Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har kjøpt kløv til Gåttfred og forsåvidt passer det Linus også, så han får nok også prøvd seg etter hvert.

Kjøpte fra Ruffwear, og de har begge to allerede samme sele som de er vant til å gå med.

Men hvor mye begynner man med av vekt når man skal begynne å belaste hunden litt?

Gåttfred er snaue to år, boston terrier og i underkant av 10 kg.

Linus blir seks år i år, er noe høydere og bredere og veier ca 12 kg.

Begge er fysisk aktive hunder som er vant til tur i ulendt terreng, både løs og i bånd.

Og de er begge i god kondisjon.

Noen som vet om det finnes en "mal" for dette?

Spurte veterinæren om kløv i forhold til Gåttfred, og hun mente hhan er godt musklet og gammel nok til å begynne med kløv.

Meeen jeg glemte å spurte hvor mye og hvor fort man eventuellt øker vekta.

Og jeg er ikke sikker på hvor oppdatert hun er på den fronten heller.

Skrevet

På min hund på ca 40 kg begynte jeg med et par kg en par tre turer bare så han fikk bli vant med kløven, så gikk jeg opp til 8 kg, men begynte med korte turer. Han har tatt det helt fint hvertfall, men antar det er litt individuelt om de synes kløven er ekkel eller ikke.

Varga fikk seg kløv nå rett etter hun kom til meg 2.5 år gammel. Hun har ikke gått med kløv før, men var i go form så hun fikk 5-6 kg i kløven med en gang (hun veier 23kg) også begynte vi bare og gå, men igjen ikke de lengste strekkene til og begynne med, 30-45 min var nok i starten, og minst en dag uten kløv før neste tur med kløv :)

Skrevet

Jeg har alltid startet med 5-10% av kroppsvekta, litt avhengig av hundens kondisjon og muskelmasse. I tilvenningen har de gått med den vekta på vanlige lufteturer i bånd, gjerne 5 dager i uka- før de har gått med samme vekta på lengre turer i mer krevende terreng. Litt vanskelig å si noe om hvor mye du skal øke med, jeg har økt en gang i uka (etter tilvenningsperioden) til jeg har kommet opp i passende vekt. På 7 kgs hunden økte jeg vel med 100 gram i uka til jeg var oppe i det jeg anså for å være en grei belastning.

Skrevet

Smula fikk jo kløv nå, og det første jeg gjorde var å stappe kløven med avispapir og gå en tur med bare det slik at hun skulle bli vant til press på sidene/se hvordan hun reagerte. Så begynte jeg med risposer, totalvekt 500g inkl kløv til å begynne med (et par uker) og øker så gradvis. Hun er 14 måneder og underkant av 8 kg. Pr i dag bærer hun 900g 2-3 ganger i uka, ca en halv mil.

• Like 1
Skrevet

stappe kløven med avispapir og gå en tur med bare det slik at hun skulle bli vant til press på sidene/se hvordan hun reagerte.

Jeg begynner også der. Min erfaring er at det er positivt at de får vennet seg til følelsen av kløven og ikke minst bredden de får med kløven i aller første omgang :)

Skrevet

Takk for svar.

Da prøver vi oss fram med først å bare bruke papir, og så ha en startvekt på i underkant ev 100 gram i løpet av noen dager.

Skrevet

12 kg? Linus er svær! :P

Ettersom de er i god form ville jeg begynt med så mye som en halvkilo jeg (etter et par turer med "tilvenningsvekt").

Skrevet

12 kg? Linus er svær! :P

Ettersom de er i god form ville jeg begynt med så mye som en halvkilo jeg (etter et par turer med "tilvenningsvekt").

En 12 kg shiba er vel ikke svær vel?

Bare bittelitt stor... :w00t:

Om du ikke forveksler Hampus og Linus sånn i forbifarta da, for hampus er 10,7 kg nå noe som er en sunn og god vekt for han.

Av en eller annen grunn ender alle mine hunder i alle 3 rasene med å ende i den øvre delen av sjiktet.

De er alle sammen rundt 1 cm under maks høyde i henhold til rasens standard.

Unntatt Gåttfred har de alle sammen mye masse også, selv nå når de er i god kondisjon og i matchvekt helsemessig, om vi ser bort fra Dina da som lider litt under å bo sammen med min litt for snille mor og dermed har et kg for mye som vi jobber med.

Gåttfred er i mine øyne litt for spebygd, merker det veeeeeldig godt når vi er ute i den store verden på utstilling og han er like høy, men halvparten så bred som de andre.

Når mange av de i tillegg er feite, og Gåttfred ser ut som en toppidrettsutøver, da blir det en ganske stor forskjell...

Vil gjerne beholde den sunne atletiske kroppen hans, men samtidig bygge litt mer muskler i front.

Og da kan jo kløv og å la han trekke litt også hjelpe på.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...