Castella Skrevet 16. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 16. Juli 2012 Jeg har observert annonser på rasen mini aussie både på finn.no og på div salgssider på facebook... Nå skal ikke jeg ha en sånn en, overhode ikke...jeg er bare interessert i hva dette er for noe.. Hva er hensikten med å avle frem mini aussier? og hvor store er de i forhold til vanlige aussier og blir bruksegenskapene til rasen de samme? Og hva tenker dere om å drive å avle frem miniatyr versjoner av eksisterende raser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirai Skrevet 16. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 16. Juli 2012 Tenker at det er noe forbanna tull og en motegreie "oppdrettere" driver med for å avle "spesielle" varianter av rasen + SOPE inn penger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lazita Skrevet 16. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 16. Juli 2012 Importert fra usa hvor de finnes, men til de prisene de er annonsert med og med tanke på at en ikke får registret dem i NKK så er det rett og slett ikke innteresangt i mine øyner he he he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleZara Skrevet 16. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 16. Juli 2012 Synes ikke de er noe pene heller (har bare sett noen da,på Finn) Snipete og rare. Det er nok en mote greie ja. Er det innblandet annen rase for å få mindre størrelse,eller er det bare avl på små aussier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Red Merle Skrevet 16. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 16. Juli 2012 Selektiv avl på små aussier er vel hovedsakelig det som er brukt for å lage denne rasen. Den er så vidt jeg vet på vei til å bli godkjent som egen rase under navnet '' Miniature North American Shepherd '' . Dette er vel teknisk sett en for minsket utgave av Australian Shepherd, men den har eget navn, da klubbene for Australian Shepherd ikke vil ''godkjenne'' denne som en miniatyr utgave av rasen. Å avle en miniatyr utgave av Australian Shepherd vil jo bli å avle seg bort fra rasens oprinnelige egenskaper som ranch og stockdog. Miniature North American Shepherd har egen raseklubb. Rasen er ikke godkjent i FCI / eller her Norge, og er og regne som en blandingshund. For meg finnes det ingen annen god grunn til at folk avler på denne rasen her til lands, enn penger og enda mer penger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts