Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarie! hvilke fisker?


MarieR

Recommended Posts

fikk et akvarium i julegave ( vi hadde en litt tidligere liten julaften, siden ikke alle i familien kan være hjemme på julaften.. ) og når vannet "blir riktig" skal jeg kjøpe fisk :lol: Vet enda ikke så veldig mye om fisk, Har hatt kampfisk, men siden de fungerer nåkså dårlig i et akvarium med flere fisker, så må det bli andre sorter denne gangen..

er det noen som vet hvilke fisker som kan være sammen? Algespisere skal jeg ha hvertfall, vaktmestere i akvariet det. :lol: jeg liker litt størrelse på fisker jeg da..gullfisk-størrelsen er fin :lol: må dra til dyrebutikken og forhøre meg litt :( men forslag fra dere tar man seff imot :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fisker du kan ha avhenger først og fremst av størrelsen på akvariet. Hvis du har lyst på fisker som yngler og som er gode foreldre, dvs pleier yngelen sin, velger du ciklider. De trenger et ganske stort akvarium, iallefall 160 liter.

Guppyer, sverddragere og platyer føder levende unger (ofte), men spiser de opp hvis de får sjansen. Da må du ha et yngelkar i tillegg + at du må fange dem med en gang de blir født.

Ciklider har mer "personlighet" (synes jeg), er mer robuste og lever lengre. De er dyrere i innkjøp, men som oftest lette å få til å yngle.

I tillegg til algeeter bør du ha en bunnfisk (botia eller malle). Disse roter rundt på bunnen og sørger for å bedre sirkulasjon av avfallsstoffer.

Lån deg en bok på biblioteket eller gå i butikken og spør!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gullfisk, det er damfisk som blir meteren lange i dammer! Ikke slørhale heller, dette er fisker som er avlet frem som klomper, mange har defekter som at svømmeblæren sprekker og du får en slørhale svømmende opp ned!!

Disse er også kaldtvannsfisker og kan ikke holdes med maller;)

Hvor stort er akvariet?

Mollyer, guppyer, sverdgradere og andre levendefødere er morsomme, fredelige og "enkle" fisker! Kan anbefale disse :wink: De føder levende små babyer og det er gøy :lol: Alt som skal til er litt salt (uten jod) i vannet :wink: Og som maller passer ancistrus bra, de er fredelige og flinke vaktmestere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal være forsiktig med kampfisker sammen med alle slags fisker' date=' de kan plukke på de fleste fisker :wink:[/quote']

Det gikk helt fint med mine fisker i vert fall. De har jo kampfisker sammen med andre fisker i dyrebutikken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk et akvarium i julegave ( vi hadde en litt tidligere liten julaften, siden ikke alle i familien kan være hjemme på julaften.. ) og når vannet "blir riktig" skal jeg kjøpe fisk :P Vet enda ikke så veldig mye om fisk, Har hatt kampfisk, men siden de fungerer nåkså dårlig i et akvarium med flere fisker, så må det bli andre sorter denne gangen..

er det noen som vet hvilke fisker som kan være sammen? Algespisere skal jeg ha hvertfall, vaktmestere i akvariet det. :P jeg liker litt størrelse på fisker jeg da..gullfisk-størrelsen er fin :) må dra til dyrebutikken og forhøre meg litt :P men forslag fra dere tar man seff imot :P

Før jeg gir deg råd, vil jeg gjerne vite hvor stort akvariet ditt er...?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollyer' date=' guppyer, sverdgradere og andre levendefødere er morsomme, fredelige og "enkle" fisker! Kan anbefale disse :wink: De føder levende små babyer og det er gøy :)Alt som skal til er litt salt (uten jod) i vannet <ahttp://hundesonen.no/uploads/emoticons/Test_wink.png' alt=':wink:'> Og som maller passer ancistrus bra, de er fredelige og flinke vaktmestere :wink:

Hva mener du? At man skal putte litt salt uten jod i vannet? Er det vanlig ved guppyer og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, gullfisker.. joda, de er såå skjønne. Men det er visstnok sære har jeg blitt fortalt i dyrebutikken. De trives ikke med andre fisker. Vet ikke om de akkurat spiser dem eller hva =D> Men det er jo ikke artig hvis man har en gullfisk som svømmer sturende rundt fordi den deler akvarium med en den ikke liker, hehe...

Ville holdt meg til guppy og molly og kanskje noen tetra i starten jeg. De er iaf veldig grei som introduksjon. Overlever det meste og guppyene formerer seg som olja lyn... Ikke vits med yngle kar der i gården, de klarer ikke å "renske" vekk alt avkommet sitt uansett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes slørhaler er frastøtende misfostere?

(for det er misfostere de er)

Når vanlig levetid for gullfisk og slørhale er 20år, og de som har den i boller har den i 1-2år så sier vel det litt... både om fiskens helse og levestedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er karet ditt da?

Ville begynt med guppy/molly/sverdragere, noen algespisere, noen tetra (de er ikke såå kjedelige) og så etterhvert kjøpt noen scalare kanskje?

Huske å spørre grundig etter hvor store ciklidene blir om du finner på å satse på dem senere (jeg kjøpte noen papegøyeciklider, hehe hehe hehe he he høhø... de er nå i snitt 15-20cm og jeg stikker IKKE fingrene nedi det karet nei!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes slørhaler er frastøtende misfostere?

(for det er misfostere de er)

Når vanlig levetid for gullfisk og slørhale er 20år, og de som har den i boller har den i 1-2år så sier vel det litt... både om fiskens helse og levestedet...

Slørhaler er avlet i flere tusen år, og har like lang levetid som en karpe, fra hvor den kommer fra.

Dens levetid i bolle er kort fordi det er enormt vanskelig å holde en bolle i optimal stand hva vannkvalitet angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slørhaler er avlet i flere tusen år, og har like lang levetid som en karpe, fra hvor den kommer fra.

Dens levetid i bolle er kort fordi det er enormt vanskelig å holde en bolle i optimal stand hva vannkvalitet angår.

slørhaler dør ofte av dens deformerte form, tennisballene, bubble eye, er ikke naturlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er karet ditt da?

Ville begynt med guppy/molly/sverdragere, noen algespisere, noen tetra (de er ikke såå kjedelige) og så etterhvert kjøpt noen scalare kanskje?

Huske å spørre grundig etter hvor store ciklidene blir om du finner på å satse på dem senere (jeg kjøpte noen papegøyeciklider, hehe hehe hehe he he høhø... de er nå i snitt 15-20cm og jeg stikker IKKE fingrene nedi det karet nei!)

Har du bilde av den eh papegøye greia /var litt vanskelig navn)? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akvariet er 60 liter :lol:

har veldig lyst på klovnefisk, liker de utrolig godt, og har alltid gjort det, men de er ikke lette og få tak i på disse kantene av landet hvertfall.. :D

klovnefisk? Det er en saltvannsfisk, hvis det ikke finnes en ferskvannsklovnefisken du tenker på, den blir hvertfall 1meter lang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...