Gå til innhold
Hundesonen.no

Bli


Hilde&Lotte
 Share

Recommended Posts

Tilgi meg hvis jeg lager en tråd som har vært oppe en million ganger før.

Trenger gode tips til hvordan trene bli i alle varianter. Jeg synes det er så kjedelig å trene dette, så det ender bare med at jeg virrer litt rundt og tror jeg er fornøyd, men så har ikke hunden noen ordentlig forståelse for at det er bli vi trener, tror jeg.

Bli er jo ikke så vanskelig egentlig, men jeg sliter litt med det likevel. Jeg trenger en strategi. Som gir resultater. Litt fort helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke inn bli jeg. Jeg trener heller på at sitt betyr sitt til du får ny beskjed, dekk betyr dekk til det kommer ny beskjed(eller frikommando) og det samme med stå :) framgangsmåten jeg bruker/ville brukt er den samme uansett forsåvidt.. Gi sitt/dekk/stå komando, si bli og gå litt unna hunden, gjenta gjerne bli komandoen underveis for og holde fokus på bikkja og start i det små og gå lengre og lengre unna og rundt hunden etterhvert :) Sett hunden tilbake der den var og gjenta i litt lettere utgave om den reiser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg trener ikke inn bli jeg. Jeg trener heller på at sitt betyr sitt til du får ny beskjed, dekk betyr dekk til det kommer ny beskjed(eller frikommando) og det samme med stå :) framgangsmåten jeg bruker/ville brukt er den samme uansett forsåvidt.. Gi sitt/dekk/stå komando, si bli og gå litt unna hunden, gjenta gjerne bli komandoen underveis for og holde fokus på bikkja og start i det små og gå lengre og lengre unna og rundt hunden etterhvert :) Sett hunden tilbake der den var og gjenta i litt lettere utgave om den reiser seg.

Da trener du jo bli da :P Det er jo akkurat det samme. Om du velger å si bli eller ikke betyr ingen ting for bikkja (hehe du sier jo til og med bli). Det dere begge prøver å oppnå er at hunden blir i samme posisjon over lengere tid.

Det som gir resultater litt fort, er at du blir strukturert og bestemmer deg for at når jeg tar ut hunden av bilen nå, så skal vi trene bli. Du har tenkt gjennom kriteriene på forhånd og du har tenkt gjennom hva du skal gjøre om hunden ikke får til det du har tenkt. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du spør om egentlig, men det er jo bare å gå veldig små skritt i starten. Holde igjen belønninga et halvt sekund, ett sekund, et halvt sekund, to sekunder osv. Feiler hunden sier du nei, flytter deg et par meter og prøver igjen. Når hunden først har forstått at den skal bli sittende/liggende/stående (lønner seg å fokusere på kun en av dem i samme økt i starten) noen sekunder, så kan man ofte dra ut tida mye fortere etterhvert. Kan den sitte ett minutt, tar det ikke lang tid å lære den å sitte to minutter, og kan den ligge tre minutter er det en smal sak å lære den å ligge ti :)

Men tenk gjennom hvor langt dere er kommet, hva du skal kreve og hva du skal gjøre om hun feiler og hvor lenge dere skal holde på før du starter (uten at en plan trenger å følges slavisk). Da blir det ikke til at dere bare surrer rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trener du jo bli da :P Det er jo akkurat det samme. Om du velger å si bli eller ikke betyr ingen ting for bikkja (hehe du sier jo til og med bli). Det dere begge prøver å oppnå er at hunden blir i samme posisjon over lengere tid.

Det som gir resultater litt fort, er at du blir strukturert og bestemmer deg for at når jeg tar ut hunden av bilen nå, så skal vi trene bli. Du har tenkt gjennom kriteriene på forhånd og du har tenkt gjennom hva du skal gjøre om hunden ikke får til det du har tenkt. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du spør om egentlig, men det er jo bare å gå veldig små skritt i starten. Holde igjen belønninga et halvt sekund, ett sekund, et halvt sekund, to sekunder osv. Feiler hunden sier du nei, flytter deg et par meter og prøver igjen. Når hunden først har forstått at den skal bli sittende/liggende/stående (lønner seg å fokusere på kun en av dem i samme økt i starten) noen sekunder, så kan man ofte dra ut tida mye fortere etterhvert. Kan den sitte ett minutt, tar det ikke lang tid å lære den å sitte to minutter, og kan den ligge tre minutter er det en smal sak å lære den å ligge ti :)

Men tenk gjennom hvor langt dere er kommet, hva du skal kreve og hva du skal gjøre om hun feiler og hvor lenge dere skal holde på før du starter (uten at en plan trenger å følges slavisk). Da blir det ikke til at dere bare surrer rundt.

Nemlig. Strukturet og plan, det er vel der jeg sliter, tror jeg. Og hun kan bli i fellesdekken i et halvt minutt kanskje. Hjemme.

Det som kanskje skjer tror jeg, er at jeg merker at hun ikke forstår, også vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med det. Feks når vi trener inkalling fra sitt da, så sitter hun ikke alltid og venter, kommer ikke alltid med en gang, setter seg ikke alltid på plass heller. Jo jeg vet hva vi må gjøre, trene på momentene bedre. Og det er ukas plan. Men blimomentet er bare så vanskelig! Og kjedelig.

Men det er greit å starte med avstand, eller med tid? Avstand er jo også tid, så det blir to kriterier på en gang?

Dessuten så trener vi mest frivillig under innlæring, og frivillig bli, det blir så grøtete for meg. Jeg er redd for at hun tror at dekk er dekk og bli uansett hva jeg gjør, kanskje til og med om jeg sier sittopp!

Skjønner du? Jeg skjønner kanskje ikke helt. Jeg er litt rotete av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Haha, joda, men ikke med ordet mente jeg. Kodak kan bli, varga bruker jeg ikke bli på, bare noen ganger av gammel vane, men hun har aldrig lært det, og jeg foretrekker og ikke bruke ordet bli kjenner jeg.

Hva mener du er forskjellen på den treninga du beskriver i første innlegget ditt og det å lære hunden bli? Hvilket ord du bruker spiller jo ingen rolle. Poenget var hvordan man lærer hunden bli, og som jeg ser det er det akkurat det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint å bruke feiling i sånne øvelser, jeg. Flott å trene positivt og frvillig, men på et eller annet tidspunkt må hunden lære seg at det betyr at man ikke skal reise seg, uansett (uten at man trenger å bli sint og bråkete av den grunn). Bestem deg for at hun skal sitte/ligge i 20-40-60 sekunder, feks (aner ikke hva utgangspunktet deres er); reiser hun seg feiler du henne og putter henne i bilen/avslutter økta. Blir hun, har dere kommet dere opp på et nytt og høyere nivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er forskjellen på den treninga du beskriver i første innlegget ditt og det å lære hunden bli? Hvilket ord du bruker spiller jo ingen rolle. Poenget var hvordan man lærer hunden bli, og som jeg ser det er det akkurat det du beskriver.

Nei, innlæringen er den samme. Trodde jeg skrev det i første innlegget ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, innlæringen er den samme. Trodde jeg skrev det i første innlegget ;)

Okei. Var bare at du skrev i første innlegget ditt at du ikke trener inn bli. Men da er vi enige i at du gjør det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint å bruke feiling i sånne øvelser, jeg. Flott å trene positivt og frvillig, men på et eller annet tidspunkt må hunden lære seg at det betyr at man ikke skal reise seg, uansett (uten at man trenger å bli sint og bråkete av den grunn). Bestem deg for at hun skal sitte/ligge i 20-40-60 sekunder, feks (aner ikke hva utgangspunktet deres er); reiser hun seg feiler du henne og putter henne i bilen/avslutter økta. Blir hun, har dere kommet dere opp på et nytt og høyere nivå :)

Hvorfor putte hunden i bilen ved feiling? Når jeg feiler hundene i øvelser så får de en ny sjanse rimelig kjapt. Blir veldig mye inn og ut av bil en stund ser jeg for meg. :P Bruker forøvrig og "time out" i bil, men det er mer når enten jeg trenger en time out for å ikke bli urettferdig, eller hunden ikke er på nett og trenger samle seg litt. Syns det blir mye "mas" å bruke det til straff i øvelser. Klart, blir det bare tull er det greit med en pause for både hund og eier. :P

Jeg gjør forøvrig ca det samme som -Therese-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri trent "bli" i lydighetssammenheng på Pøbel. Han har lært seg "vent/bli" i alle sammenhenger der han faktisk MÅ gjøre det, og han har lært at det betyr å vente. Jeg synes også det er innmari kjedelig i lydighetssammenheng å bare treno på det, men det er faktisk artigere å se at han kan det, selv om vi ikke har trent det i akkurat den sammenhengen. Men jeg har en "Nothing in life is free"-filosofi på hundene mine, og det innebærer mye "vent/bli". ;) Skal vi gå ut, så får de vær så god å vente til jeg sier at det er greit at de går inn/ut av døra, samme om de skal inn/ut av bilburet, får mat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi har kommet litt lenger på bli, kan vel gå 10 meter unna på en god dag. Bare så synd at vi må ha 20! Jeg synes egentlig ikke det går fortere og fortere.

Jeg tror at hun ikke vil ligge/sitte igjen, hun synes det er ekkelt og vil være med meg. Når hun da reiser seg og kommer mot meg så får hun jo forsterket dette. Og det ganske effektivt. Ja? Så nå føler jeg at vi er litt inne i en dårlig greie. Det er tre uker til debut faktisk. Jeg har det jo med å hive meg uti ting, men en gang må man jo starte. Det hadde vært så fint hvis hun i hvert fall ble liggende på fellesdekken, men jeg innser jo at det mest sannsynlig ikke kommer til å skje.

Tenkte vi skulle jobbe litt med omvendt lokking i dag da, kanskje det går opp et lys.

Tannvisning er også skummelt, så der er vi ofte på et steg frem og to tilbake. Har jobbet mye med å få fremmede til å bare komme og ta meg i hånda, men hunden er visst overbevist om at det mennesket har lumske planer uansett. Hun er ikke redd eller noe sånn egentlig, bare ganske blyg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det høres jo ut som hun er usikker og syns det er skummelt at du går fra henne? Da ville jeg gått ekstremt sakte fremover jeg. Gjør henne trygg i øvelsen uansett hvor lang tid det tar. Fellesdekk er en øvelse som krever at hunden er trygg. Pass samtidig på at du øker kriteriene selvfølgelig, men ikke mer enn hun takler, og ikke øk hver gang. Tåler hun at du går 10m fra henne, gå gjør du ikke det hver gang. Noen ganger går du bare 2 eller 5, og noen ganger 12 osv. Ikke tren på å ligge lengre tid samtidig som du trener på at du kan gå fra henne. Øk tida på en avstand hun er trygg på, og ikke i samme økt som du øker avstanden i starten. Denne øvelsen kan ta tid med en usikker hund, men det går :) Når du legger henne sammen med andre hunder går du selvfølgelig tilbake til å stå nærmere og kortere tid igjen. Ikke ta det som en selvfølge at du kan stå på samme avtand når det er andre hunder der som når dere trener alene.

Også ville jeg stått over fellesdekken på konkurransen om tre uker jeg. Hun er usikker på å bli forlatt i hverdagen, da kommer det til å bli enda skumlere når du er litt nervøs, og det blir de fleste på konkurranse :) Stå over fellesdekken (da får du bare null på den), men gå resten av øvelsene for treninga sin skyld. Du kan forresten få opprykk uten fellesdekk også, men det har du flere sjangser til seinere :) Da slipper du at hun får en skummel opplevelse i ringen og dere slipper å bli satt tilbake i treninga ved at hun syns det blir ekkelt og kommer tuslene til deg igjen.

forresten syns jeg at å komme tuslene til deg er en veldig grei løsning på at det blir skummelt. Ja, hun belønner på en måte seg selv ved å komme til deg, men du vet hvorfor, og da betyr det bare at du har gått for fort frem. Når noe blir ekkelt søker hun støtte hos deg. Det er din jobb å legge til rette så hun ikke trenger å komme tuslene.

Men tannvisninga må du gjennom på konkurransen, så tren intensivt på den. Om det er skummelt at mennesket kommer helt frem, så kan du starte med at personen bare gå mot dere. Ta det sakte men sikkert og tren ofte på det uten å presse henne mer enn hun mestrer. Og forvent at hun syns det er greit. Din holdning og forventning kan ha mye å si på hva hun syns er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Stå over fellesdekken, det ante jeg ikke at man kunne, men det vil jo være en god løsning, for jeg har tenkt som du at det bare blir verre for henne å ligge igjen der med fremmede hunder og på et fremmed sted og en mamma som er helt RAR!

Er det bare å gi beskjed om det før man starter da?

Vi skal jo bare ta pulsen på konkurransenervene og det er jo en enda større grunn for å stå over - for hunden sin del.

Jeg har jo trodd at hun bare ikke har forstått bliøvelsen helt, men i går så koblet jeg endelig, hun synes jo selvfølgelig det er ekkelt å ligge igjen der. *lyspære*

Og ja, da er det vel enda viktigere å gå sakte fram, så det skal vi gjøre. Hun hadde jo stor progresjon på utstillingstreninga - fra å først være som en klut når en fremmed skulle ta på henne, til å holde posisjonen og synes at det var helt ok.

Men det er "stuerent" da, å gå en konkurranse som trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for tips! Stå over fellesdekken, det ante jeg ikke at man kunne, men det vil jo være en god løsning, for jeg har tenkt som du at det bare blir verre for henne å ligge igjen der med fremmede hunder og på et fremmed sted og en mamma som er helt RAR!

Er det bare å gi beskjed om det før man starter da?

Vi skal jo bare ta pulsen på konkurransenervene og det er jo en enda større grunn for å stå over - for hunden sin del.

Jeg har jo trodd at hun bare ikke har forstått bliøvelsen helt, men i går så koblet jeg endelig, hun synes jo selvfølgelig det er ekkelt å ligge igjen der. *lyspære*

Og ja, da er det vel enda viktigere å gå sakte fram, så det skal vi gjøre. Hun hadde jo stor progresjon på utstillingstreninga - fra å først være som en klut når en fremmed skulle ta på henne, til å holde posisjonen og synes at det var helt ok.

Men det er "stuerent" da, å gå en konkurranse som trening?

Ja, det er helt greit å gå en konkurranse for trening. Folk har veldig forskjellig mål når de starter :)

Det er ikke noe problem å stå over fellesdekken. Du sier bare i fra. Om noen skulle finne på å protestere kan du bare starte øvelsen og så ta med deg hunden og gå rett etter den er starta. Ooops null :P Neida, det bruker å gå veldig greit bare du sier fra. Snakk med ringsekretæren før dere starter.

Men tannvisning i kl 1 går det ikke an å stå over (det er eneste øvelsen man ikke kan stå over eller nulle på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Det skal jeg gjøre, kjenner jeg. Da kan vi heller fokusere på de andre øvelsene, og de sitter stort sett bra. Så slipper vi å gå fortere frem enn vi må. For en lettelse! :)

Tannvisning har gått så fint, vi har vist tenner til både fulle,sjanglende og halte dommere med hatt og solbriller, og hun satt som et lys, men i går var vi på et annet sted så da måtte hun leke gjemsel med "dommeren" igjen. Jaja, har fått inntrykk av at det mange ganger ikke blir sett på tenner engang, at de bare blir rusket litt i brystpelsen for å sjekke at hunden er tilgjengelig?

Vi må bare øve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tja. Det kunne kanskje funket med bånd. Jeg vet ikke. Nå har vi trent en god del mer, og jobbet mye med øvelsen innkalling fra sitt. Hun har hatt tendenser til tjuvstart, men nå ser ting litt bedre ut og jeg kan gå ganske langt, ca 15 meter, men det er jo når vi er alene så klart. Og da sitter hun jo der. Fokus og ser ikke så veldig bekymra ut. Men ser jo at hun venter på kommando og synes dette er veldig gøy. :D

Dette fungerer ikke på dekk. Det er kanskje skumlere å ligge, eller så har vi kjørt oss litt fast med denne selvbelønninga. æh.

Vi har hatt to veldig bra treningsøkter på egen hånd, i går trente vi med diverse andre og det var ikke så veeeeldig mye som funka. Sukk. Tannvisninga ble hun bare trykt av og det var ikke noe gøy. Fikk så lav selvtillit, at jeg tror nesten jeg dropper hele konkurransen. Skjønner ikke hvorfor jeg meldte oss på. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å drive spamming altså, men status er: mangler en øvelse helt( stå under marsj). Eller hun stopper jo, men følger etter når jeg kommer rundt henne, er jo ganske lett å klikke inn sikkert, må bare gjøre det. de andre er sånn noenlunde på plass. Hopp over hinder er super, det er da enda noe. Jaja. Blir sikkert artig etterpå. :) eller? Owæ jeg er nervøs.

Får man beskjed om at nå fikk du null, gjør man øvelsen ferdig også får man null? Kommer alle til å le hvis vi får null på alt?

Hilsen masekoppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...