Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min blir så altfor, altfor "ivrig"

soaugh
 Share

Recommended Posts

Hei! Skaffet meg i vår min aller første hund. En stående fuglehund med for tiden masse energi.

Hun oppfører seg stort sett som en engel, men jeg føler det er så utrolig lite som skal til for at hun mister HELT fokus på meg.

For eksempel: i går kom det en bil til gården vår som bare skulle stoppe på i 10 min for å si "hei". (De hadde med seg sin hund, gikk fritt på gårdsplassen og oppførte seg pent) Jeg hadde informert dem om at de skulle ignorere min hund til hun hadde roet seg. Jeg tok på båndet og prøvde å opptre så rolig som mulig. Men jeg overdriver ikke når jeg sier hun mer eller mindre dro, bjeffet og peste fra de kom og så si til de dro igjen. Jeg satte meg etterhvert ned og holdt henne i halsbåndet for å unngå den verste dra'inga for hennes del.

Hva skulle/kunne jeg gjort annerledes?

I går tok jeg med henne ned til byen for litt "miljøtrening" og omtrent samme regla der. Hun har ikke fokus på meg i det heletatt og skal snuse på alt og nekter å gi seg. Satte meg ned på en krakk til hun fikk roet seg og prøvde igjen etterhvert. Da gikk det en del bedre.

Jeg er klar over at jeg bor i et mildt sagt "rolig" strøk av landet og at vi ikke får noe gratis i form av miljøtrening og sosisering i det daglig. Men jeg prøver å være flink. Har henne med meg hver gang jeg er på butikken og nede i byen. Slipper henne ut for å "trene" litt der det er mer folk og biler. Har også deltatt på valpekurs og 5-6 kvelder med miljøtrening og skal på 2 kurs utover høsten.

Det jeg egentlig spør etter i denne tråden er råd/tips for hva jeg skal gjøre:

i situasjoner der hunden mister sååå fokus på meg og vil bort til alt og alle.

Jeg tar hunden min veldig seriøst og trener så mye jeg kan.

Er svaret så "vanskelig" at jeg bare må få henne opp i sånne situasjoner enda oftere til det slutt blir kjedelig liksom? Skal jeg ta med fiskekaker i lomma døgnet rundt og virkelig kjempe for oppmerksomheten hennes når sånne situasjoner oppstår?

Hjelp, sånne situasjoner gjør meg så usikker, stresset og fortvilet! (PRØVER å ikke la hund merke det selvsagt!)

-Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja det spørs hvordan du trener. Men jeg liker å ha et nei eller stopp komando som sitter hardt, det gjør at hunden din kan bli friere. Jeg selv har strihåret vorsteh som kan gå fritt under tilsyn på gården, i nabohuset så bor det to katter og rådyra surrer rundt husset. Så selv om vorsteh er kjente for å lose rådyr og drepe katter har hun her ikke gjort det.

Når hun blir så ivrig når det kommer folk så ville jeg kanskje begynt å trene der det kommer litt folk og trent inn kontakt eller sladretrening. Hun vil da få noe å bruke hodet på. Jeg også bor en san plass som det ikke kommer så mye folk men til sosialiseringstrening så er det mange i bygda som bruker kjøpesenteret her. Man setter seg på en benk på utsiden og bør ha en god ligg komando på hunden. Hunden blir da gjerne lagt ved føttene og du selv setter deg ned på benken og blir sittende. Først kjempekort tid så strekke den lenger og lenger. HVis det er for mye så har vi noen benker andre plasser som blir brukt til samme tingene men med mindre forstyrrelser.

Håper dette var noe å nøste videre på. Du får spørre hvis det er noe uklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar!:) Tar gjerne i mot flere tips. Hva er sladretrening? I dag skal vi besøke noen hvor jeg VEIT hunden kommer til å bli overivrig når vi nærmer oss døra. De har hund som sikkert er en del av triggerne. Hvordan ville dere gått fram i dette konkrete eksempelet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå nå kjente jeg meg litt for godt igjen, min fuglehund er akkurat sånn.. og jeg hjalp ikke akkurat med at jeg selv lett blir stresset.

Men fremgangsmåten jeg fikk fra oppdretter var utrolig gode metoder, og hvis man er konsekvent og gjennomfører så vil jeg tro at man får en rolig og stabil hund tilslutt. Det er oppdretter som har hunden min nå, og når de er hjemme får han rett og slett bare beskjed om å ligge i senga si for å lære at "livet er kjedelig".

Det gjelder rett og slett å ikke la dem hause seg opp, og om de gjør det, så er det rett i time-out. Problemet er jo ofte at de blir så stressa at de rett og slett ikke klarer å roe seg.

Og akkurat som med mennesker, så hjelper fysisk aktivitet veldig på å roe ned stress.

På hundetreninger fikk jeg tips om å slenge han rett i bilen om han hauset seg opp, og det var endel treninger der han knapt var ute av bilen. Altså haugevis med passivitetstrening.

Og i det konkrete eksemplet du nevner her med besøk, vil jeg rett og slett bare snudd og gått tilbake mot bilen dersom hunden hauser seg opp når dere nærmer dere døra, og holdt på helt til hunden klarte å nærme seg døra rolig og avslappet. Men dette er noe som kommer til å ta tid, så tålmodighet og et rolig sinn er uuuutrolig viktig. Jeg kan liksom ikke understreke nok hvor stor jobb det er, men man kommer nok veldig fort i mål hvis man er helt sort/hvitt på hva hunden får lov til.

Hva slags rase er det forresten? Og alder på hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at miljøtrening ikke er den største utfordringen du har. Den største utfordringen er rett og slett å trene gradvis opp et nivå hunden behersker. Hvis hunden ikke takler å slappe av når noen kommer innom, så vinner du ingenting på å ta hunden ut og holde den fast. Da blir hun antageligvis bare kjempestresset.

Det du må gjøre er å starte med å trene kontakt og det å være rolig, først inne på stua, og i gradvis mer krevende omgivelser, og helst ikke omgivelser som krever mer enn hun greier. Om du er i byen, prøv å finne et roligere område, en stille parkeringsplass eller bare et sted der du kan holde kontrollert avstant til alle forstyrrelser (og plass til å gå unna dersom noen kommer for nær fra en retning). Dersom hun må være med i krevende situasjoner må du øke avstanden så mye som mulig, og senke kravene til hvordan du vil hun skal oppføre seg.

Om du har lært å kjøre bil på landet, og aldri kjørt på en motorvei eller i en rundkjøring før, og så ble plassert midt i Oslo sentrum i en bil, hvordan ville du følt det da?

Det med å ha hunden med på besøk der hun blir kjempestresset ville jeg latt være. Planlegg heller å ta noen korte turer dit hvor du trener litt med henne uten å gå inn, og ikke ta henne med inn der før hun (i løpet av flere ganger) lærer å være rolig der.

Jeg anbefaler deg å lese litt om BAT (Behaviour Adjustment Training). Den sier litt om grenser og det å lære hunden å håndtere ubehagelige situasjoner (stress er ofte ubehagelig for hunden, selv om det er noe den gjerne vil gjøre).

Litt rotete her, sitter på dårlig nett i England, men du får sikkert flere gode tips. Sladretrening eller kinderegg-metoden kan du søke opp på forumet.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Vil bare si tusen takk for alle svar! Har vært nede i "by-parken" flere ganger denne uka og føler allerede at det går mye mye bedre! Hun har en intens treang til å lufte på alt mulig rart og fokuset på meg er ikke allverden når vi forflytter oss, men hun stresser ikke på samme måte lengre. Når jeg setter meg ned på en krakk og folk går forbi slapper hun av og bryr seg knapt om de som går forbi:) (Men skateboards er veeeeldig spennende da;))

Det jeg har gjort er egentlig bare å sette meg ned på diverse krakker og trener kontakt også har jeg tatt det lengste båndet jeg har og stilt meg på en litt åpen plass hvor det samtidig skjer en del ting rundt oss. Og hver gang hun tar kontakt med meg får en klikk og belønning. Så skifter jeg posisjon i forhold til henne uten at hun merker det og gjør det samme igjen.

Ang. lukting: veit det er en 100% naturlig ting for en hund å gjøre, men skal jeg la henne bruke tid på nye lukter eller skal jeg ikke? Hun blir veldig fjern når hun finner en interessant lukt og er veldig glad i å ha nesa i bakken. Når vi forflytter oss og sånn skjer skal jeg ta la henne bli feridg med lukta eller skal jeg "dra" henne videre? Lite dilemma i forhold til båndtrening for vil jo ikke at hun skal lukte på alt mulig rart når vi går tur samtidig som jeg ikke liker å ta henne vekk fra ting med "makt".

mvh. Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær inn et "nå er det nok"-signal? Jeg pleier å si "kom igjen" og bare gå (og trekke hunden med meg) når hunden min snuser lenge. Nå kan jeg bare gi signalet, og så kommer han gjerne tuslende selv uten at jeg må dra ham med meg. Klart hunden må få lukte, og noen ganger er det trivelig å gå en snusetur, men noen ganger passer det bare ikke (og jeg har en hannhund som ikke får lov å meske seg med tispetiss...). Med en slik kommando kan jeg la ham lukte, og så si ifra når vi går; evt kan jeg gi kommandoen når han vil lukte og det ikke passer, feks når vi er på vei et sted, jogger e.l.

Ellers kanskje det hadde vært en idé å gå spor med hunden din? Så får hun litt utløp for snusetrangen, på en konstruktiv måte som er morsomt for både hund og eier, og som en ekstra bonus er spor en veldig fin måte å slite ut nøtta på gærne unghunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det veldig sånn som Pim, min får snuse sånn innen rimelighetens grenser, deretter får han kommando om å gå videre, og de gangene han ikke lystrer drar jeg ham bare med meg. Unntaket er tispeflekker, det er det nulltoleranse for, men er jo ikke noe vanskelig å se når han finner sånne :P Det funker i alle fall godt for oss, han er her også en sånn superdupergiraelskerheleverden-hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...