Gå til innhold
Hundesonen.no

Harlekin og andre farger (splittet tråd)

Recommended Posts

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jaja, det er slutt på den tiden da sort var sort og brun var brun liksom

Ja, ser ut som ticking tilsvarende som for andre raser. Grå terv har fortynnet kun den røde fargen (og ikke den svarte) men man vet ikke hvilke gen(er) som styrer dette. Genet som kalles dilute

Off topic, og bare for sikkerhets skyld, men fawn kelpie og fawn GD er ikke det samme (verken genetisk eller fenotypisk). Fawn er vanligvis brukt til å beskrive det mest dominante allelet til A gen

Skrevet

De kaller de visst for harlekin? Men jeg er enig, ville ikke merle vært mer betegnende? :)

Joda, er flere raser som kaller merle for harlekin, med de har vistt ikke slått opp i ordboka og sett at harlekin er sort+hvit, ikke grå+sort :lol: Er et pirkemoment hos meg det der :teehe:

Skrevet

Joda, er flere raser som kaller merle for harlekin, med de har vistt ikke slått opp i ordboka og sett at harlekin er sort+hvit, ikke grå+sort :lol: Er et pirkemoment hos meg det der :teehe:

Jeg aner ikke hva ordboka sier, eller egentlig helt hva man kaller farger- men rasestandarden sier at det heter harlekin, så det så :baby: ! Kanskje de kaller det harlekin fordi de skal ha tan tegninger? Kan man være merle selv om man har tan tegninger? fikk ikke så mye ut av å google det spørsmålet, så spørr her jeg :rofl:

edit: Nå har jeg googla harlekin + dog for å se hva som kommer opp, å ser jo at de grandene som kommer opp der har mye tydligere markert svar og hvitt. Er ikke så mye "gråsoner" i pelsen dems som det er i beauceronen, så kanskje du har rett. hmmmmm

Skrevet

I rasestandarden til beauceron står følgende om farge:

Harlekin (blåflekket med tantegninger): Grå, sort og tan. Like

store deler grått og sort jevnt fordelt i flekker, noen ganger

mer sort enn grått. Tantegninger slik som på black and tan.

Skrevet

I rasestandarden til beauceron står følgende om farge:

Harlekin (blåflekket med tantegninger): Grå, sort og tan. Like

store deler grått og sort jevnt fordelt i flekker, noen ganger

mer sort enn grått. Tantegninger slik som på black and tan.

Ja, det er beskrivelsen på merlefargen i de rasene som har det.

Som sagt er det noen raser som kaller merle for harlekin, men det ER ikke harlekin fordet. *basta* :lol:

Skrevet

Som sagt er det noen raser som kaller merle for harlekin, men det ER ikke harlekin fordet. *basta* :lol:

:offtopic:

Har du sett hvordan fawn ser ut på min rase eller

38084_1565.jpg

Skrevet

:offtopic:

Har du sett hvordan fawn ser ut på min rase eller

38084_1565.jpg

Jupp, men det er en dobbel ressesiv sant, begge foreldre må være eller bære for å gi det, sant? Det er nedarvingen av genet som bestemmer hva farven heter, ikke fenotypen den kommer i. Det finnes nesten så "røde" GD feks, som er fawn. Det er et annet gen som bestemmer hvor mettet fawn fargen skal være.

Skrevet

Jupp, men det er en dobbel ressesiv sant, begge foreldre må være eller bære for å gi det, sant? Det er nedarvingen av genet som bestemmer hva farven heter, ikke fenotypen den kommer i. Det finnes nesten så "røde" GD feks, som er fawn. Det er et annet gen som bestemmer hvor mettet fawn fargen skal være.

Det er dilute av rød/brun. Vi hadde en "rare farger" tråd for en tid tilbake og da mener jeg *pokker husker ikke navnet på fargedamen* syns det var en veldig merkelig farge betegnelse.

Skrevet

Det er dilute av rød/brun. Vi hadde en "rare farger" tråd for en tid tilbake og da mener jeg *pokker husker ikke navnet på fargedamen* syns det var en veldig merkelig farge betegnelse.

Fawn er også en dilute av sort hos GD. Men den er dobbel ressesiv, sant? (homozygot)

Skrevet

Fawn er også en dilute av sort hos GD. Men den er dobbel ressesiv, sant?

Blue er dilute av sort på AK. Og ja, begge foreldre må bære dilute for å få det.

Skrevet

:lol:

Skrevet

Blue er dilute av sort på AK. Og ja, begge foreldre må bære dilute for å få det.

Akkurat, "it breeds true". Det samme gjør merle, den gir ALLTID mønsteret sin videre. Det kan dog være vanskelig å se (de såkalte kryptiske merlene) Det gjør ikke harlekin. Den MÅ ha en merlefarget eller harlfaktorbærende partner for å kunne gi mønsteret sitt videre.

Og alle hunder er i bunnen genetisk sorte eller brune, alle andre farger og mønstre styres av dilute, fordeling av pigment og klarhet av pigment gener ;)

Skrevet

Off topic, og bare for sikkerhets skyld, men fawn kelpie og fawn GD er ikke det samme (verken genetisk eller fenotypisk).

Fawn er vanligvis brukt til å beskrive det mest dominante allelet til A genet (agouti), a^y. Det nedarves dominant, og kalles også dominant rød, sobel (sheltie), rød (pincher), gul (boxer)...

rhodesianridgebacksf1.jpg

I noen raser som kelpie og doberman brukes fawn om dilute brun (bb dd) (enten ensfarget K- eller tofarget a^t grunnmønster). Fargen nedarves recessivt (for begge genene), og er også kalt sølv (weimaraner), lilac... Legg merke til de lyse øynene og den "lilla" nesa som kjennetegner denne fargen.

doberman-dog-photography-13.jpg

Dette er fawn + hund

19+fawn+dog.jpg

:lol:

Nå kan du få tilbake tråden Rødhetta ;)

• Like 1
Skrevet

Off topic, og bare for sikkerhets skyld, men fawn kelpie og fawn GD er ikke det samme (verken genetisk eller fenotypisk).

Nei, ikke har det blitt sagt heller, men derimot at begge fawnene er ressesive ;)

Skrevet

Nei, ikke har det blitt sagt heller, men derimot at begge fawnene er ressesive ;)

Ja, jeg var litt usikker på om jeg forsto riktig :) "vanlig fawn" nedarves egentlig dominant, men fargen viker for andre andre farver som svart og brindle (epistasi) og oppfører seg tilsynelatende recessiv i GD.

Skrevet

Ja, jeg var litt usikker på om jeg forsto riktig :) "vanlig fawn" nedarves egentlig dominant, men fargen viker for andre andre farver som svart og brindle (epistasi) og oppfører seg tilsynelatende recessiv i GD.

Jupp, stemmer det. Vi mangler det "røde" leddet for at det skal bli dobbelt ressesiv, slik som feks isabella. Men fawn viker for alle farger, ikl blått som også er ressesivt. Men man kan få blå tan da ;) siden tan gjemmer seg under den sorte maska (som er dominat over tanpoint) på fawn. Blå har ikke maske, ergo kan tanpoints komme fram.

Skrevet

Jupp, stemmer det. Vi mangler det "røde" leddet for at det skal bli dobbelt ressesiv, slik som feks isabella. Men fawn viker for alle farger, ikl blått som også er ressesivt. Men man kan få blå tan da ;) siden tan gjemmer seg under den sorte maska (som er dominat over tanpoint) på fawn. Blå har ikke maske, ergo kan tanpoints komme fram.

Mulig jeg har blitt tregere utover kvelden, men nå skjønner jeg ikke hva du mener?

Skrevet

Mulig jeg har blitt tregere utover kvelden, men nå skjønner jeg ikke hva du mener?

Hvilken del?

Fawn er enkel reccesiv, BB kf kf mens en isabella er dobbelt ressesiv bb dd, vi mangler altså bb leddet. (Ikke helt sant, da det faktisk finnes brune hunder, men det er ennå ikke funnet raserene isabella)

Blå +fawn kan gi blå med tanpoint, eller bare vanlige blå valper, da Em overstyrer en ev at (de aller fleste fawn er ayay, mens noen få er ayat) i de fawne, men vil mangle hos de blå, ergo vil at kunne dukke opp på noen valper.

Skrevet

Hvilken del?

Fawn er enkel reccesiv, BB kf kf mens en isabella er dobbelt ressesiv bb dd, vi mangler altså bb leddet. (Ikke helt sant, da det faktisk finnes brune hunder, men det er ennå ikke funnet raserene isabella)

Blå +fawn kan gi blå med tanpoint, eller bare vanlige blå valper, da Em overstyrer en ev at (de aller fleste fawn er ayay, mens noen få er ayat) i de fawne, men vil mangle hos de blå, ergo vil at kunne dukke opp på noen valper.

Dette er påvei langt off topic, men mener du hva som evt skulle måtte til for å få isabella eller "kelpie fawn" GD? For det er da mer enn brunt som skiller GD fawn og kelpie fawn. De deler jo faktisk ikke et eneste relevant allel!

Hvor kommer maske inn i bilde? Både ayay og ayat er fawn uavhengig av om de har maske eller ikke, tilsvarende med atat. Em overstyrer ikke at utover at rødt pigment ikke syns i ansiktet, akkuratt som for ay...

Skrevet

Dette er påvei langt off topic, men mener du hva som evt skulle måtte til for å få isabella eller "kelpie fawn" GD? For det er da mer enn brunt som skiller GD fawn og kelpie fawn. De deler jo faktisk ikke et eneste relevant allel!

Hvor kommer maske inn i bilde? Både ayay og ayat er fawn uavhengig av om de har maske eller ikke, tilsvarende med atat. Em overstyrer ikke at utover at rødt pigment ikke syns i ansiktet, akkuratt som for ay...

Jeg har rapportert OT vår :icon_redface: og svarer videre når ny tråd er opprettet :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Dette med merle og andre sjatteringer... Synes det er jøisla pent, men kan null, niks og nada om det. Vet at hos collie parer man blue merle og tricolor (for å unnga dobbelt merle gen og påfølgende økt risiko for sykdom), men for å få red merle (som hos aussie feks)? Er det rød og merle som pares da?

Og hos ACD parrer man gjerne to blå eller to røde? Er det et annet gen som gir den sorts pelsfarge, et "ufarlig" et?

Skrevet

Siden det står andre farger, kan noen forklare meg "cream" basenjis? Er de egentlig bare albino, eller? Hva med de andre? Spesielt "saddle", lurer jeg på. Farger som slår seg helt vilt og legger seg sånn passelig her og der?

CreamAd.jpg

Og blue fawn?

SIRIBR2.jpg

Oooh, endelig fant jeg et bilde av chapped tricolor!

P_LadyDn.jpg

P_LadySd.jpg

Saddle.

Tena1.jpg

Tena2.jpg

Blå tri.

BlueAd.jpg

Skrevet

Hadde helt glemt denne jeg :icon_redface:

En isabella GD måtte jo vært bb dd, og det skal innmari mye til, iom at brunt er så sjeldent. Derfor har man hittil ikke funnet raserene isabella, selv om det er gentisk mulig. Den vil da være brunblå, ala dobermannen du avbildet.

GD fawn og Kelpie fawn er slett ikke like som du sier, og ikke har jeg påstått det heller.

Masken kommer inn i bildet med at man ikke kan se det røde pigmentet på de gule som er at, den dekker over de. Sleivete ordvalg å si overstyre, et bedre er vel skjuler? Og når da en gul at (som bærer blått) parres med en blå uten maske, kan det komme blåtan valper, mens resten av kullet blir sorte.