Gå til innhold
Hundesonen.no

Engstelig og nervøs unghund

Terrierpia
 Share

Recommended Posts

Hei dere, jeg er ny her og har et spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

Jeg har en 11 måneder gammel terrierblanding (Cairn / Manchester Terrier), som egentlig er veldig snill og god, men har vist seg å være veldig engstelig i visse situasjoner. Det begynner å bli litt slitsomt.

80% av alle mennesker er han glad i, og lar seg kose med. 20% av folk er han redd for, og det er da vanligvis folk som er redde for hunder. Hvis han møter noen som er usikker på hunder, og f.eks. ikke "beveger seg naturlig" eller rygger litt tilbake , da er ******* løs. Han bjeffer som et uvær, og løper knurrende og bjeffende rundt dem, samtidig som han logrer. Det vil si at han oppsøker menneskene på eget initiativ, går etter dem mens han knurrer og bjeffer. Det er helt tydelig at han er usikker, og ikke vet hvordan å forholde seg til dem.

Det kan også skje med barn: Han elsker barn, og hos oss går barna inn og ut av huset, til stor glede for Fred (som han heter). Hvis det kommer et nytt barn som er redd for hunder, og som f.eks. blir stående i gangen fordi det ikke tør komme inn så bjeffer han barnet i et hjørne og blir usikker.

Jeg regner med at det kan skyldes puberteten, men vil det virkelig gå over? Det er ubehagelig for de mennseksene som blir skremt av han, men også for meg som føler at jeg har en ugrei hund som andre mener at jeg ikke har kontroll over. Slitsomt dette her! Vi har vært på valpekurs og grunnkurs, men fikk ikke trent på det der, fordi de menneskene på kursene er hundevante og han er bare snill og søt mot de som ikke viser usikkerhet.

Hittil har jeg alltid bedt han komme til meg, og latt han sitte ved siden av meg når han har gjort sånn. Men noen sier at han blir enda mer usikker av at jeg holder han ved siden av meg, når han egentlig har lyst å løpe bort og bjeffe.

Hjelp, hva gjør jeg? Takk for at du orket å lese, håper noen har råd å gi. PS: Han er veldig trygg på alle andre hunder, dette er kun et menneskeproblem

PS: Han har aldri nappet eller bitt etter noen, selv ikke når folk han bjeffer og knurrer på faktisk har tatt på han og klappet han "mot sin vilje". Dette tillater jeg ikke, men det har skjedd 1-2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg alltid bedt han komme til meg, og latt han sitte ved siden av meg når han har gjort sånn. Men noen sier at han blir enda mer usikker av at jeg holder han ved siden av meg, når han egentlig har lyst å løpe bort og bjeffe.

Hvorfor skulle det gjøre han verre, og hva er i så fall alternativet?

Jeg gir egentlig blanke i hvorfor bikkjer bjeffer på folk, om det er fordi de er redde eller sinte, det er det samme - det er ikke lov. Det er ihvertfall ikke lov til å være sånn mot folk som er redd hunder. Så for meg så har du bare et alternativ, og det er å lære bikkja di å være så lydig at den ikke får gått etter folk den blir usikker på. Jeg kan ikke helt se for meg det at en usikker hund skal bli verre av å vite hva den skal gjøre når den blir usikker heller, snarere tvert i mot, rutiner pleier å være et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...