Gå til innhold
Hundesonen.no

For uten "gass" til Boston Terrier


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Molly både grynter og fiser... Det er vel ikke til å komme bort ifra med tanke på at hun er BT? Men er det noen her som har erfaring med hvilket for som er best for magen til BT?

Hun går på Labb, da Oppdretteren sa at etter hans erfaring var det det som luktet minst. Han fóret med noen store kuler som vi fikk med oss hjem av, men jeg kjøpte vekst foret til små hunder, og det er mindre kuler. Fordelen er at det tar lenger tid for valpen å spise det, men jeg tror ikke det har noen effekt på lukta. Hun bæsjer to ganger om dagen, og avføringen ser normal/myk ut. Tror ikke den tømmer analkjertlene, for å si det sånn, men er ikke flytende heller... Hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Anbefaler råfôring, helt klart det mest naturlige for hunden. :) Enten i form av Vom og hundemat, Prey Model eller en blanding av begge deler.

Tenker et fôr som inneholder korn kan forårsake gass i magen, eller generelt en kost som hunden bruker mye tid på å fordøye.

Og avføringen blir helt klart mye fastere slik den skal være med råfôring (som inneholder spiselige ben), som også er viktig for å klare å få tømt analtkjertlene ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåttfred er nesten prompefri på Proplan med laks, samt rått kjøtt eller fisk til kvelds.

Da er det ikke daglig promping engang, kanskje et par i uka...

Jeg har slitt litt med at han har vært tynn, og nå er han på høyenergifor i en periode.

Nå er det mye promp i heimen... :w00t:

Og ja, bostonfis er laaangt værre enn feks gårdisfis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, alle sammen!

Hvorfor?

Det er jeg nok ikke kvalifisert til å svare på. Men kanskje det har noe med snorkingen å gjøre? At den svelger luft? Eller som noen sa til meg, at de her en ømfintlig mage?? Jeg aner virkelig ikke, så kanskje de mer erfarne kan svare?

Vorsteh skal være kjent for å slippe noen fele promper men hu mi gjør det minimalt. Forer på Vom og hundemat. http://vomoghundemat.no/utsalgssteder

Får prøve det. Ser det er en forhandler midt i sentrum her jeg bor.

Gåttfred er nesten prompefri på Proplan med laks, samt rått kjøtt eller fisk til kvelds.

Da er det ikke daglig promping engang, kanskje et par i uka...

Jeg har slitt litt med at han har vært tynn, og nå er han på høyenergifor i en periode.

Nå er det mye promp i heimen... :w00t:

Og ja, bostonfis er laaangt værre enn feks gårdisfis.

Hvilket for er det? Tørrfor? Er det mindre korn og sånn i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen fan av labb overhodet, uansett hvilken rase man skulle gitt det til så, det er det siste jeg ville foret med iallefall.. Rc(kanskje de har rasefor til BT), eukanuba (lam og ris), Orijen, taste of the wild eller aller helst råforing/VogH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen fan av labb overhodet, uansett hvilken rase man skulle gitt det til så, det er det siste jeg ville foret med iallefall.. Rc(kanskje de har rasefor til BT), eukanuba (lam og ris), Orijen, taste of the wild eller aller helst råforing/VogH

Hvorfor?

Hvordan er dette foret "Labb fullfor til unghunder, småvokste raser" ifht valpe-/ unghundfor fra f.eks Royal Canine og Eukanuba (som vi ga til vår forrige hund, en Cavalier) og de andre du nevner, som er merker jeg ikke har hørt om (har kjøpt for hos dyrlegen tidligere, det var vel Eukanuba)

På pakken fra FK butikken står det:

Omsettelig energi: Råprotein 30%, Råfett 20% og Fiber 1,4% (da kan det vel ikke være så mye ris/hvete mais i det?)

Råforing forstår jeg er populært her inne, og det høres jo ut som det er et bra hundekosthold. Det er jo kjøtt de spiser i naturen.

Hvis jeg skal prøve Vom og Hundemat, hvordan gjør jeg det? Bare rett over på det, eller må en myk overgang fra tørrfor til? Hvilken type er best til å begynne med? Kylling kanskje? Og valpefor regner jeg med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig fordi det er veldig mye korn i det, det er dårlig, rett og slett. For det andre fordi det er det eneste foret hundene mine har reagert på over hodet og de har fått sin del dårlig butikk for. Hender seg jeg glemmer og ta med mat på hytta o.l. så må jeg fore med butikkfor til vi kommer hjem osv..

Euroshopper, pedigree firstprice, null stress, 5 dager på labb og begge muttene mista all pelsen, klødde og det var storm i stua... Nå ville ikke jeg ha foret på de andre forene jeg har nevnt over her heller da, på fast basis, bare så det er sagt.

Edit: Rc og eukanuba har kjøtt/kjøttmel som første ingrediens på lista, ikke korn/ris.

Orijen og taste of the wild er vell korn frie(om jeg ikke tar helt feil) og har mye større andel proteiner(kjøtt) enn 'vanlige' tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig fordi det er veldig mye korn i det, det er dårlig, rett og slett. For det andre fordi det er det eneste foret hundene mine har reagert på over hodet og de har fått sin del dårlig butikk for. Hender seg jeg glemmer og ta med mat på hytta o.l. så må jeg fore med butikkfor til vi kommer hjem osv..

Euroshopper, pedigree firstprice, null stress, 5 dager på labb og begge muttene mista all pelsen, klødde og det var storm i stua... Nå ville ikke jeg ha foret på de andre forene jeg har nevnt over her heller da, på fast basis, bare så det er sagt.

Valpen min skinner i pelsen og mister ikke mye pels, detter jo noen hår av når vi herjer, men føler ikke hun "røyter" på noen måte.

Edit: Rc og eukanuba har kjøtt/kjøttmel som første ingrediens på lista, ikke korn/ris.

Orijen og taste of the wild er vell korn frie(om jeg ikke tar helt feil) og har mye større andel proteiner(kjøtt) enn 'vanlige' tørrfor.

Til info har Labb vekst foret kylling og kalkun som de første ingrediensene.

Orijen og Totw høres jo ut som de beste alternativene hvis man vil ha tørrfor.

Men jeg skal ut og kjøpe V&H i morgen, blir spennende å se om det blir forskjell. Tror nok hunden vil like ekte kjøtt istedenfor tørrfor iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var bare min personlige erfaring, mine hunder fungerer også på first price hundemat, jeg kommer aldrig til og fore på det uansett, fordi jeg tror at dårlig foring vil sette spor over tid, det kan ta lang tid.

Da beklager jeg den påstanden. Lenge siden jeg har fora på labb, så enten er det bare noe jeg innbiller meg, ellers så har de gjort om på noe, og har de det så kudos til dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min boston kunne også inngå i prosjekt kjemisk krigsføring når hun en periode som valp fikk Royal Canin, ble 100 ganger bedre på vom&hundemat, merket ingen forandring når hun begynte på Pro Plan (med laks) - men promper igjen nå (Pro Plan med lam).

Jeg har hørt at kortsnutede hunder lettere promper fordi de svelger mer luft når de spiser - snorkingen har nok ikke noe med det å gjøre. For å prompe (eller rape) må luften svelges - men det gjør de jo ikke når de snorker.. Snoringen er pga den korte snuten, tettere nesekanaler og sånn. Men selv om min har veldig kort nese, så snorker hun veldig lite. Kun hvis hun ligger "forvridd og opp/ned" - ikke sånn hele tiden eller bestandig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min boston kunne også inngå i prosjekt kjemisk krigsføring når hun en periode som valp fikk Royal Canin, ble 100 ganger bedre på vom&hundemat, merket ingen forandring når hun begynte på Pro Plan (med laks) - men promper igjen nå (Pro Plan med lam).

Jeg har hørt at kortsnutede hunder lettere promper fordi de svelger mer luft når de spiser - snorkingen har nok ikke noe med det å gjøre. For å prompe (eller rape) må luften svelges - men det gjør de jo ikke når de snorker.. Snoringen er pga den korte snuten, tettere nesekanaler og sånn. Men selv om min har veldig kort nese, så snorker hun veldig lite. Kun hvis hun ligger "forvridd og opp/ned" - ikke sånn hele tiden eller bestandig.

Susanne

Det høres flott ut at luktproblemet ble så mye bedre med VogH. Kan jeg spørre hvorfor du gikk over til tørrfor igjen?

Vis problemet er at de svelger luft mens de spiser så er det vell ingen for som hjelper på det, eller?

Lufta må nok ut uansett, men kanskje foret kan endre lukta? Håper det! Uansett, så vil jeg prøve VogH siden alle har så gode erfaringer med det. Kanskje begynne litt forsiktig slik at hun ikke blir forstoppet, ble jo litt redd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kortsnutet hund og merker stor forskjell på om han får tørrfor eller Vom og hundemat. På tørrfor (uansett merke) holder han på å gasse oss i hjel. Med V&H, ingenting.

Jeg tror det har mer emd fordøyelighet på maten å gjøre enn at de svelger luft, men det er bare min teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende VogH blir den beste løsningen. Dersom du vil velge tørrfor likevel, så har Royal Canin et Eng Bulldog for. Før man avskriver det som "tull og salgstriks", så kan det være verdt et forsøk. De har brukt ekstra lettfordøyelige proteiner blandt annet, som kan være med på å redusere gassdannelser. Kan selvsagt brukes av alle raser, jeg har en whippet med sensitiv fordøyelse som fungerte kjempebra på dette foret (dog fungerer han ennå bedre på VogH Kylling;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og kjøpt to halvkilos valpepølser som vi begynner på i morgen. Ca 100 gr om dagen til en BT på 7 mnd som veier 7 kilo, høres det greit ut? Skal vel ha ca 140 gr hvis det er 2%, men hun jeg snakket med på dyrebutikken mente at det var lurt å gi henne litt tørrfor også, og jeg fikk med meg valpefor (RC i prøvepakker) for å se om hun liker dem. Åpnet en pakke og testet som godbit... Det går nemlig helt fint med Labb som godbit. Men tror dere ikke hun spytta dem ut?? Min mors hund har også problemer med RC, spiser kun en sort. Og jeg reagerte på at kulene (eller trekantene...) lukta mye mer enn Labb.

Men blir spennende å se om hun liker VogH i morgen, og ikke minst om lukta blir redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Molly hatt tre måltider med VogH iblandet Labb vekst. Planen er å gå over til bare VogH litt gradvis. Hun synes det er fantastisk godt! Og allerede i dag morges så jeg at avføringen er nesten halvert ifht i går. Lukta har jeg enda ikke merket noe på ;-)

Og før dere forteller meg hvor dårlig Labb er: Vet dere hva den inneholder og hvordan den er ifht andre typer tørrfor? Jeg reagerer litt når dere kaller det drittfor osv. Det er faktisk mer kjøtt i Labb vekst enn RC valpefor, hvis man skal tro innholdsfortegnelsene. På Rc står ris listet før kjøttet, hvilket betyr at det er mer ris enn kjøtt, mens Labb har både kylling og kalkun før ris kommer som nr tre. greit, det er vel kanskje ikke nødvendig for en hund med noe ris, mais og hvete i det hele tatt, men at Labb er værre enn de andre, føler jeg ikke det er belegg for å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden din driter masse, og fiser er vel det nok bevis på at det ikke er så bra, eller? :ball:

Edit: Kunne gitt et bedre svar også, men fant faktisk ikke næringsinnholdet/råvareinnhold på nett i farta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det værre enn andre tørrfor? DET er poenget mitt. Jeg har ikke tenkt å teste ut andre tørrfor, for jeg er blitt overbevist om at VogH er best :-) Men siden det er så mange som sier at Labb er så mye værre enn andre tørrfor og at det er "det siste" de ville gitt hunden, følte jeg for å sammenligne. RC har MINDRE kjøtt og MER ris enn Labb. Da snakker jeg om valpefor/vekstfor. I tillegg så nekter Molly å røre RC... Men det har vel med hennes smak å gjøre, ikke at hun vet at det har mer ris enn hun er vant til.

Btw hun driter ikke "masse", har to normale avføringer om dagen. Men med VogH er det mindre som kommer ut. Og det regnet jeg med, for det ble jeg fortalt her inne at kom til å skje.

Og ang promping, det erhelt normalt at en BT fiser. Jeg håper det blir mindre med VogH og at det vil lukte mindre. Andre har iallefall god erfaring, og jeg regner nesten med det blir bedre. Men nå har vi bare prøvd et døgn, og da med VogH iblandet tørrfor. Jeg er redd for å gå direkte over på VogH pga fare for hard mage, men det skal ikke gå mange dagene før vi forer med kun våtfor.

Red: la til litt "bæsjeprat" ;-)

Endret av Mollymor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...