Gå til innhold
Hundesonen.no

Antall kull.


Yakine

Recommended Posts

Jeg har aldri hørt navnet ditt før, så det er nok ikke det som er grunnen hvis du så på mitt innlegg som klaging. :( Jeg blir bare litt sjokkert over at noen kan påstå at de er så godt som utlært innen hund, og at de uttaler seg som om det de sier er riktig, uansett.

Janteloven lever i beste velgående skjønner jeg. Jeg skal ikke få lov til å skrive noe om at jeg kan mer enn andre. Men kjære deg, da jeg var 18 år kunne jeg omtrent ikke en dritt om hund, selv om jeg den gangen også trodde det samme som enkelte i diverse fora i samme aldersgruppe. Nå er jeg 30 år eldre, og sitter inne med en utrolig mengde kompetanse innenfor området hund og andre dyr. Jeg har jo også drevet aktivt med hest som konkurranserytter innenfor sprang og feltritt siden jeg var 16. Men jeg har aldri uttalt at jeg er utlært på noe felt. Men at en person som har 30 års aktiv erfaring på baken kan mere enn enn en person som er tenåring, det burde være innlysende for de fleste.

Fint at du ikke blir trigget av å se navnet mitt på trykk, overfør det gjerne til enkelte andre. :P

Når jeg skriver noe, så er det riktig, hvis ikke ville jeg ikke skrevet det. :P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Janteloven lever i beste velgående skjønner jeg. Jeg skal ikke få lov til å skrive noe om at jeg kan mer enn andre. Men kjære deg, da jeg var 18 år kunne jeg omtrent ikke en dritt om hund, selv om jeg den gangen også trodde det samme som enkelte i diverse fora i samme aldersgruppe. Nå er jeg 30 år eldre, og sitter inne med en utrolig mengde kompetanse innenfor området hund og andre dyr. Jeg har jo også drevet aktivt med hest som konkurranserytter innenfor sprang og feltritt siden jeg var 16. Men jeg har aldri uttalt at jeg er utlært på noe felt. Men at en person som har 30 års aktiv erfaring på baken kan mere enn enn en person som er tenåring, det burde være innlysende for de fleste.

Fint at du ikke blir trigget av å se navnet mitt på trykk, overfør det gjerne til enkelte andre. :P

Når jeg skriver noe, så er det riktig, hvis ikke ville jeg ikke skrevet det. :P:P:P

Så du mener det ikke er sjangs i det hele tatt at en 18 åring kan mer enn en 30 åring på ett område?

Bare for den ene personen har levd lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være deilig å ha det sånn! :(

Hvis det er meg du mener så har jeg sdet fint jeg. :P:P:P

Noe av grunnen til at jeg kan så mye, er at jeg alltid har vært villig til å lytte til de som har hatt noe å lære meg da jeg var yngre. Jeg har alltid sugd til meg all den kunnskapen jeg kunne på tak i, snakket med veterinærer, jobbet hos veterinærer, vært med og assistert ved operasjoner av mine egne hunder o.s.v. På den måten lærer man mye om det som interesserer en. Det samme har jeg gjort når det gjelder hest og alle andre dyr jeg har vært bort i.

Nå, den dag i dag, glemmer de fleste veterinærer at jeg ikke er utdannet veterinær når vi diskuterer forskjellige saker og ting som gjelder dyr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det ikke er sjangs i det hele tatt at en 18 åring kan mer enn en 30 åring på ett område?

Bare for den ene personen har levd lenger.

Nå skrev ikke jeg 30-åring, jeg skrev en person med 30 års aktiv hundeerfaring, og da regner jeg erfaringen fra den dato vedkommende fylte 18 år. Så hvis du er 18 år, noe jeg ikke vet om du er, så har du, i mine øyne, null tellende erfaring.

Erfaring følger som regel med alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven lever i beste velgående skjønner jeg. Jeg skal ikke få lov til å skrive noe om at jeg kan mer enn andre. Men kjære deg, da jeg var 18 år kunne jeg omtrent ikke en dritt om hund, selv om jeg den gangen også trodde det samme som enkelte i diverse fora i samme aldersgruppe. Nå er jeg 30 år eldre, og sitter inne med en utrolig mengde kompetanse innenfor området hund og andre dyr. Jeg har jo også drevet aktivt med hest som konkurranserytter innenfor sprang og feltritt siden jeg var 16. Men jeg har aldri uttalt at jeg er utlært på noe felt. Men at en person som har 30 års aktiv erfaring på baken kan mere enn enn en person som er tenåring, det burde være innlysende for de fleste.

Fint at du ikke blir trigget av å se navnet mitt på trykk, overfør det gjerne til enkelte andre. :P

Når jeg skriver noe, så er det riktig, hvis ikke ville jeg ikke skrevet det. :P:P:P

Jeg har drevet aktivt med hest i stort sett hele mitt 18-årige liv, men jeg vil aldri kunne påstå at jeg er noen hesteguru, selv om jeg kan påstå at jeg kan mye om hest, og da spesielt hesters atferd.

Jeg mener at det er andre ting enn alder som bestemmer hvor dyktig man er, men selvfølgelig, har man vært aktiv i mange år, har man nødvendigvis fått med seg noe. Men å ha hatt hund i førti år er absolutt ingen garanti for at man kan mer enn en aktiv tenåring.

Dette er jo et diskusjonsforum, og man er gjerne her for å diskutere, altså ikke for å konstatere fakta, men for å fundere og gruble over ting, og kanskje man også finner frem til en løsning. Men selvfølgelig, enkelte ting kan man jo vite for sikkert, men hvis man aldri skriver annet enn det man er helt sikker på, synes nå jeg det er litt merkelig, men det får være min sak. ;)

Jeg er nok ingen jantelovforkjemper. Saken er den at du kjenner ikke alle medlemmene på dette forumet, derfor mener jeg at du ikke kan uttale deg som om du kan mer enn alle oss andre til sammen. Du må gjerne skryte av deg selv for min del, men det skader vel ikke å være litt ydmyk en gang i blant? Hvis man er så sikker på seg selv som du utgir deg for å være, så burde man vel ikke ha noe behov for å hevde seg selv til en hver tid? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å ha hatt hund i førti år er absolutt ingen garanti for at man kan mer enn en aktiv tenåring.

men hvis man aldri skriver annet enn det man er helt sikker på, synes nå jeg det er litt merkelig, men det får være min sak. :(

Du må gjerne skryte av deg selv for min del, men det skader vel ikke å være litt ydmyk en gang i blant? Hvis man er så sikker på seg selv som du utgir deg for å være, så burde man vel ikke ha noe behov for å hevde seg selv til en hver tid? :P

Hvis man er førti år og ikke har fått med seg mer enn en tenåring er det enten noe galt med innholdet i hjernemassen til førtiåringen eller at vedkommende har vært ubeskrivelig passiv.

Som sagt, jeg skriver kun det jeg har belegg for å påstå at er riktig.

Jeg har ikke noe behov for å hevde meg, men når folk skriver noe som er feil, så poengterer jeg det.

Og ydmyk, det kommmer jeg aldri til å bli. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at andre steder så "trigger" det folk bare å se navnet ditt...

Syns nesten det virker som du trives med det...

Jeg har ikke tenkt å diskutere dette om hvem som kan mest om hund, tviler ikke på at du kan masse om hund med 30 års erfaring, men er dette noe å kverulere om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at andre steder så "trigger" det folk bare å se navnet ditt...

Syns nesten det virker som du trives med det...

Jeg har ikke tenkt å diskutere dette om hvem som kan mest om hund, tviler ikke på at du kan masse om hund med 30 års erfaring, men er dette noe å kverulere om?

Feil, jeg trives ikke med at enkelte trigges av å se navnet mitt på trykk. Hvis du visste hva det har resultert i så ville du forstått det.

Kveruleringen overlater jeg til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev ikke jeg 30-åring, jeg skrev en person med 30 års aktiv hundeerfaring, og da regner jeg erfaringen fra den dato vedkommende fylte 18 år. Så hvis du er 18 år, noe jeg ikke vet om du er, så har du, i mine øyne, null tellende erfaring.

Erfaring følger som regel med alder.

Så du mener at en ikke får erfaring før man er 18 år?

Det er i mangen tilfeller der 18 åringer og yngre kan mye mer enn en person som har opptil 20 års erfaring innen ett område.

Du kan ha 20 års erfaring med hund og alikevel ikke vite så mye om hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..rart at det er så mange under 18 her da,som har oppnådd både det ene og det andre med hundene sine..se på handler91 og astrid for eksempel.ingen av de er fylt 18år,så de har da ingen tellende erfaring? pussig at de da,som ikke har erfaring har klart det de har klart... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er førti år og ikke har fått med seg mer enn en tenåring er det enten noe galt med innholdet i hjernemassen til førtiåringen eller at vedkommende har vært ubeskrivelig passiv.

Som sagt, jeg skriver kun det jeg har belegg for å påstå at er riktig.

Jeg har ikke noe behov for å hevde meg, men når folk skriver noe som er feil, så poengterer jeg det.

Og ydmyk, det kommmer jeg aldri til å bli. :-)

Hvis tenåringen har vært aktiv med hund helt siden den kunne gå, har lyttet og lest og lært alt den kunne komme over, mens 30-åringen bare hadde en hund gående som den egentlig aldri har brydd seg noe større om enn at den har fått mat og en tur en gang i blant, for å sette det litt på spissen. Skjønner ikke hva som er i veien med at tenåringen da kan mer om hund.

Jeg mener ydmykhet er en god egenskap, og jeg lærer best av mennesker som er ydmyke. Med ydmyk mener jeg mennesker som tør å innrømme det når de tar feil, og mennesker som gjerne både deler og tar i mot kunnskap av både mer og mindre erfarne mennesker enn dem selv. Det er godt mulig jeg bruker feil ord, men det er det jeg legger i det.

Jeg ville aldri vært fornøyd med en lærer som var bombesikker på at den kunne alt bedre enn meg, og som ikke var interessert i å lære noe av meg, selv om vedkommende var flere ganger så gammel som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev ikke jeg 30-åring, jeg skrev en person med 30 års aktiv hundeerfaring, og da regner jeg erfaringen fra den dato vedkommende fylte 18 år. Så hvis du er 18 år, noe jeg ikke vet om du er, så har du, i mine øyne, null tellende erfaring.

Erfaring følger som regel med alder.

Jeg lærte nå mye av det jeg kan før jeg ble 18 jeg. Er vokst opp med en oppdrettermor, og hun har involvert meg i alt fra planlegging av parringer til å ta seg av fødsler og valper så lenge jeg kan huske. Synes du undervurderer folk under 18 grovt nå. Vil si at det mest grunnleggende kunne jeg før jeg var 18.

og når det gjelder trening av hunder (som også er kunskap om hund) finnes det utrolig mange flinke unge mennesker. Ddet ser man jo både i lydighet og agilitykonkurranser. Så det kan man vanskelig nektes for.

Og Hvorfor er du på slike forum??

De fleste er vel her for å dele sine erfaringer, og få ny input fra andre? Du trenger jo ingen inspill fra andre, du kan jo alt. Det virker som om du er her bare for å rakke ned på andre medlemmer. Ja mange her er under 18, men hva så? I ett slik forum har disse også lov til å ha sine meninger uten at du skal si at de har null erfaring.

Og når det gjelder navnet ditt, så hadde jeg heller aldri hørt om deg før du meldte deg inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte liker å klage, rett og slett kun fordi det er jeg som skriver innleggene. Enkelte blir trigget av å lese navnet mitt, uten at jeg skjønner hvorfor.:-)

Jeg har heller ikke hørt om deg før, en av grunnene kan jo rett og slett være at jeg ikke gidder å høre på sladder. Jeg er ikke 18, men faktisk like gammel som deg og har hatt hund i 43 år. Klage er noe jeg faktisk ikke gjør så ofte. Jeg liker bedre å være blid, høflig og ha omtanke for folk og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Aud i at man ikke trenger være så forbasket påtatt ydmyk til enhver tid, men samtidig mener jeg at man heller aldri skal være så skråsikker. Selvmotsigende? Neida - jeg mener man skal kunne hevde sin mening uten å pakke det inn i bomull, men det blir litt for enkelt å si at man alltid har rett i det man sier.

Hunder, hundeliv, oppdrett og hundehold er ingen eksakt vitenskap. Det finnes selvsagt enkeltsaker innen det vide temaet "hund" som er uomtvistelige faktum, men veldig mye er synsing og kvalifisert (eller ukvalifisert) gjetting. At man har lykkes med hund betyr heller ikke at man har rett i alt, på samme måte som at man ikke nødvendigvis er kunnskapsløs selv om man har en hund som ikke ble det man ville. Og, innen de fleste temaer om hund kan man hevde at "sånn og sånn er rett" i følge egen erfaring eller ifølge literatur man har lest - det vil tilenhver tid finnes ti andre eksperter som sier det motatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Aud i at man ikke trenger være så forbasket påtatt ydmyk til enhver tid, men samtidig mener jeg at man heller aldri skal være så skråsikker. Selvmotsigende? Neida - jeg mener man skal kunne hevde sin mening uten å pakke det inn i bomull, men det blir litt for enkelt å si at man alltid har rett i det man sier.

Hunder, hundeliv, oppdrett og hundehold er ingen eksakt vitenskap. Det finnes selvsagt enkeltsaker innen det vide temaet "hund" som er uomtvistelige faktum, men veldig mye er synsing og kvalifisert (eller ukvalifisert) gjetting. At man har lykkes med hund betyr heller ikke at man har rett i alt, på samme måte som at man ikke nødvendigvis er kunnskapsløs selv om man har en hund som ikke ble det man ville. Og, innen de fleste temaer om hund kan man hevde at "sånn og sånn er rett" i følge egen erfaring eller ifølge literatur man har lest - det vil tilenhver tid finnes ti andre eksperter som sier det motatte

Det er ikke snakk om å være så forbasket ydmyk som du skriver, men heller det å kunne bruke litt takt og tone. Vi har klart det sånn noenlunde her på sonen til nå, og det hadde vært fint om det kunne fortsette. Og her er mange med bred erfaring innen hund, uten at de må poengtere det. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Aud i at man ikke trenger være så forbasket påtatt ydmyk til enhver tid, men samtidig mener jeg at man heller aldri skal være så skråsikker. Selvmotsigende? Neida - jeg mener man skal kunne hevde sin mening uten å pakke det inn i bomull, men det blir litt for enkelt å si at man alltid har rett i det man sier.

Hunder, hundeliv, oppdrett og hundehold er ingen eksakt vitenskap. Det finnes selvsagt enkeltsaker innen det vide temaet "hund" som er uomtvistelige faktum, men veldig mye er synsing og kvalifisert (eller ukvalifisert) gjetting. At man har lykkes med hund betyr heller ikke at man har rett i alt, på samme måte som at man ikke nødvendigvis er kunnskapsløs selv om man har en hund som ikke ble det man ville. Og, innen de fleste temaer om hund kan man hevde at "sånn og sånn er rett" i følge egen erfaring eller ifølge literatur man har lest - det vil tilenhver tid finnes ti andre eksperter som sier det motatte

Ser du og er ny her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...