Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Beklager det lange innlegget, men jeg håper noen leser det og kan komme med innspill:

Jeg har en Norfolk terrier, ca 13 år. En veldig aktiv og humørfylt hund. Leken og nysgjerrlg. Ser ut og oppfører seg som en unghund.

De siste uken har vi fått følgende problem:

Hun drikker mye. Hvor mye akkurat vet jeg ikke, men hun har hatt 3 vannskåler stående, og når hun drikker drikker hun mye og lenge.

Hun står også opp om natten og drikker, på tiden det tar, antar jeg ca 1-1,5 dl.

Hun tisser også veldig mye, vil ut hvert 15 min om kvelden. Selv om vi lufter henne godt om morningen, hender det at hun tisser inne i løpet av dagen.

De siste dagene har tissingen inne tiltatt, og i løpet av et par timer forrige kvelden da vi var hos vetrinæren tissert hun 8 ganger på 2 timer, derav 3 ganger inne hos veten. Det kan skylder stress, men hun har aldri gjort det før, og har ingen negative minner fra veten. Hun logrer og er glad når hun kommer dit.

Vi har tatt blodprøver, to tisseprøver, røntgen og en undersøkelse gjennom rectum for å sjekke om det kan være noen forstørring på bla livmoren. Alle prøver er fine, ingenting å se på røntgen heller.

Siden alle fysiske prøver var fine, hadde vet-en tre teorier:

1. Tvangsmesig drikking

2. Hun er begynt å bli senil

3. Hun ser dårligere pga grå stær, og er kanskje frustrert?

Teori 1 og 2 over "stemmer" ikke med slik hun oppfører seg og slik vi kjenner henne. Nr 3 virker helt søkt. Når vi observerer henne, får vi mer opplevelsen av at det er kroppen som krever vannet og at hun på en eller annen måte lider. Piper, klynker, skjelvingen, uroen og våkenheten om natten osv.

Vi fikk så beskjed om å begrense drikkingen til ca 3-4 dl i døgnet, så det har vi gjort, fordelt på to økter.

Tissingen har dermed avtatt, så der er jo en klar sammenheng.

Men: hun løper rundt og leter etter vann hele tiden, og piper. Det er tydelig at hun sliter. Når det et matetid, velger hun vannet først (og denne hunden er et matvrak altså!), så vi lar henne drikke litt, og så tar vi det bort, slik at hun får spist. Derette får hun resten av vannet.

Hun spiser Eucanuba for eldre hunder.

Spiser ingenting annet enn tørrfor

Om natten er hun stadig opp og ned av sengen for å lete etter vann, og hun piper. Når hun legger seg seg til ro, er hun spent i maven og hun skjelver og er urolig.

Nå vet vi ikke hva vi skal gjøre.

Skrevet

Diabetes var det første som slo meg, men hvis det er tatt to urinprøver og en blodprøve, så går jeg ut i fra at det er sjekket ut? Jeg antar også at nyrefunksjon ble sjekket pga disse prøvene, det vil være en forhøyet kreatinin-verdi hvis nyrene har begynt å svikte. Det står en artikkel om nyresvikt her.

Sjekket dere hjertet hennes? I følge denne artikkelen kan økt drikkelyst (og derav økt tissebehov) være et symptom på at hjertet blir dårligere.

Har hun andre symptomer?

Skrevet

jeg tenkte også på nyrer...men det ble vel kanskje sjekket da det ble tatt blodprøver?

Det er det bare du og veterinæren som vet? Ring veterinæren din og hør om dette, du.

Skrevet (endret)

Spør veterinæren om hunder kan få diabetes insipidus. Det skyldes svikt i hormonproduksjon og har ikke noe med sukkersyke. Ved svikt i hormonene som skal få nyrene til å gjenoppta vannet til kroppen, skilles det ut store mengder urin.

Ved hjertesvikt vil væsken samle seg i kroppen, ikke komme ut som urin.

Red: Husket feil vedr. hormoner.

Endret av Tricolor
Skrevet

nyrer, urinveisinfeksjon (men dere tok jo urinprøver), livmorbetennelsE( men dere sjekket jo det), diabetes. Det høres jo ut som noe er feil mtp det plutselig begynte.

Håper dere finner ut av det :hug:

Skrevet

Spør veterinæren om hunder kan få diabetes insipidus. Det skyldes svikt i hormonproduksjon og har ikke noe med sukkersyke. Ved svikt i hormonene som skal få nyrene til å gjenoppta vannet til kroppen, skilles det ut store mengder urin.

Ja hunder kan få dette selv om det visstnok er svært sjeldent, og absolutt en god tanke du har der, bør absolutt sjekkes.

Om det var min hund hadde jeg uansett gått over på nyreför for å ikke overbelaste nyrene og faktisk fremkalle nyresvikt når hunden drikker så mye og spiser ett for med høyt proteininnhold av (beklager) dårlig kvalitet.

Edit: lagt til

Skrevet

Har du merket noen andre forandringer på hunden? Endringer i pelskvalitet? Hårtap? Vekttap eller vektøkning? Atferdsendinger? Endringer når det gjelder matinntak?

Diabetes, Addisons, Cushings, nyreproblemer+++ fører til økt vanninntak.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...