Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser med godkjent blå øyne?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Kommer også an på hva man kaller "blått"...

Blå bearded collies kan ha øyne som harmonerer med pelsfargen - dvs blågrå-aktige. Noen få (i alle farger) kan også ha disse skikkelige isblå (vi kaller det glassøye) - som old english sheepdog, men det blir nok slaktet i utst.ringen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På tv om dagen er det en reklame for Finn.no. En katt av rasen Scottish Fold erter med vilje på seg gatas bulldog (ser ut som engelsk bulldog), så stikker katten av inn katteluken sin hjemme. Bulldogen raser etter og setter seg halvveis fast i katteluka, men river den med seg og stormer inn i huset etter katta. Det er når den står fast et øyeblikk i luka at man kan se den har blå øyne.

Det overrasket meg. Jeg kan aldri huske å ha sett det hos bulldog før. Jeg har ikke googlet for å finne rasestandarden for e. bulldog og sjekket om det er en tillatt øyefarge eller ikke. Mulig andre kan svare på det på stående fot? :)

ETTER-REDIGERT;

navnet på katterasen rettet fra Scottish Curl til Scottish Fold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tv om dagen er det en reklame for Finn.no. En katt av rasen Scottish Curl erter med vilje på seg gatas bulldog (ser ut som engelsk bulldog), så stikker katten av inn katteluken sin hjemme. Bulldogen raser etter og setter seg halvveis fast i katteluka, men river den med seg og stormer inn i huset etter katta. Det er når den står fast et øyeblikk i luka at man kan se den har blå øyne.

Det overrasket meg. Jeg kan aldri huske å ha sett det hos bulldog før. Jeg har ikke googlet for å finne rasestandarden for e. bulldog og sjekket om det er en tillatt øyefarge eller ikke. Mulig andre kan svare på det på stående fot? :)

"Øyne:

Runde, moderat store, verken dyptliggende etter utstående. Meget mørke, nesten sorte, det vises ikke noe hvitt når hunden ser rett fremover. Sett forfra lavt plasserte og langt fra ørene. Plassert vannrett på linje med stoppen og i rett vinkel til pannefuren. God innbyrdes avstand, men ytterste øyekrok må befinne seg i kant med kinnets ytterlinje. Ikke tydelige øyeproblemer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...