Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdsendring hos hund


Schæferhund
 Share

Recommended Posts

Jeg har en schæfertispe som har vist stor adferdsendring. Jeg trenger hjelp til å få noen nye innfallsvinkler, hvordan jeg kan jobbe med dette...(hvis jeg kan jobbe med dette) Tispa det er snakk om er 1,5 år...

Like før siste løpetid forandrer hun seg, ikke interessert i å leke med den faste kompisen sin. Bare snusing...Jeg kjenner igjen symptomer fra forrige løpetid og tenker ikke noe mer på det. Løpetiden kommer, hun blir mer og mer reservert. I møte med den beste lekekompisen trekker hun seg unna, han kommer løpende og hun smyger seg inntil meg, med halen mellom bena...hormoner for jeg høre, sånn er det med løpetisper! Ettersom det varer så lenge blir jeg tipsa om at hun muligens er innbillt svanger...da er det ikke unvanlig å oppføre seg sånn. Det kan vare opp til 2 mnd etter løpetid. I mellomtiden unngår vi i stor grad turer med andre hunder, hun er mer seg selv når hun bare er blant mennesker. De gangene vi går turer med kompisen hennes, prøver jeg å skjerme henne. Så hun kan prøve å nyte turen. Så sier en noe jeg har tenkt litt på..og det er at hun muligens har vondt og at hun skal passe på benet sitt. Det går opp et lys og jeg tenker at det er OCD`n hennes som har blitt verre. Hun halter lite, og viser lite tegn til smerte. Det jeg ikke skjønner er at hun gjerne leker med mennesker...hun løper avgårde etter en ball, kongle eller jager måker. Det er bare i møte med andre unge hunder som er litt ivrige. En dag vi går tur møter vi en annen hanhund som er av de faste hilsehundene...han er på vei til å hoppe opp, men FØR han gjør det piper hund, drar halen mellom bena og kommer til meg. Det får meg til å tro at hun nå assosierer hunder med noe som er vondt (smerte i kne, som hun kan ha fått ved lek).....Hun reagerer annerledes på eldre rolige hunder...Jeg vet ikke om denne teorien holder mål, og om det er tilfelle! I så måte blir det veldig vanskelig for meg å skille mellom snørr og bart...altså når har hun faktisk vondt, og når hun tror hun skal få vondt??

Jeg har prøvd en uke med smertestillende for å se om hun forandrer seg,, men har ikke sett store forandringer...Tanker eller innspill?? Litt langt og kronglete innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlært atferd (hundelek = smerter) trenger mer enn en uke på forandres. Men hvorfor er ikke hunden på konstant smertelindring om den har OCD? Er/skal hunden opereres?

Det har ikke vært aktuelt å operere ettersom det ikke er løse biter, og hun halter lite. Før dette har hun vist lite tegn til smerte/ubehag, og det var vell bare ved en tilfeldighet at vi fant ut av det. Skal bestille ny time til vet neste uke for å utelukke alt annet, og ta opp problemstilling med de. Mulig annen type smertelindring. Jeg er usikker på hvor lang tid det vil ta å lære henne at lek med andre hunder er ok..og har vurdert adferdspesialist til dette...

Red: Hun har også artrose, så det er ikke så mye å gjøre med kirurgisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Eller kanskje hun skal få slippe å leke med andre hunder og heller lære seg at det er ok å være rundt andre hunder og bli trygg på at hun får være i fred selv om de er der? Da må du ta ansvar og stoppe andre hunder fra å leke med henne/herje på henne. Gå heller båndturer sammen med andre hunder hvor de er sammen uten å leke. Hvorfor skal hun måtte leke? Det vil ta tid å lære henne at det er ok å være nær dem og at du sørger for at ingen kommer bortpå henne, men ikke lag noen stor sak ut av det. Bare sørg for at hun får slippe at de kommer tett på henne og gå turer sammen i bånd, så erfarer hun det selv etterhvert.

Og ja, selvfølgelig tur til veterinær og evt operasjon eller smertelindring om hun har vondt. Men la det være for at hun skal slippe å gå rundt og ha vondt, ikke for at hun skal leke med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje hun skal få slippe å leke med andre hunder og heller lære seg at det er ok å være rundt andre hunder og bli trygg på at hun får være i fred selv om de er der? Da må du ta ansvar og stoppe andre hunder fra å leke med henne/herje på henne. Gå heller båndturer sammen med andre hunder hvor de er sammen uten å leke. Hvorfor skal hun måtte leke? Det vil ta tid å lære henne at det er ok å være nær dem og at du sørger for at ingen kommer bortpå henne, men ikke lag noen stor sak ut av det. Bare sørg for at hun får slippe at de kommer tett på henne og gå turer sammen i bånd, så erfarer hun det selv etterhvert.

Og ja, selvfølgelig tur til veterinær og evt operasjon eller smertelindring om hun har vondt. Men la det være for at hun skal slippe å gå rundt og ha vondt, ikke for at hun skal leke med andre hunder.

Det viktigste for meg er at hunden min har det bra! Om det innebærer leking eller ikke...Før denne adferdsendringen elsket hun å løpe og leke. Hvis det er hennes personlighet så synes jeg det er leit om hun ikke tørr, men har lyst. Man vil jo ha en hund som fungerer i alle situasjoner. Deriblant møte med andre hunder, uansett om det er lek eller ikke...i dag går turen til vet, og er spent på utfallet..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...