Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjälp! Våra hundar kommer inte överens!


kaalt
 Share

Recommended Posts

Hej! Har ett problem som tyngt länge nu och känner mig smått desperat!

sad.png

Jag har en staffe tik på snart 9 mån och min allra bästa vän har en mittelspitz hane som är 3veckor äldre!

Sedan våra valpar träffades när dom var ca 13 veckor så har dom inte kommit överens över huvudtaget..

Vi har tränat och provat allt möjligt, tagit långa skogspromenader osv och stundvis har det gått jätte bra men 20 min senare har dom rykt ihop på blodigt allvar!

Jag förstår att det är många faktorer som väger in och just därför är det så svårt att säga vad det kan bero på.

några anledningar vi överväger är:

1. de är för olika som raser och leker på två olika sätt (en staff vill brottas, en mittel vill springa)

2. de kommunicerar olika, min staff skäller ytterst sällan medans mitteln skäller betydligt oftare då den har vakt i sig.

3. jag och min väninna har något olika åsikter på hunduppfostran, jag tex känner att min hund mår bättre av att tydligt veta när hon har gjort fel och tydligt veta när hon gjort rätt, detta innebär inte att hon blir bestraffad på något sätt mer än med ett bestämt "nej" och sedan visa vad hon istället ska göra.. min vän har en mer mjukare framtoning på sin hund och väljer att kanske ignorera ett beteende istället osv..

det som gör det ännu svårare är att tex att min stafftik är extremt undergiven mot andra hundar och lägger sig platt på gatan även fast det är en hund 20 meter bort, och oavsett ras! och leker mer än gärna med allt!

Min vänninas mittelspitzhane är mycket intresserad av större hundar och springer gärna efter de största hundarna i rastgården, men fungerar även med mindre hundar.

så storleken och temperament borde väl inte vara anledningen till varför just de två inte fungerar?

sedan så går de och biter varandra hela tiden (detta har vi försökt stoppa!) och detta triggar igång dem!

min staff har dessutom jätte svårt för att slappna av när de är tillsammans och jag märker att hon mår dåligt och är stressad.. vi har tränat avslappnings metoder som tyvärr inte lyckats.

En annan sak är att mittelspitzen har ofta lätt för att skälla mycket när de leker och även morrat flertal gånger.. kan min hund ha uppfattat detta som hotfullt och en invit till utmaning?

Vi plockar ALLTID bort leksaker och ben då vi vet att mitteln gärna vaktar saker, och detta inte tolereras av min staff.

så snälla, ge gärna en åsikt om vad ni tror detta kan bero på!? Eller om det är något som verkar fel osv.. Alla åsikter är välkomna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...