Gå til innhold
Hundesonen.no

Antall kull.


Yakine

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Hvor mange kull bør en tispe max ha egentlig??

Er det noen begrensninger på hvor mange kull hver tispe skal ha?

Nå kan jeg bare svare for schäfer da... Og tispen kan parres to løpetider etter hverandre, men etter det må hun ha en løpetid før hun kan parres igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har satt grensen på 5 kull. Personlig syns jeg 3-4 er mer enn nok.

Jeg liker heller ikke at hundene skal ha kull på to løpetider etterhverandre. Jeg mener at de skal minst ha en løpetid eller 1 år mellom kullene. (siden noen hunder bare har 1 løpetid i året.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nkk har regler om at det ikke er lov å ha 2 kull på samme tispe samme år. Det siste kullet vil da ikke bli registrert. Normalt settes det 4 kull på avlstisper. Kullene må være mellom fylte 18 måneder og før 8 år ;)

Det stemmer ikke..

Fikk mail av Nkk senest i dag..

NKK:

Det er ikke noen regler som sier at dette er forbudt. Man kan sette 2 kull tett, men alt utover dette er ikke noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nkk har regler om at det ikke er lov å ha 2 kull på samme tispe samme år. Det siste kullet vil da ikke bli registrert. Normalt settes det 4 kull på avlstisper. Kullene må være mellom fylte 18 måneder og før 8 år ;)

da må det i så tilfelle være forskjell fra rase til rase. Hos schäfer er dette tillatt, og kullene blir godkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nkk har regler om at det ikke er lov å ha 2 kull på samme tispe samme år. Det siste kullet vil da ikke bli registrert. Normalt settes det 4 kull på avlstisper. Kullene må være mellom fylte 18 måneder og før 8 år :lol:

2 kull på samme år går greit om ikke kullene er for store, vi hadde det på Tinka i fjord kull 1- 5 valper, kull 2- 1 valp. og ja du får registrert begge to, men om du der imot setter et tredje kull på tispe så er det ulovlig og du vil få en advarsel.

Tinka fikk siste kullet i fjord i Oktober og nå i November fikk hun sitt fjerde kull(altså over 1 år senere) og dette blir nokk hennes siste kull.

Hun er nå snart 6 år og skal nå få hvile på sine gammle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager min skrivemåte her :lol: Reglene sier at det skal være 1 løpetid mellom hvert kull, da kan det jo faktisk bli 2 kull på en tispe i samme år. Jeg er vant med mine som går 10-13 måneder mellom hver løpetid. Vet at det har vært advarsler hvis oppdrettere til støtt og stadighet "overproduserer" på avlstispene. Får som regel dette godkjent 1. gang, men kan være uheldig å få nei ved en annen anledning. Dette håper jeg faktisk blir mer innskjerpet i NKK.

For oss som registrerer og har registrert en del kull må man svare på dette spørsmålet om løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager min skrivemåte her :lol: Reglene sier at det skal være 1 løpetid mellom hvert kull, da kan det jo faktisk bli 2 kull på en tispe i samme år. Jeg er vant med mine som går 10-13 måneder mellom hver løpetid. Vet at det har vært advarsler hvis oppdrettere til støtt og stadighet "overproduserer" på avlstispene. Får som regel dette godkjent 1. gang, men kan være uheldig å få nei ved en annen anledning. Dette håper jeg faktisk blir mer innskjerpet i NKK.

For oss som registrerer og har registrert en del kull må man svare på dette spørsmålet om løpetid.

Må desverre være uenig her og jeg.... :oops: tror det da må være forskjellige regler til de forskjellige rasene... For med schäfer er det lov med 2 kull etter hverandre, og så må det være opphold i neste løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må desverre være uenig her og jeg.... :oops: tror det da må være forskjellige regler til de forskjellige rasene... For med schäfer er det lov med 2 kull etter hverandre, og så må det være opphold i neste løpetid.

Hvor lang tid er det mellom løpetidene hos Schæfer?

Skal sjekke opp reglene i NKK, men får antakelig ikke tid før jul :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et av de etniske punktene når det gjelder NKK's "regler" Siden som omhanler selve reglene er blank og jeg kommer ikke inn her. Merk at dette bare er de etniske reglene og ikke reelle:D

5. Følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet. Dette innebærer blant annet at tispen ikke bør pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling, ikke avle for tett eller ha for mange kull på samme tispe. Hvorvidt en tispe kan pares på 2 påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe har 2 kull i løpet av ett år, bør den ha minst ett års pause før neste valpekull fødes.

"Matadoravl" bør unngås.

Utenom dette kommer jo de forskjellige klubbene sine avlsråd inn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager min skrivemåte her :lol: Reglene sier at det skal være 1 løpetid mellom hvert kull, da kan det jo faktisk bli 2 kull på en tispe i samme år. Jeg er vant med mine som går 10-13 måneder mellom hver løpetid. Vet at det har vært advarsler hvis oppdrettere til støtt og stadighet "overproduserer" på avlstispene. Får som regel dette godkjent 1. gang, men kan være uheldig å få nei ved en annen anledning. Dette håper jeg faktisk blir mer innskjerpet i NKK.

For oss som registrerer og har registrert en del kull må man svare på dette spørsmålet om løpetid.

Er det raseklubben sine regler det?

Har sheltier normalt så sjelden løpetid??

Mine japanere har no løpetid minst to ganger i året.

Kan jo si det sånn da Tinka fikk en valp i Oktober i fjord, neste løpetid etter det kom i April i år og neste 6 mndr etterpå(ble da parret)

Aiwa(samojeden) har hat løpetid samtidig som Tinka siden da hun ble parret og fikk bare 1 valp og til April, så fikk Småen løpetid i Mai og fikk valper og Aiwa skulle jo da ha hatt løpetid når når Tinka hadde og ble parret i år men fikk ikke, men nå har Småen nettopp hatt sin første løpetid etter kullet og når hun var midt i løpetiden så begynte Aiwa også å løpe(lurer på om hun gjør dette for å vise at hun ikke er lengre ned på rangstien blandt hundene her enn hva Småen er, Tinka er klart sjefen her hjemme).

Det jeg synes er litt rart er at Tinka godtar at Småen(vell og merke er valp etter henne) får komme inn i stuen(hvor vi har valpene), Astrix også er godtatt i stuen uten noe stress, men kommer Aiwa inn så stresser hun og de to går bare å knurrer på hverandre.

Sånn har hun alltdi vært mot Aiwa når hun har hatt valper, enda de har vokst opp sammen. Tinka var 1&1/2 år når Aiwa kom i hus og de har alltid vært gode venner, hvis vi ser vekk i fra de gangene Tinka har hatt valper.

Det er jo rart med den oppførselen med tanke på at Astrix er rimlig ny i huset i forhold til Aiwa da(må jo få med at det eneste Aiwa gjør med valpene er å snuse og sleike og er bare snill med de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK

Får ikke opp regleverket til NKK på nettet, men her er de etniske reglene :lol:

5. Følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet. Dette innebærer blant annet at tispen ikke bør pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling, ikke avle for tett eller ha for mange kull på samme tispe. Hvorvidt en tispe kan pares på 2 påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe har 2 kull i løpet av ett år, bør den ha minst ett års pause før neste valpekull fødes.

"Matadoravl" bør unngås.

Vil ikke gå inn i offentlig diskusjon her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det raseklubben sine regler det?

Har sheltier normalt så sjelden løpetid??

Mine japanere har no løpetid minst to ganger i året.

Kan jo si det sånn da Tinka fikk en valp i Oktober i fjord, neste løpetid etter det kom i April i år og neste 6 mndr etterpå(ble da parret)

Aiwa(samojeden) har hat løpetid samtidig som Tinka siden da hun ble parret og fikk bare 1 valp og til April, så fikk Småen løpetid i Mai og fikk valper og Aiwa skulle jo da ha hatt løpetid når når Tinka hadde og ble parret i år men fikk ikke, men nå har Småen nettopp hatt sin første løpetid etter kullet og når hun var midt i løpetiden så begynte Aiwa også å løpe(lurer på om hun gjør dette for å vise at hun ikke er lengre ned på rangstien blandt hundene her enn hva Småen er, Tinka er klart sjefen her hjemme).

Det jeg synes er litt rart er at Tinka godtar at Småen(vell og merke er valp etter henne) får komme inn i stuen(hvor vi har valpene), Astrix også er godtatt i stuen uten noe stress, men kommer Aiwa inn så stresser hun og de to går bare å knurrer på hverandre.

Sånn har hun alltdi vært mot Aiwa når hun har hatt valper, enda de har vokst opp sammen. Tinka var 1&1/2 år når Aiwa kom i hus og de har alltid vært gode venner, hvis vi ser vekk i fra de gangene Tinka har hatt valper.

Det er jo rart med den oppførselen med tanke på at Astrix er rimlig ny i huset i forhold til Aiwa da(må jo få med at det eneste Aiwa gjør med valpene er å snuse og sleike og er bare snill med de).

Spørsmål om løpetid er noe alle får når man registrerer kull i NKK, enten man gjør dette over nettet eller papirform Vi må svare på når første løpetid var og om det er mindre enn 12 mnd siden tispa hadde valper sist. Til slutt om tispa har hatt løpetid siden siste kull. Dette gjelder alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om løpetid er noe alle får når man registrerer kull i NKK, enten man gjør dette over nettet eller papirform Vi må svare på når første løpetid var og om det er mindre enn 12 mnd siden tispa hadde valper sist. Til slutt om tispa har hatt løpetid siden siste kull. Dette gjelder alle raser.

Det er jo jeg klar over da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Nkk har regler om at det ikke er lov å ha 2 kull på samme tispe samme år. Det siste kullet vil da ikke bli registrert. Normalt settes det 4 kull på avlstisper. Kullene må være mellom fylte 18 måneder og før 8 år :D

Feil og feil og feil. NKK har bør regler, ikke skal/skal ikke-regler.

Man kan fint ha to kull på en tispe på to påfølgende løpetider, men da heter det seg hos NKK at tispa _bør_ ha minst 1 års fri fra avl, men det er ikke noe krav. Det som vel mer eller mindre er et krav er at man vanligvis ikke får registrert mer enn 5 kull på en tispe. Når hunden er over 8 år, så må man ha veterinærattest som er skrevet ut før paringen fant sted, som dokumenterer at tispa er i fysisk og psykisk god nok stand til å ha et valpekull.

Det heter seg videre at tispa ikke bør pares på første løpetid, men om det gjøres så blir valpene registrert likevel, ikke snakk om noe annet.

At en avlstispe har 5 kull er ikke uvanlig. Man vil jo som oppdretter gjerne gjøre forskjellige paringer, og da holder det neppe med 2-3 paringer som en annen her nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Taz og Aud S. sier, så stemmer ikke dette at man ikke får registrert kull nummer 2, om man parrer på 2 løpetider etterhverandre.

At det er spørsmål om dette i skjemaet til NKK, når man skal registrere valper, har ikke noe med at det er ulovlig eller ikke å gjøre.

Bare ta en telefon til NKK, så får dere klart svar på dette!

NKK spør om forkjellige ting på dette skjemaet, men det har ikke noe med at man ikke får registrert kull nr. 2 eller ikke.

Vet at noen klubber har regler for dette, og at oppdrettere kan få advarsel fra klubben "sin" om man gjør dette, men det har jo ikke noe med NKK å gjøre.

En annen sak er om det er moralskt riktig å sette 2 kull på en tispe 2 løpetider etter hverandre...

Jeg er med på det om tispen får veldig få valper i forhold til det som er vanlig for rasen, men om en tispe får "normalt antall" valper i forhold til sin rase, på første av 2 løpetider etter hverandre, så mener jeg bestemt at det ikke er riktig overfor tispen å sette kull på henne ved neste løpetid.

Det er en veldig belastning for tispen med valpetiden, og har hun 8-10 valper som skal ha melk og "opp og frem", så må jeg inrømme at jeg ikke skjønner meg på tispe-eieren, om det blir satt på en nytt kull et halvt år etterpå...

Personlig ville ikke jeg ha kjøpt valp fra en sånn oppdretter

MEN... Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...