Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger fotohjelp


Linda=D
 Share

Recommended Posts

Denne helgen tar jeg agilitybilder for ett blad og trodde jeg hadde forberedt meg godt. Jeg visste lyset var mildt sagt elendig så hadde med gråkort og også en ekstern blitz og med ett kamera med god ISO tenkte jeg at det skulle gå bra, men jeg har aldri jobbet med sånn blitz før så når jeg trykte og innen blitzen gikk av og bildet ble tatt var hunden allerede over 3 hindere. Er det noe man kan stille på blitzen?

Så endte opp med å gjøre mitt beste uten blitz og fikk vel til ett par bilder, men ellers ble alle uklare i større og mindre grad samme hvor rask lukker jeg hadde. Noen tips?

Har en dag til på å få bra bilder til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elendig lys og action foto er en usedvanlig dårlig kombinasjon og kanskjedet verste scenarioet du kan komme opp i når det gjelder foto.

Det du trenger i slike situasjoner er ekstremt lyssterkt optikk og et kamera som takler høyere ISO uten store problemer.

Husk at blitsens synkroniseringstid på et kamera ofte er maks 1/200sek. Dette er ikke nok til å fryse objekter som en løpende hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hjæææælp"

Uff hva gjør man da:-S

Tror rett og slett du må innse visse begrensninger når det gjelder foto. Selv ikke kamera til 60.000 med verdens mest lyssterke optikk klarer å ta actionbilder når lyset er "dårlig"

Det billigste er nok å slå på mere lys i hallen hvis mulig :)

Men er det ikke greit med lys i slike haller da da under oppvisningene?

Husk at blenderverdien må mest mulig ned (dette medfører mindre dybdeskarphet, noe som i mine øyne er en fordel hvor objektet skal skilles ut frabakgrunnen).

Jo mer du zoomer jo større er sjansen for at bevegelsesuskarphet forekommer. Bruk heller mindre zoom og gå nærmere motivet.

Hva bruker du av optikk i dag og hva slags kamera bruker du?

Last gjerne også opp ett bilde du har tatt som beskriver problemet.

Da blir det mye lettere å hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste det var dårlig lys der, men ikke at det var så ille. Iom jeg hadde snakket med lærerene og fått masse tips og veiledning tenkte jeg at det kunne bli ok i hvertfall. Er en ridehall så er nok ikke mange mulighetene. Mørkt jordgulv, dårlig taklys og vinduer hvor litt sol lys slipper inn. I tilleg får jeg bare være langs veggen på enkelte "punkter" så vanskelig å komme til på rett vinkel og hinder og nærme nok. Har NIkon 700 D og har 50 mm fast, men den har jeg ikke sjangs med og 70-300 mm. Har jobbet på lav blenderverdi.

Har ikke mulighet til å legge inn bilder i kvelddesverre.

I morgen er det store hunder så er vel lov å håpe på å få til noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste det var dårlig lys der, men ikke at det var så ille. Iom jeg hadde snakket med lærerene og fått masse tips og veiledning tenkte jeg at det kunne bli ok i hvertfall. Er en ridehall så er nok ikke mange mulighetene. Mørkt jordgulv, dårlig taklys og vinduer hvor litt sol lys slipper inn. I tilleg får jeg bare være langs veggen på enkelte "punkter" så vanskelig å komme til på rett vinkel og hinder og nærme nok. Har NIkon 700 D og har 50 mm fast, men den har jeg ikke sjangs med og 70-300 mm. Har jobbet på lav blenderverdi.

Har ikke mulighet til å legge inn bilder i kvelddesverre.

I morgen er det store hunder så er vel lov å håpe på å få til noe...

1. Hvor lyssterk er teleobjektivene du bruker?

2. Hvor høy ISO bruker du?

Hadde det vert et alternativ og satt opp noen lyskastere på de punktene du tar bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp og tips alle sammen:-) Var en liten smule forskremt i går kveld og trodde jeg overhodet ikke skulle få det til.

Heldigvis gikk det bedre i dag og jeg fikk tatt noen utebilder og en del klare(re) bilder inne. I dag var det bare store hunder som gikk så slapp å zome så mye og kjørte for det meste på samme innstillinger som i går. Så da er det bare å sette seg ned å sortere bilder og skrive:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...