Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forholde seg til kattene når hunden føder og tiden etterpå?


cosmos
 Share

Recommended Posts

Dette spørsmålet er noe jeg ikke finner så mye informasjon om og erfaringer med når jeg søker på nett, så da spør jeg gjerne her det kan være kompetanse på området. :twitch:

Vi har ei tispe som venter valper om et par uker og vi har i tillegg to katter. Hunden og kattene er svært gode venner som oppsøker hverandre og koser mye med hverandre, og er "avhengige" av det selskapet. Spesielt en av kattene oppsøker hunden mye for å få kos og stell.

Hvordan skal vi nå forholde oss da når hunden får valper?

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør holde katten unna.

Tispen bør få ro med sine valper :)

Hun kommer nok også til og gi beskjed om at katten skal holde seg unna, uten at katten nødvendigvis forstår det.

Når Sasha fikk valper, så ga hun klinkende klar beskjed til de 2 andre hundene den første tiden om at dere holder dere unna. De er jo da hunder, så de skjønte tegningen. :) Og holdt seg da unna i den tiden Sasha krevde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes det er viktig at tispen får absolutt ro de tre første ukene etter at valpene er født. Etter min mening bør tispen og valpene være i ett rom for seg selv der det ikke er trafikk av folk og andre dyr. Tispen og valpene bør få være mest mulig i fred, lufting, foring, bytting i valpekassen og daglig kontroll av valpene bør være det eneste som skjer de første tre ukene. De fleste tisper vil også være på vakt i akkurat denne perioden, og de vil lettere akseptere andre dyr når valpene "våkner".

Vær obs på at katter kan se på spedvalper som "lettkjøpt" mat - i alle fall om de er ihuga jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...