Gå til innhold
Hundesonen.no

Planteeksperter?


JailyTina
 Share

Recommended Posts

Jeg arvet et plante etter mine besteforeldre i fjor høst. Det er en svær grønn dings som jeg ikke aner navnet på. I vinter har den sett ut til å ha det ok i den kroken den ble plassert, men den tiden ser ut til å være forbi... Den dør nemlig med en hastighet som er helt formidabel! :gaah:

Generelt er jeg ikke veldig glad i planter, men denne er blitt litt arvegods ettersom den opprinnelig tilhørte min oldemor. Oh yeah, gamle greier detta... :P Dermed går det litt prestisje i å redde planta fra å gå helt i frø. (ha ha...)

Jeg trooor det kan være en såkalt Duftranke da bladene er like, men jeg er veldig usikker ettersom denne aldri har produsert noen blomster så lenge jeg har hatt den. Den er svææær og klatrer rundt på et stativ.

Er det noen som har tips til hvordan en sånn plante bør tas vare på? Skal den ha mye lys? Lite lys? Hva med næring? Trenger den mer enn vann?

Fingrene mine er alt annet enn grønn for å si det sånn... :getlost:

Endret av JailyTina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den planten så står det på linken du la ut, om hvordan du skal stelle den ;)

Stell: Planten skal ha det varmt og stå i sola. Når du vanner planten skal du fukte helt gjennom jorda, men la de øverste 1-3 cm bli tørre mellom hver vanning. Du må ikke vanne like mye om vinteren. Om våren og sommeren gjødsler du med flytende gjødslingsmiddel annenhver uke. Planten pottes om annenhvert år om våren med vanlig blomsterjord.

Evt kan du ta bilde av planten å legge ut, da er det lettere for folk å evt se hvilke det er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg ikke sikker på om det er sånn plante, den bare ligner. :) Problemet er at det er den beskrivelsen som har blitt fulgt. Vel, ikke i den forstand at jeg leste beskrivelsen og så gjorde som det sto der, men det er det som har blitt gjort... Likevel har den nå bestemt seg for å legge på røret... :angry:

På bildet kan en se noen av de døende bladene. For bare et par måneder siden var den rundt dobbelt så omfangsrik som den er nå.

post-1741-0-89164700-1330601905_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! En sånn har jeg hjemme, og den vokser som bare det. Dog, blomstrer den ikke.

Jeg har den på toppen av en hylle, ca.140 cm over gulvet og ikke i direkte sollys men den får mye lys. Jeg lider av kraftig teflonhjerne så vanning er det så som så med, men når jeg vanner så gjennomvanner jeg den og lar skålen under potten være full av vann. Og så går det gjerne to uker til neste vanning. Har et inntrykk av at dette er den enkleste planten jeg har i heimen. Særdeles lite storforlangende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter ikke de "voksblomst" på norsk (Hoya er latinsk navn), fordi blomstene de produserer ser helt kunstige ut, omtrent som om de var laget av voks? Jeg har to sånne. De er seige, og de blomstrer et par ganger i året.

Hvor ofte vanner du den du har? Passer du på at den ikke blir stående med overskuddsvann i potteskjuleren eller på skåla? Det får røttene til å drukne, og dette er en plante som ved hjelp av sine tykke, vokslignende blad selv kan lagre på vann og fuktighet ganske lenge. Jeg vanner mine sjeldent. De begynner å felle et og annet gult blad om jeg vanner for mye. Så de skal tørke godt opp mellom hver vanning.

For å sikre at planten ikke dør fra deg helt, ta 3-4 stiklinger og sett i et lite glass med litt vann i, så de kan danne røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! En sånn har jeg hjemme, og den vokser som bare det. Dog, blomstrer den ikke.

Jeg har den på toppen av en hylle, ca.140 cm over gulvet og ikke i direkte sollys men den får mye lys. Jeg lider av kraftig teflonhjerne så vanning er det så som så med, men når jeg vanner så gjennomvanner jeg den og lar skålen under potten være full av vann. Og så går det gjerne to uker til neste vanning. Har et inntrykk av at dette er den enkleste planten jeg har i heimen. Særdeles lite storforlangende :)

:icon_redface: Som sagt er jeg elendig med planter. Jeg pleier å vanne den kanskje en gang i uka, men ikke så mye som du gir. Kanskje den har fått for lite rett og slett...? :blink:

Heter ikke de "voksblomst" på norsk (Hoya er latinsk navn), fordi blomstene de produserer ser helt kunstige ut, omtrent som om de var laget av voks? Jeg har to sånne. De er seige, og de blomstrer et par ganger i året.

Hvor ofte vanner du den du har? Passer du på at den ikke blir stående med overskuddsvann i potteskjuleren eller på skåla? Det får røttene til å drukne, og dette er en plante som ved hjelp av sine tykke, vokslignende blad selv kan lagre på vann og fuktighet ganske lenge. Jeg vanner mine sjeldent. De begynner å felle et og annet gult blad om jeg vanner for mye. Så de skal tørke godt opp mellom hver vanning.

For å sikre at planten ikke dør fra deg helt, ta 3-4 stiklinger og sett i et lite glass med litt vann i, så de kan danne røtter.

Ey! Et planetnavn! :thumbs: Kanskje det er det det er. Bladene ser hvertfall veldig voks/kunstige ut. Den har kanskje (kanskje) fått vann en gang i uka. Den har bare hatt "left over" vann en gang som jeg kan huske, men vet ikke hvor lang tid det tok før den ble ferdig med det vannet.

Skal forsøke å ta stiklinger. Eneste gangen jeg har prøvde det før døde både planta og stiklingen. Jeg er virkelig elendig med planter... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte vanner du den du har? Passer du på at den ikke blir stående med overskuddsvann i potteskjuleren eller på skåla? Det får røttene til å drukne, og dette er en plante som ved hjelp av sine tykke, vokslignende blad selv kan lagre på vann og fuktighet ganske lenge. Jeg vanner mine sjeldent. De begynner å felle et og annet gult blad om jeg vanner for mye. Så de skal tørke godt opp mellom hver vanning.

Helt enig, det ser ut som den er overvannet. Så mindre vann pr gang, og heller oftere om den henger litt med nebbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...