Gå til innhold
Hundesonen.no

Løfter opp hunden når det er skummelt?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Hundene går jo ikke etter mennesket med vilje fordi om man går mellom, da hadde man jo vært ille ute om man hadde løftet hunden også, men i kampens hete kan jo alt skje...

Det er lett å bli bitt..Hundene merker ofte ikke at du er det før de setter tennene sine i deg, og selv om de slipper med en gang da, kan du allerede ha fått en skade..

Men, man må se det ann litt lengre en å løfte hunden med en gang man ser en annen hund 100meter borti der liksom...

jeg tror du velger å misforstå jeg..Det er INGEN som snakker om å løfte hunden sin opp når det er annen hund 100 meter unna..

[

Noen som har sett en ukjent hund komme løpende uten noe annet enn å angripe en hund...?  

...

Ja det har jeg..Ikke noe pent syn :? Heldigvis ikke min hund..Ikke alle hunder er helt gode oppi hodet sitt vet du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar

hvis jeg bare har en hund med og ser at det går gale(før noe skjer) så kanskje jeg hadde løtet opp(hvis ikke det var Aiwa eller Astrix).

Men går jeg med alle fire hundene så hadde det blitt uaktuelt å i det hele tatt å tenke slik.

men hvis en løshund er så dum at den prøver seg på min "flokk" så velbekommen, en hund som er "normal" i hodet ypper seg ikke når den møter en "flokk" med hunder. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det..Hunden din har et veldig tøft gemytt, og selvsikre hunder kommer mye sjeldnere i konflikter med andre hunder...

Jeg vil nå si at hunder med tøft gemytt kommer oftere i konflikt enn de med mildere gemytt.

For de med mildere gemytt har vett til å underkaste seg. Mens f.eks Pito underkaster seg ikke for noe og dermed får hun seg lett en trøkk hvis hun møter en eldre tispe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at hunder med tøft gemytt kommer oftere i konflikt enn de med mildere gemytt.

For de med mildere gemytt har vett til å underkaste seg. Mens f.eks Pito underkaster seg ikke for noe og dermed får hun seg lett en trøkk hvis hun møter en eldre tispe!

Det er jeg uenig i, og det er heldigvis lov :lol: Jeg passer også en hanhund som er veldig selvsikker og aldri underkaster seg noen..Likevel har han kun vært i bråk 3-4 ganger i sitt 8 år gamle liv..Og hvis du har en tøff hund, tar den sannsynligvis heller ikke stor skade av og bli satt på plass noen ganger av andre hunder..Mens en svært usikker og redd hund, kan som sagt ta stor skade av et slikt negativt møte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kanskje nettopp fordi at den har møtt andre hunder som har et mye mildere gemytt...

Jeg skal ikke si det sikkert men Pito har ikke fått seg en smell få ganger pga hun er så tøff i trynet.

Grunnen til at hun er slik har masse med å gjøre at hun ble tatt av rottis blandingen til venninna mi en gang og etter det har hun hater store svarte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at Pito er redd for andre hunder når hun blir løftet fordi at jeg aldri løfter henne i nærheten av andre hunder?

nei det er nok heller fordi at pito har et veldig tøfft gemytt og har en tendens til å skulle sjefe over alt og alle. hvis jeg løfter henne vil hun blir dobbelt så ille for da er hun plutselig øverst og har hunden under seg... you c?

Nei, men siden du skrev at hunden som blir løftet opp er illsint eller redd, så virket det som om det var din erfaring. Da var mitt forslag at det kanskje var fordi hun ikke var vant til det. :lol:

Når de små tassene er "tøffe", så bunner det jo veldig ofte i usikkerhet, er du sikker på at det ikke er sånn hos Pito? LiLi kan i alle fall bli sånn når hun blir usikker, at hun bare går på og er "tøff".

Jeg forstår ikke helt hvorfor de skulle bli verre eller bedre av å være øverst eller nederst, men mulig det er sånn i ditt tilfelle. Jeg har flere ganger sett små hunder sjefe over større hunder, selv om de større ser ned på de små?

Jeg bare grubler litt jeg :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har treig med saken å gjøre?

Treig som i lett å få tak i tenkte jeg. Jeg innbiller meg at om LiLi hadde vært i den situasjonen, så hadde hun vært overalt! Og jeg ville neppe fått tak i henne om jeg prøvde. Men jeg har jo ikke vært i noen lignende situasjon, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter opp mine når det kommer løse Store hunder og eier er ute av syne.. Grunnen til at jeg vil ha seler som man kan løfte hunden opp etter er at vi ofte blir forsøkt angrepet av katter.. mine hunder veier 1' date='5 og 2,4 kilo og de aller fleste normale katter er MYYYE tyngre enn det..[/quote']

Ja du har seler som du kan løfte hunden etter uten at det gjør vondt.

Pga dine går rundt frembeina mens min er en tursele som går under halsen og magen.

Så dine seler kan du løfte hunden med uten at den får noe ubehag, Digger den strikk selen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treig som i lett å få tak i tenkte jeg. Jeg innbiller meg at om LiLi hadde vært i den situasjonen, så hadde hun vært overalt! Og jeg ville neppe fått tak i henne om jeg prøvde. Men jeg har jo ikke vært i noen lignende situasjon, så jeg vet ikke.

Jeg tviler på at LiLi hadde klart å være overalt fordi at jeg har vært i den situasjonen og den store bikkja gaper over min og gnurer henne ned i grusen. Hun hadde ikke hatt en sjangs til å komme seg vekk derfra.

Ja Pito blir usikker og sint når jeg løfter henne opp når andre hunder er det fordi at hun er redd store hunder etter den opplevelsen. Men også fordi at hun blir høyere enn den andre og dermed mer kjepphøy. Det kan du jo se hvis du setter en hund oppå et bort og den andre står på gulvet. hvilke er tøffest i trynet? Jeg setter fingeren på den på bordet.

Hvis jeg ser en hund langt borte komme løs så får jeg helt ondt inni meg og går en annen vei. Jeg er livredd for å havne i en sånn situasjon hvor Pito's liv står i fare. Så selvfølgelig snur jeg og går en annen vei da. Men noen ganger har man ikke fått sukk for seg før bikkja står der og hilser på din. Da er det vanskelig å reagere.

En gang gikk vi på tur i skogen og jeg så i bakken for å ikke tryne pga det ujevne terrenget. PLutselig ser jeg at Pito står og stirrer opp i bakken og der står en MEGA stor hann labbis (jeg så ikke da at det var en hannhund) den sier "boff!!" og løper mot oss så hele bakken rista. Jeg var LIV redd for vi sto i en oppover bakke så hadde jeg løfte Pito opp så hadde hun bare blitt enda mer tilgjengelig for denne hunden. Takk gud for at det var en hannhund for hadde det vært en tispe så hadde nok ikke Pito vært her i dag.

Men det jeg sier er at jeg blir dritt irritert når jeg ser folk med små hunder løfter hunden sin når det kommer store hunder i BÅND til og med! Jeg sier ikke at noen gjør det her inne men jeg ønsker ikke å løfte Pito fordi at jeg vil ikke forsterke den frykten hun har pga det uhellet med rottis blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at LiLi hadde klart å være overalt fordi at jeg har vært i den situasjonen og den store bikkja gaper over min og gnurer henne ned i grusen. Hun hadde ikke hatt en sjangs til å komme seg vekk derfra.

Ja Pito blir usikker og sint når jeg løfter henne opp når andre hunder er det fordi at hun er redd store hunder etter den opplevelsen. Men også fordi at hun blir høyere enn den andre og dermed mer kjepphøy. Det kan du jo se hvis du setter en hund oppå et bort og den andre står på gulvet. hvilke er tøffest i trynet? Jeg setter fingeren på den på bordet.

Hvis jeg ser en hund langt borte komme løs så får jeg helt ondt inni meg og går en annen vei. Jeg er livredd for å havne i en sånn situasjon hvor Pito's liv står i fare. Så selvfølgelig snur jeg og går en annen vei da. Men noen ganger har man ikke fått sukk for seg før bikkja står der og hilser på din. Da er det vanskelig å reagere.

En gang gikk vi på tur i skogen og jeg så i bakken for å ikke tryne pga det ujevne terrenget. PLutselig ser jeg at Pito står og stirrer opp i bakken og der står en MEGA stor hann labbis (jeg så ikke da at det var en hannhund) den sier "boff!!" og løper mot oss så hele bakken rista. Jeg var LIV redd for vi sto i en oppover bakke så hadde jeg løfte Pito opp så hadde hun bare blitt enda mer tilgjengelig for denne hunden. Takk gud for at det var en hannhund for hadde det vært en tispe så hadde nok ikke Pito vært her i dag.

Men det jeg sier er at jeg blir dritt irritert når jeg ser folk med små hunder løfter hunden sin når det kommer store hunder i BÅND til og med! Jeg sier ikke at noen gjør det her inne men jeg ønsker ikke å løfte Pito fordi at jeg vil ikke forsterke den frykten hun har pga det uhellet med rottis blandingen.

Enda flere grunner for å unngå slike situasjoner! LiLi blir i alle fall ikke tøffere i trynet av å bli løftet eller når hun står på bord, hun er tøffest med alle fire beina i bakken.

Som sagt har jeg ikke vært i noen slike situasjoner, og jeg gjør mitt beste for å unngå dem. Dette har ført til at min hund ikke er redd andre hunder, hverken store eller små (uten grunn) og det er jeg veldig glad for.

Jeg har i fremtiden tenkt å fortsette som jeg gjør nå, fordi også etter denne diskusjonen mener jeg at det er det beste for min hund, og jeg er overbevist om at det ikke er til plage for andre. (Med mindre de er av den typen som klikker hver gang de ser en liten hund bli bært på.)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Etter at vi er blitt angrepet av en Siberian Husky to ganger, og Banjo utrolig nok overlevde begge angrepene, løfter jeg opp han hvis det er løse hunder som kommer mot oss.

Mest for jeg kan ikke tilgi meg selv hvis det skjer noe, og jeg kunne ha avverget det.

Siste gangen vi ble angrepet løftet jeg opp Banjo så han ikke skulle bjeffe på den hunden (ettersom den hadde angrepet før) Jeg rakk og få han opp i hendene mine, og gå mot inngangsdøra vår (det var snakk om 2 meter), før den andre hunden beit tak i Banjo.

Aldri, aldri mer.

Hadde han stått på bakken da, hadde han ikke overlevd tror jeg. Første gang var Banjo på bakken når den andre hunden angrep, da fikk heldigvis samboeren min til og gå mellom. Eller, mellom og mellom. Siberian Husky mot malteser er ganske rått parti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven er nok litt tung til å løfte opp, og jeg tror egentlig ikke jeg ville løftet henne opp hvis hun var lettere heller. Situasjonen blir straks dobbelt så farlig hvis eieren føler at hun/han må beskytte hunden ved å løfte den opp. Tror jeg.

Men jeg skal ikke uttale meg for mye om det, for jeg har aldri hatt en "miniatyr/liten hund" som jeg har følt jeg må beskytte for store hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...