Gå til innhold
Hundesonen.no

Unngå vikarbyråer


Gjest
 Share

Recommended Posts

Til høsten kunne jeg godt tenkt meg å jobbe som vikar ved barneskole/ungdomsskole/videregående skole. Men det blir ikke aktuelt å få et eneste "bemanningsbyrå" / "vikarbyrå" på CV'en min, og jeg er ikke interessert i å jobbe gjennom disse.

Jeg har høyere utdanning og nok studiepoeng til å undervise på videregående skole-nivå i både matematikk, fysikk og geofag, samt naturfag. Kan jeg, på grunn av denne kompetansen, unngå å jobbe gjennom vikarbyråer? Går det an å sende mail med vitnemål, CV og evt en liten jobbsøknad direkte til kommunene/fylkeskommunene og få lønn direkte fra dem?

Det må da være ettertraktet å få inn lærervikarer som har kompetanse innen emner som det ofte er mangel på lærere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sende inn søknad og cv uavhengig av hvilken kompetanse du har, men til syvende og sist er det jo arb giver som bestemmer hvordan de vil ha det. Vikarbyrå koster jo ekstra, men det har også en del fordeler med seg(for arb giver) så det er ikke sikkert de vil ta inn folk utenom.. Vikarbyrå er noe dritt og jeg er glad for at jeg er ferdig med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarbyrå koster jo ekstra, men det har også en del fordeler med seg(for arb giver) så det er ikke sikkert de vil ta inn folk utenom.. Vikarbyrå er noe dritt og jeg er glad for at jeg er ferdig med det!

Ja det er vel derfor alle stillingene ligger ute gjennom vikarbyrå, fordi arbeidsgiver vinner på det. Men nå er det nå en gang sånn at jeg ikke trenger jobben, og ikke er desperat, men gjerne kunne tatt jobben om forholdene er gode nok. Så jeg regner med jeg har skoen som presser, eller hvilket ordspill man kan bruke :lol:

Lønner det seg å sende mail, eller poste fysiske brev? Kan jo alltids gå innom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel derfor alle stillingene ligger ute gjennom vikarbyrå, fordi arbeidsgiver vinner på det. Men nå er det nå en gang sånn at jeg ikke trenger jobben, og ikke er desperat, men gjerne kunne tatt jobben om forholdene er gode nok. Så jeg regner med jeg har skoen som presser, eller hvilket ordspill man kan bruke :lol:

Lønner det seg å sende mail, eller poste fysiske brev? Kan jo alltids gå innom også.

Jeg ville gått innom og levert personlig jeg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever søknad personlig eller send et brev, ikke mail, men brev. Jeg har jobbet gjennom vikarbyrå tidligere og det er mildt sagt bare stress og for meg (og i følge min tidligere arbeidsgiver) et tapsprosjekt. Da jeg flyttet til en ny kommune sendte jeg enkelt og greit brev med søknad og CV til aktuelle arbeidsgivere, fikk svar med en gang, ble kalt til intervju og tilbudt jobb dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til høsten kunne jeg godt tenkt meg å jobbe som vikar ved barneskole/ungdomsskole/videregående skole. Men det blir ikke aktuelt å få et eneste "bemanningsbyrå" / "vikarbyrå" på CV'en min, og jeg er ikke interessert i å jobbe gjennom disse.

Jeg har høyere utdanning og nok studiepoeng til å undervise på videregående skole-nivå i både matematikk, fysikk og geofag, samt naturfag. Kan jeg, på grunn av denne kompetansen, unngå å jobbe gjennom vikarbyråer? Går det an å sende mail med vitnemål, CV og evt en liten jobbsøknad direkte til kommunene/fylkeskommunene og få lønn direkte fra dem?

Det må da være ettertraktet å få inn lærervikarer som har kompetanse innen emner som det ofte er mangel på lærere i.

Mamma er avdelingsleder på vgs for dine fag - jeg kan godt høre med henne hvordan det burde bli gjort om det hadde vært hos dem? Eller hva hun hadde foretrukket om du vil? :)

Vil tippe det samme som blir sagt over her av de andre - men hvordan er det med referanser? Tror det er minst like viktig som utdanning for enkelte i grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er avdelingsleder på vgs for dine fag - jeg kan godt høre med henne hvordan det burde bli gjort om det hadde vært hos dem? Eller hva hun hadde foretrukket om du vil? :)

Vil tippe det samme som blir sagt over her av de andre - men hvordan er det med referanser? Tror det er minst like viktig som utdanning for enkelte i grunn...

Referanser oppgir du på søknaden. Gjerne din siste sjef og en tidligere kollega, eller annen "nøytral" medarbeider. Må spørre dem først, da. Velg noen du vet vil snakke pent om deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er avdelingsleder på vgs for dine fag - jeg kan godt høre med henne hvordan det burde bli gjort om det hadde vært hos dem? Eller hva hun hadde foretrukket om du vil? :)

Vil tippe det samme som blir sagt over her av de andre - men hvordan er det med referanser? Tror det er minst like viktig som utdanning for enkelte i grunn...

Min CV inneholder referanser, men om du mener tidligere jobberfaring (altså jobbattester) så er jo det noe man tar med seg til et evt intervju / "nærmere interesse" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min CV inneholder referanser, men om du mener tidligere jobberfaring (altså jobbattester) så er jo det noe man tar med seg til et evt intervju / "nærmere interesse"

Har bare fått intrykk av at det å ha referanser fra tidligere jobber som kan si du er normal og flink blir viktigere og viktigere. Er jo mange som har alt på papiret, men som ikke egner seg som pedagoger f.eks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...