Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg og min BC var på tur ute ved sjøen på fredag,og plutselig oppddaget jeg massemasse blod.

Da vi kom hjem sjekket jeg poten det var blod på,og han hadde et kutt der på ca 0,5-1cmca,og der virket veldig dypt. Det var åpent da,så jeg renset og tok på en sokk,så det ikke skulle sette seg noe i det igår.

Vi gikk en tur igår på vel 1t tid på dagen og sokken var da full i blod igjen. Selvfølgelig.

Jeg tok sokken av når vi kom inn, sjekket såret som da hadde lukket seg forsiktig, og renset det på nytt før keg satte på en sokk for natta.

Oppdaget igår at han er veldig hoven rundt såret,og litt "rosa".

Han vil heller ikke at jeg skal være borti poten,så det er tydeligvis ubehagelig.

Bør jeg ta han til dyrlegen for sikkerhetsskyld,eller lukker det seg og heles av seg selv?

Aldri vært borti den type sår før,og litt usikker på hvordan det skjedde.

Skrevet

Jeg pleier bare å la slike sår lukke seg selv, det skal mye til før de får syes. Men husk at såret må få mest mulig luft, så kun sokk på tur ute, inne skal han være uten sokk.

Smør gjerne honning på såret, det er sårhelende og lettere antiseptisk.

Skrevet

Ahaa.

Var litt redd for at det måtte syes men kanskje ikke da?

Problemet er jo at det er en BC, som da helst ville være ute, men jeg bør kanskje holde han inne da sånn utenom tur?

Skrevet

Ja, han må holdes i ro slik at såret får grodd, er det ikke logisk det da? Om du har en ren veranda el så kan han gjerne ligge der, men han skal ikke gå rundt og tråkke/snuse/leke osv.

Skrevet

Selvfølgelig. Var ikke sånn ment da.

Jeg er jo ikke dum :P

Men takk for tips ;) da blir det noen innedager på voffen da:)

• Like 1
Skrevet

Dyrlegene sydde vist nesten aldri slike sår, kuttet selv corgien min og det var bare å holde i ro og bruke sokk på de små turene ute til det begynte å lukke seg.

Skrevet

vår avdøde dalmis fikk en slikt kutt, og fikk også beskjed om at de ikke syr sår plassert under potene.

Det vi gjorde, var å pakke masse bomull mellom tredeputene, for å skape et press på såret slik at det ikke spriket.

Så legger du bomull rundt poten, og taper med gaffatape.

Er viktig at du har bomull under gaffatapen, slik at det ikke oppstår trykkskade.

Gaffatape er sterkt og holder godt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...