Gå til innhold
Hundesonen.no

Super innkallinng


Kristina

Recommended Posts

Hvordan få en superduper innkalling med en hund som ikke vil værken leke eller ha godbit!?

Jeg får ikke kontakt med Lunah jeg når hu leker med andre hunder. Da er hu ikke opptatt av annet.

Jeg har prøvd langline, men det funker liksom ikke. Jeg må jo sveive inn bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få en superduper innkalling med en hund som ikke vil værken leke eller ha godbit!?

Jeg får ikke kontakt med Lunah jeg når hu leker med andre hunder. Da er hu ikke opptatt av annet.

Jeg har prøvd langline, men det funker liksom ikke. Jeg må jo sveive inn bikkja.

langlinen viser ingen effekt etter så kort tid. Du må bruke den konsekvent hvertfall 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo sveive inn bikkja.

Sveive er feil ;)

Kan gi en kjapp innføring, lurer du mer eller vurderer å bruke metoden så spør ;)

Skal du lære inn innkalling ved aktiv bruk av langline (PS/NF blabla) så holder du i linen sånn at det er svak slakk i linen fram til hundens hals der du har festet den i (strupe)halsbåndet. Resten av linen ligger på bakken i dens fulle lengde. Ingen snurrer, knuter, surring rundt hender og tær og ører osv.

Hunden springer/tusler/snuser rundt, du sier klart, oppmuntrende og tydelig Hit! Deretter følger et kjapt rykk i linen, (det skal merkes, men såklart tilpasses individed du jobber med) hunden reagerer, du roser; deeeer ja, deeeeeeeer var Hit! Løp gjerne litt bakover og fisk inn linen etterhvert. Slakker hunden av eller viser tegn til å stikke er det NEI (korreksjon) - Hit! (ønsket adferd) - kort rykk (gjennomføre kommando) - ros (belønning på vei). Reagerer hunden på Hit så rykker du ikke, det sier seg selv, da går du rett over i rosing. Vel inne kan du godt legge deg på rygg og sprelle, klovne deg litt, eller om du klarer finne et eller annet hunden digger.

Essensielt er at du husker å belønne/rose hunden "der ute", det er der bragden "å komme" skjer, det er det som skal forsterkes!!

Viktig at du får fatt i hunden "inne", at den ikke kommer og så bare suser ut igjen. Om den syns noen øvelser er kjekke, snøballer etc, så fjas litt med det før du sier Ut-og-løp el.l. Repeteres og generaliseres mange, mange ganger overalt. Viktig at det som sies blir gjennomført hver gang. Før du vurderer å hekte av linen lar du den ligge løst en stund, kanskje korte den ned litt. Selvtilliten og selvfølgeligheten når du sier Hit! er viktigere enn at linen er på, du må tro på at det du sier skjer, klart det skjer! :P

God løk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveive er feil ;)

Kan gi en kjapp innføring, lurer du mer eller vurderer å bruke metoden så spør ;)

Skal du lære inn innkalling ved aktiv bruk av langline (PS/NF blabla) så holder du i linen sånn at det er svak slakk i linen fram til hundens hals der du har festet den i (strupe)halsbåndet. Resten av linen ligger på bakken i dens fulle lengde. Ingen snurrer, knuter, surring rundt hender og tær og ører osv.

Hunden springer/tusler/snuser rundt, du sier klart, oppmuntrende og tydelig Hit! Deretter følger et kjapt rykk i linen, (det skal merkes, men såklart tilpasses individed du jobber med) hunden reagerer, du roser; deeeer ja, deeeeeeeer var Hit! Løp gjerne litt bakover og fisk inn linen etterhvert. Slakker hunden av eller viser tegn til å stikke er det NEI (korreksjon) - Hit! (ønsket adferd) - kort rykk (gjennomføre kommando) - ros (belønning på vei). Reagerer hunden på Hit så rykker du ikke, det sier seg selv, da går du rett over i rosing. Vel inne kan du godt legge deg på rygg og sprelle, klovne deg litt, eller om du klarer finne et eller annet hunden digger.

Essensielt er at du husker å belønne/rose hunden "der ute", det er der bragden "å komme" skjer, det er det som skal forsterkes!!

Viktig at du får fatt i hunden "inne", at den ikke kommer og så bare suser ut igjen. Om den syns noen øvelser er kjekke, snøballer etc, så fjas litt med det før du sier Ut-og-løp el.l. Repeteres og generaliseres mange, mange ganger overalt. Viktig at det som sies blir gjennomført hver gang. Før du vurderer å hekte av linen lar du den ligge løst en stund, kanskje korte den ned litt. Selvtilliten og selvfølgeligheten når du sier Hit! er viktigere enn at linen er på, du må tro på at det du sier skjer, klart det skjer! :P

God løk!!

godt forklart! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveive er feil ;)

Ja jeg veit at sveive er feil, men hu vil ikke komme inn til meg hvis hu ser noen hunder og sånt. Hvertfall ikke om hu leker med andre hunder, og skal jeg forby henne å leke med andre hunder så lenge?

Og dessuten så er ikke langlina mi lang nok, for Lunah har begynt å løpe så langt fra meg, så lina blir ikke værendes slakk hvis jeg skal holde i andre enden.

Og om hu ser enn hund 100 meter borte så blir hu helt forstyrra. Før så var hu ikke sånn, nå stenger hu totalt av når hu ser andre hunder, uansett hvor langt borte de er.

Håpløst #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg veit at sveive er feil, men hu vil ikke komme inn til meg hvis hu ser noen hunder og sånt. Hvertfall ikke om hu leker med andre hunder, og skal jeg forby henne å leke med andre hunder så lenge?

Og dessuten så er ikke langlina mi lang nok, for Lunah har begynt å løpe så langt fra meg, så lina blir ikke værendes slakk hvis jeg skal holde i andre enden.

Og om hu ser enn hund 100 meter borte så blir hu helt forstyrra. Før så var hu ikke sånn, nå stenger hu totalt av når hu ser andre hunder, uansett hvor langt borte de er.

Håpløst #-o

Var ikke "sånn ment" ;P

Ingenting er håpløst, hun har bare fått solid læring på at andre hunder er kult. Tren mye i nærheten av hunder, også innkalling osv. Sett krav til henne, gjennomfør, få fokus på deg og ikke omgivelsene. Ville en periode ikke latt henne leke med andre hunder, evt gå tur sammen med en fast kompis eller to, men da i langline sånn at du får trent samtidig, dette kan du ta når du er litt mer komf med ting.

Kan også lære inn "Denne vei!", som i "nå skifter jeg retning, følg med", du sier Denne vei, rykker i linen og snur 180 grader og går motsatt retning, roser - deeeer var veien ja, hun går framover fra deg igjen, ny Denne vei!, rykk, 180 graders vending og ros når hun vender etter. Viktig at du ikke holder i enden av linen, da får du ikke så mye påvirkningskraft, men at du lar linen løpe gjennom hånden. Dette er ingen innkalling, men noe som får hunden til å holde seg tettere og følge mer med.

Kan godt ta en prat på msn eller noe om du vil...

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...