Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress -symptom?

Aya

Recommended Posts

Som de fleste vet fikk jeg Puma gjennom omplassering, fordi han utviklet stress symptomer hos tidligere eier (jaget halen sin, skvettet inne). Dette sluttet han med etter noen uker hos meg. Nå har moren min passet han i fem dager. Hun har har mye erfaring med hund, men pga av julestress og sånt har det ikke blitt tid til så mye trening. Han har fått lange turer, bl.a vært med på skitur, men ikke så mye mental trening. Nå har han begynt å "gjete" skyggene på gulvet hjemme, han står og stirrer og stirrer. Stress? Ja, jeg tror det. Hva tror dere? Og gode tips til å forhindre dette? Det skjer som regel på kvelden, ofte selv om/når han er fysisk sliten.

Tillegsopplysning: Før jeg kom hjem i jula har han vært kennel hund, altså bodd i luftegård (både innendørs og utendørs), sammen med andre hunder. Kan det være "kennel-syke" som slår til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som stress ja..Men det trenger ikke være mangelen på mental stimuli som utløser det,det kan like gjerne være at han har flyttet inn for en periode..Eller kombinasjonen mye fysisk aktivitet,lite mental stimuli og plutselig innehund..Har dere prøvd å gjemme godbiter rundt i huset som han må spore opp etc?Jeg har ihvertfall erfart at mye fysisk aktivitet bare øker stresset når jeg ikke trener mine hunder,men et par godbitsøk roer de stort sett litt ned.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som stress' date=' og kanskje understimulering?[/quote']

Det er flere som han foreslått stress. Men det er alltid stress, og stress er ikke en årsak - det er en resutat av noe.

Om hunden jakter på skygger, løper etter halen sin m.m. ville jeg tatt kontakt med en atferdskonsulent.

Hos mennesker kaller vi dette ofte for tvangsnevoser - og slike mennesker kan f.eks vaske og vaske og vaske hendene sine, de har mange ritualer som de må følge for å føle seg bekvemme.

For hunden er de atferdene du beskriver symptomer på at hunden er syk. Jeg ville søkt proffesjonell hjelp.

Luifaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurifax:

Han har sluttet helt med å løpe etter halen sin etter at jeg fikk han, for ca fem mnd siden. Han har også redusert pinnegalskapen sin, og gjeter hverken mennesker, sykler, biler eller dyr. Han er nå en ganske rolig og harmonisk hund, og jeg føler ikke at jeg trenger en adferdskonsulent sånn som det er nå.

Jeg vil ikke si at han er syk, eller har et "problem", han er igrunn rolig og sindig til å være en ett år gammel BC, men som de fleste andre rasefellene hans trenger han mye mental stimuli for å ikke finne på morro selv. Dette kommer knaksje tydligst frem når han er sliten fysisk, men ikke sliten nok psykisk.

Jeg gav han litt hjerne-stimulerende oppgaver i dag, og bare av det lille vi trente ble han mye roligere inne.

Grunnen til at jeg startet tråden var å høre om noen med mer erfaring hadde andre teorier enn meg, og om de kanskje hadde noen tips til hva jeg kunne gjøre for å forhindre at han begynner å underholde seg selv med skygger eller lignende. Det fikk jeg, tusen takk til Annette:) Dessuten også for å høre om noe av årsaken kan være at han har flyttet inn.. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mennesker kaller vi dette ofte for tvangsnevoser - og slike mennesker kan f.eks vaske og vaske og vaske hendene sine, de har mange ritualer som de må følge for å føle seg bekvemme.

dette har det enkle og greie navnet OCD: Obsessive Compulsive Disorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...