Gå til innhold
Hundesonen.no

ND-filter. Hvilket?


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter og spekulerer om jeg skal skaffe meg et ND-filter.

Spørsmålet blir da, hvilket? Hva er forskjellen på ND2, ND4 og ND8?

Jeg ser at gjennomsiktigheten(?) endres med hvert trinn, men hva innebærer dette?

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvor mye lys det er når du skal ta bilder med lang lukkertid.

Skal du ta bilder i strålende solskinn med lukkertider fra 1-30sek. så glem disse filterene du nevner her. Da må du ha et filter med langt større styrke enn dette. Jeg annbefaler også firkanfilter som man monterer på et adapter forran objektivet.

Jeg kjøpte mitt sett fra ebay av merket Lee, og det kostet meg litt over 3.000,-

Man kan se på ND filter som en solbrille. Jo større tall jo mørkere brilleglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Langt større styrke? Hæ? Jeg har da vitterlig tatt bilder med full solstyrke både midt på dagen med sommersol, midnattsol og soloppgang med Lee GND og ND 0.9, 0.8 og 0.6. et 8 filter holder plenty, men ville gått for et GND også slik at du kan få langtidseksponering med riktig eksponert himmel også så du slipper å voldta bildet med redigering eller holde på timesvis med klipping og liming med to eksponeringer.

ND er kjempegøy! Ta en titt på Bjerknez sine bilder så du får se hva du får ut av det i forhold til å ikke ha slike gøye verktøy. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt større styrke? Hæ? Jeg har da vitterlig tatt bilder med full solstyrke både midt på dagen med sommersol, midnattsol og soloppgang med Lee GND og ND 0.9, 0.8 og 0.6. et 8 filter holder plenty, men ville gått for et GND også slik at du kan få langtidseksponering med riktig eksponert himmel også så du slipper å voldta bildet med redigering eller holde på timesvis med klipping og liming med to eksponeringer.

ND er kjempegøy! Ta en titt på Bjerknez sine bilder så du får se hva du får ut av det i forhold til å ikke ha slike gøye verktøy. :D

Hvis man vil ha opp til 30sek. lukkertid i fult sollys så holder det ikke med ND8 filter eller et gradert filter. Joda, du vil få lukkertider som er lange nok til å kanskje få vannet til å blure seg litt, men den fulle effekten får du ikke.

En jeg ofte er på fototurer sammens med kjøpte nemmelig et ND 8 filter for ca. en uke siden og han prøvde dette på nøyaktig samme sted som meg og fant ut at han måtte ha sterkere saker for å få de samme effektene som de jeg fikk.

Han jeg er på fototurer sammensmed har et Cokin ND400 (tror det var det det hette) filter og det fungerte godt nok, men man får et massivt rødskjær i bildene (fargefeil) som må korrigeres i etterkant. Mine bilder blir helt perfekte med tanke på fargene og det er rett og slett bruker filtere fra Lee av høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...