noe jeg misunner de litt, for det er moro å trene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport er ikke en del av svensk skydd, men en helt egen konkurransegren. Og som 2ne nevner, en del av NBF programmet fortsatt, selv om det ikke har vært arrangert rapportkonkurranser i Norge på mange år, om man ser bort fra nordisk mesterskap. Om det konkurrerer noen i Finland eller Sverige med norskt opphav, er uvisst. I Nordisk mesterskap er det i hvert fall bare Finland og Sverige som stiller ekvipasjer. Strekningen i en klasse A konkurranse er på totalt 6100 meter, så budføring er jo bare mikroskopisk i forhold. Og i tillegg ingen egen gren, men en del av spesialøvelsene i klasse C og D.

Svensk skydd består av lydighet, felt, spor, en form for rundering (der hunden må rundere med munnkurv) og bitearbeidet. Regner med at de har budføring i lägre klass ( C ) som alle andre, men det er ikke mulig å gå apell klass i skydds (D).

Sverige har dessuten fått patruljehundklasse nå. Noe jeg misunner de litt, for det er moro å trene. :P

Da har jeg misforstått :P Var en svenske som drev og fortalte meg alt det der, så da har det sikkert gått litt for fort til meg :lol:

For hun snakket på at rapport var inngangbillett til noe, istedenfor rundering ell no, ja nei, det har tydeligvis gått for fort til meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg misforstått :P Var en svenske som drev og fortalte meg alt det der, så da har det sikkert gått litt for fort til meg :lol:

Ikke alltid lett å ha tunga rett i munnen sikkert. :lol: Jeg hadde litt inntrykk av at rapport var jo bare å løpe fram og tilbake mellom eierene helt til jeg ble kjent med oppdretteren til Noomi. Jeg er liksom blitt litt miljøskadet og tvangslært om rapport. Og konklusjonen er at om noen trur det er pes å ha en sporhund i toppkondisjon, så bør de ikke satse på rapport. :P

Edit etter din edit: Men du må ha opprykk i en annen gren fra apell til lägre for å få starte i skyddsen. Og jeg trur rapporten er likestilt med spor og rundering da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid lett å ha tunga rett i munnen sikkert. :lol: Jeg hadde litt inntrykk av at rapport var jo bare å løpe fram og tilbake mellom eierene helt til jeg ble kjent med oppdretteren til Noomi. Jeg er liksom blitt litt miljøskadet og tvangslært om rapport. Og konklusjonen er at om noen trur det er pes å ha en sporhund i toppkondisjon, så bør de ikke satse på rapport. :P

Edit etter din edit: Men du må ha opprykk i en annen gren fra apell til lägre for å få starte i skyddsen. Og jeg trur rapporten er likestilt med spor og rundering da.

Nei, det var vist ikke bare løpe frem og tilbake nei.. Jeg ser i alle fall veldig mørkt på at hvis min frøken skulle ha gjort det der :lol: Svogeren min kom nemlig me den kommentaren "hvorfor er det ikke fler som velger rapport? Det er jo bare løping frem og tilbake" nei, det var vist ikke det :lol:

Ja, det kan hende det var sammenhengen ja.. Og folk synes IPO er inviklet liksom :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var vist ikke bare løpe frem og tilbake nei.. Jeg ser i alle fall veldig mørkt på at hvis min frøken skulle ha gjort det der :lol: Svogeren min kom nemlig me den kommentaren "hvorfor er det ikke fler som velger rapport? Det er jo bare løping frem og tilbake" nei, det var vist ikke det :lol:

Ja, det kan hende det var sammenhengen ja.. Og folk synes IPO er inviklet liksom :lol::P

Jeg trur ikke jeg har nerver til det. Hunden skal være borte fra deg en del minutter i klasse A. Har vært med på rapporttrening i Sverige, og egentlig er det ganske facinerende. Det er jo synd det er slutt på rapporten i Norge sånn sett. Men det er kanskje fordi det er så mange single hundefolk, for om man ser på startlistene så har nesten alle samme etternavn som hjelpefører. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke jeg har nerver til det. Hunden skal være borte fra deg en del minutter i klasse A. Har vært med på rapporttrening i Sverige, og egentlig er det ganske facinerende. Det er jo synd det er slutt på rapporten i Norge sånn sett. Men det er kanskje fordi det er så mange single hundefolk, for om man ser på startlistene så har nesten alle samme etternavn som hjelpefører. :P

Altså, en ting er hvis man kan stole på hunden sin.. Men feks å la lille frk nurk løpe full fart fra A til B og så kommer det andre hunder som forstyrrelse osv., ja det hadde vært interessant :lol:

Men ja, veldig synd at ikke noen her i Norge holder på me det.. Men det krever vel et miljø som alt annet, og da går det vel den veien.. Som mye annet.. og ja, det er vel ikke akkurat mange par her i Norge som trener i lag nei :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Bomper denne jeg, siden jeg fremdeles er litt usikker på hvilken test jeg skal velge.

Jeg ønsker å mentalteste fordi

1: det er et krav for å starte brukskonkurranser og

2: jeg synes det er nyttig med tanke på eventuell avl

Nå er det jo ikke så mange som mentaltester fuglehunder med tanke på avl, men synes det kan være kjekt som et tillegg. Auris fylte to år i februar.

Slik jeg har forstått regelverket og tråden/tipsene over her bør jeg kanskje velge mentalbeskrivelse? Fordi en karaktertest er litt for enkel i forhold til avl, og fordi funksjonsanalyse blir litt "feil" til en fuglehund?

Er det noen dommere som kan anbefales som flinke på andre raser enn de typiske bruksrasene, som jeg tenker er overrepresentert på disse testene? Vi holder til på Sørlandet, og kommer nok ikke til å reise land og strand rundt for en slik test, men om det er noen som har noen oppsatte prøver å anbefale er det bare å gi lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står da i regelverket:

"Hunden må være fylt 12 mnd. senest første prøvedag for å kunne delta på prøve. For hund som er fylt

18 mnd. kreves bestått K-test, funksjonsanalyse (inkludert Forsvarets), ferdselsprøve eller tilsvarende

(MH test, godkjent politihund). Dette gjelder hunder født etter 30.06.2002."

Så akkurat den delen med å få hunden godkjent tenker jeg skal gå greit på alle tre testene. Det jeg tenker mest på er hva testen kan si meg om mentaliteten til hunden, og i og med at hun er en fuglehund, så lurer jeg på om det er best med mentalbeskrivelse eller funksjonsanalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
For å starte bruks må hunden ha kjent mentalstatus, og det får du ikke ved å gå en karaktertest ;)

Jo, det får du. Så sant hunden får godkjent K-test holder det for å starte bruks.

Jeg ville gått MH :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...