Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan oppdrar du valpen din?


Mäkimura
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på hvordan dere oppdrar deres valp. Hvilke rutiner dere har, hva gjør dere dersom det oppstår ett adferdsproblem? Hva gjør dere når hunden tisser inne, biter på møbler og sko? Hvordan belønner dere valpen? Hvordan lærer dere inn å klippe klør og slike ting?

Jeg skal ha meg valp til høsten og skal prøve på det beste å forbrede meg godt til dagen kommer når valpen skal hentes.

Hva gjør dere den dagen valpen skal bli med dere hjem? Har oppdretteren gjort en bra jobb?

Har dere lest valpebøker på forhånd, i såfall hvilke?

På forhånd takk for svar :D

post-6776-0-17653400-1339407618_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp en bok som heterValpeskolen. Den var kjøpt fra Europris, men finnes andre steder. Jeg syns det var en veldig fin bok og godt oversiktlig. Du kan låne bøker på biblioteket også. Det finnes mange valpebøker, og de fleste nye bøker er alle gode, så les gjerne noen forskjellige. Så må man bare ta det som det kommer. Ofte kan man ha forberedt seg skikkelig på forhånd, men alt blir annerledes når man har valpen i hus.

Bøker, oppdretter, valpekurs/hundeklubb og forum som dette kan være gode veiledere i en slik prosess.

9788245807172.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever en hel bok for å svare på alt det der! Boken "Kontakt kontrakt" har jeg hørt at skal være veldig bra. Ellers anbefaler jeg deg å melde på et valpekurs når hundene er blitt omtrent 3 måneder. Da kan du spørre om ting du lurer på undeveis :)

Kan svare kort på det du spør om innledningsvis:

- Tissing: valper må ut ofte. Kanskje hver 15. minutt når de er våkne (dette gjelder de første månedene). De må alltid ut etter å ha sovet, spist eller lekt. Når de tisser og bæsjer inne så tar jeg dem ut og tørker opp sølet. Om du tar valpen på "fersken" kan du forte deg å løfte den opp, dytte halen under rumpa og løpe ut slik at valpen kan gjøre seg ferdig ute. Ikke noe nei eller fy, for valpen er ikke istand til å kontrollere det. Du må bare sørge for å gå ut ofte nok. Det kan lett ta et års tid før hunden har full kontroll, men den klarer å holde seg lenger og lenger tid når den blir eldre.

- Biting på møbler: Da sier jeg nei med steng stemme og tar bort valpen. Det er skjeldent noe problem hvis du har lovlige lekesaker liggene. F.eks "Kong" eller en tomflaske med litt godis inni og noen andre leker valpen kan få tygge på.

- Biting på folk: Til valpen er omtrent 10 uker gammel bryr jeg meg ikke så mye, men sier "AU!" hvis valpen biter for hardt. Grunnen til at jeg godtar en del er fordi jeg vil at valpen skal føle seg tygg på meg. Etterhvert tolererer jeg mindre biting og sier "Nei" og løsner bittet når valpen lekebiter i klær, hender osv. Når valpen er veldig leken må være tålmodig og gi hunden en annen leke.

- Belønning: Jeg roser og gir hunden godbiter eller leker. Med små valper belønner jeg først og fremst med godbiter (bittesmå pølsebiter, fiskepudding, ost o.l.).

- Stell: Her lærer jeg hunden å ligge på ryggen mellom beina mine. Jeg starter treningen når valpen er søvning. Da kan man legge den på fanget og bare styke og kose på labbene o.l. Etter noen uker med slik trening kan man også klippe en klo eller to av gangen. Poenget er å gjøre hele situasjonen koselig og få hunden til å forbinde det med en del av kosen.

- Når valpen kommer hjem er det viktig å ha mye tid til å være sammen med valpen. Valpen modnes mye fra den er 8 uker til 10 uker, men de 2 første ukene der trenger de veldig mange tisseturer og mye selskap. Det eneste som foregår den første uka er sove, kose, spise, tisse og kanskje leke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par ting som ikke er lov, og resten tas ad hoc. Feks synes jeg ikke noe om lyd, så det er ikke lov å bjeffe eller bære seg bare fordi en kan. Det er heller ikke lov å bite på mennesker bare for å være atal. Jeg har overraska meg sjøl ved å være helt ekstremt tålmodig og konsekvent, og det trur jeg er viktig. I tillegg er jeg aldri sinna eller brå med valpene, men stødig og trygg, sånn at det ikke skal være så viktig å diskutere alle avgjørelser jeg tar (sjøl om de gjerne prøver seg likevel).

Fordi jeg har den rasen jeg har, bruker jeg enormt mye tid på håndtering. Jeg bærer valpene rundt mens jeg holder på med ting, susser i nakken, holder rundt poter og prater med dem, og lærer dem å være forsiktige med fjeset mitt. Jeg leker også veldig mye, drakamper og jaktleker i starten, og er veldig fysisk med bikkjene etterhvert som de blir større enn en vott. Dytter og dunker, ruller på gulvet og klør her og der, og lar det bli ganske voldsomt. Til dags dato leker vi på samme måte alle tre sammen, og de får fortsatt lov til å bite meg i hender og håndledd, fordi de helt fra de var valper har lært at de må være forsiktige.

Avhengig av hva slags rase du velger og hva slags aktivitetsnivå du ønsker å legge deg på, bør du også ha en tanke om samarbeid og det å knytte bånd til valpen utover å fôre og gå tisseturer. Fordi jeg alltid har hatt lyst til å trene med bikkjene, har jeg jobba mye med kontaktøvelser og det å være gøyal. Den eldste som blir 3 år, kan endelig belønnes med lek og herjing med bare meg, mens den lille alltid har likt å være sammen med meg, og har respondert på håndteringstrening og det å bare henge sammen på en helt annen måte enn Aiko. Jeg nærer et nærmest symbiotisk forhold til bikkjene mine, og veit at de føler det samme, sjøl om andre kanskje ikke helt ser den forbindelsen når de ser oss på treninger osv, hvor kelpiene og schäferne dør etter å gå tett på og være flinke for menneskene sine, mens mine heller vil vise meg noe kult i skauen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...