Gå til innhold
Hundesonen.no

Læreren som mistet jobben pga. Utøya-vits


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Herregud, jeg trodde du mente at det var en haug av tullinger der ute som bare ventet på en anledning til å smelle bomber og plaffe ned uskyldige barn :huh:

Det kan virke som det er andre her som tror det og at disse må skjermes fra fjøsboka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 198
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv" Arnulf Øverland

Utøyatragedien er VELDIG nært ennå. Og ekstremt sårt for så å si alle. Det finnes ingen sammenligning her.

Synes man at barn og ungdommer som blir jaktet ned og skutt er noe å spøke med på nettet så har man virkelig ikke gangsyn... Da mangler man noen grunnleggende etiske verdier, slike folk bør ikke under

Enkelte uttaleser og meninger hører ikke hjemme i det offentlige rom. Slikt følger med jobben man har, også læreryrke.

Om jeg hadde gjort visse yttringer i det offentlige rom som ikke hører til i mitt yrke, men som andre annser som "normalt" så hadde jeg faktisk mistet jobben min.

Man vet hva som følger med det yrke man har. Og en lærer burde vite at det kommer sterke reaksjoner når det kommer til det han har uttalt her. Han burde også vite at det vil komme reaksjoner på en slik yttring som er så nært og omtaler mord av barn, når man jobber med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som det er andre her som tror det og at disse må skjermes fra fjøsboka.

Nei, men vi er mange som ikke syns 22 juli er noe å spøke med og at informasjonen barna får om hva som hendte, skal gis på en måte som er til å bære for dem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du er litt vel urimelig. Ytringsfriheten er utrolig viktig i Norge. Det at noen har behov for å diskutere noe som kan oppfattes som et brudd på den synes jeg er helt forståelig og kanskje til og med nødvendig. Det å påstå at dette påvirker KS sine egenskaper som foreldre er vel et litt "low blow"? Hvis du har så mye følelser at du ikke klarer å diskutere det på en saklig måte, så kan du vel heller la være å si noe?

Det blir jo en litt uklar grense i samfunnet. Hvor mye kan man godta av en person som jobber med andre (særlig unge) mennesker. Jeg har mye følelser knyttet til utsagnet, men jeg har allikevel ikke problemer med å holde på min livsfilosofi om at ytringsfriheten skal beskyttes.

Kvifor er denne ytringsfridomen så forbanna "viktig i Noreg" at vi berre skal nikke og smile til alt som blir sagt? Eg spør heilt seriøst, for eg kan ikkje forstå det.

Og så lurer eg på, kva paragraf i norske lover er det som gir ubetinga rett til å seie kva som helst, utan ansvar for noko følgjer? Eg kan tvertimot vise til fleire lover og paragrafar som avgrensar kva ein kan seie, t.d. blasfemiparagrafen og lov om trugsmål.

Eg trur det er ein del som har misforstått tydinga av ordet "ytringsfridom". Det er stor forskjell på ytringsfridom og ytringsrett. La oss samanlikne det med det banale utsegnet "det er ingen menneskerett å køyre bil". I Noreg har alle fridom til å ta sertifikat og køyre bil. Det betyr ikkje at vi har ein uavgrensa rett til å køyre bil i einkvar situasjon. Det er ein fridom underlagt diverse reglar. Det same må jo sjølvsagt gjelde ytringsfridomen.

Eg har sagt det før i denne tråden, men det er visst naudsynt å seie det igjen. Ytringsfridomen slik ein del brukar han i dag, er feil! Eg blir forbanna når folk kjem med ytringar som støtter eller oppfordrar til ulovlege handlingar, for så å gøyme seg bak eit misbruk av ordet ytringsfridom.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og jeg kjenner jeg ville hatt veldig store problemer med å forholde meg profesjonelt til en person som ytrer slike meninger som denne karen har gjort. Det var veldig stort fokus ved skolestarten i fjor på denne tragedien her, og jeg antar det var det på de fleste skolene rundt om i Norge - det var et visst pålegg om det fra høyere hold liksom. Jeg får helt vondt inni meg med tanke på at denne fyren som er en av ABB's meningsfeller skulle ta vare på barn som kanskje hadde pårørende der, kjente noen der eller lignende. Slike personer har ikke skolen i Norge bruk for rett og slett.

Barn og unge er utrolig vare for påvirkning, og unge menn i skolen er personer spesielt guttene ser opp til. Selv på ungdomsskolen er det noen av de mannlige lærerne som har litt "heltestatus". Man kan prøve så godt man kan å ikke la slike meninger skinne igjennom, men det klarer man ikke 100%. Ikke hvis det er noe man tror sterkt på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må igjen takke, deg, 2ne for oppklarende innlegg.

For Skrotum, det er ikke sånn at jeg TROR du en direkte dårlig forelder, men for meg virker det som om din livsfilosofi går foran det meste. Og :)Kine, don't. Hvis du tenker deg om et par ganger så tror jeg du egentlig forstår hva jeg vil frem til. Empati definerer den evnen man har til å sette seg inn i andres situasjon, og når jeg leser Skrotums argumenter så leser jeg innleggene til en person som ikke klarer å forstå de pårørende og etterlattes reaksjoner, så faller det seg for MEG som empatiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor er denne ytringsfridomen så forbanna "viktig i Noreg" at vi berre skal nikke og smile til alt som blir sagt? Eg spør heilt seriøst, for eg kan ikkje forstå det.

Og så lurer eg på, kva paragraf i norske lover er det som gir ubetinga rett til å seie kva som helst, utan ansvar for noko følgjer? Eg kan tvertimot vise til fleire lover og paragrafar som avgrensar kva ein kan seie, t.d. blasfemiparagrafen og lov om trugsmål.

Eg trur det er ein del som har misforstått tydinga av ordet "ytringsfridom". Det er stor forskjell på ytringsfridom og ytringsrett. La oss samanlikne det med det banale utsegnet "det er ingen menneskerett å køyre bil". I Noreg har alle fridom til å ta sertifikat og køyre bil. Det betyr ikkje at vi har ein uavgrensa rett til å køyre bil i einkvar situasjon. Det er ein fridom underlagt diverse reglar. Det same må jo sjølvsagt gjelde ytringsfridomen.

Eg har sagt det før i denne tråden, men det er visst naudsynt å seie det igjen. Ytringsfridomen slik ein del brukar han i dag, er feil! Eg blir forbanna når folk kjem med ytringar som støtter eller oppfordrar til ulovlege handlingar, for så å gøyme seg bak eit misbruk av ordet ytringsfridom.

Ytringsfriheten, i mine øyner, viktigste egenskap er at den gir alle en rett til å kritisere statlige organ uten at gestapo eller KGB skal banke på døra. Så har man i manges øyner, uheldige bivirkninger, av at enkeltindivider sier noe fra tid til tid som støter hvermansen.

Så hvorfor kan man ikke få i pose og sekk - altså at man kan ytre seg mot staten og kritisere regjeringen, men samtidig luke bort "idioter" som "missbruker" ytringsfriheten. Problemet her er at de to forskjellige måten å bruke ytringsfriheten på ikke klart kan skilles fra hverandre. Hvem skal eventuelt gjøre det? Skal vi ha en uavhengig tredjepart av moralske voktere som sitter og vurderer enkelttilfeller ut ifra sin egen virkelighetsoppfating? Hva skal i såfall bli straffen? Gapestokken folk som ytrer seg på tvers av gjennomsnittsnormannens meninger settes i er mer en straff nok.

Å begrense ytringsfriheten er en farlig vei å gå. Har man først fått døren på gløtt ved bruk av brekkjern så er det ikke lenge før den er vid åpen. Jeg tar heller en og annen idiot og hans meninger, enn å ikke kunne gå på Rema 1000 uten at PST kommer og henter deg med makt for å ha skrevet på bloggen sin at Stoltenberg og hans regjering er uduglige. Det er søkt og satt på spissen, ja, men det er en hverdag som en ufattelig stor andel av verdens befolkning lever med.

Og hvis man ikke har lov å komme med sånne ytringer som denne lærervikaren kom med, hvordan skal man da ha en åpen diskusjon om temaet der "begge" parter er delaktig? Vi må tørre å belyse og diskutere flere meninger enn vår egen på en saklig og direkte måte. Det beste våpenet mot ekstremister som ønsker å begrense og avgrense er åpenhet og dialog. Alternativet blir å straffe personer med sånne meninger, og gjøre martyrer av de, og det er neppe veien å gå dersom man ønsker å få ferre personer med meninger og holdninger som ikke Ola Nordmann går god for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man ikke har lov å komme med sånne ytringer som denne lærervikaren kom med, hvordan skal man da ha en åpen diskusjon om temaet der "begge" parter er delaktig? Vi må tørre å belyse og diskutere flere meninger enn vår egen på en saklig og direkte måte. Det beste våpenet mot ekstremister som ønsker å begrense og avgrense er åpenhet og dialog. Alternativet blir å straffe personer med sånne meninger, og gjøre martyrer av de, og det er neppe veien å gå dersom man ønsker å få ferre personer med meninger og holdninger som ikke Ola Nordmann går god for.

Men kjære deg. Du skjønner at det er forskjell på å diskutere meningene til ABB og hans like, handingen hans, og det å FLEIPE med jaktsesong på ungdommer?

Jeg har null problemer med å diskutere både såkalt nasjonalisme, redsel for snikislamisering eller terrorhandlinger. Det jeg har litt problemer med, er at man fleiper med sånne hendelser. Det har ikke noe med hva man mener å gjøre, det har noe med hvordan man formidler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke lov å oppfordre til terrorhandlinger :icon_confused:

Er du sikker på det? Hvorfor ble det ikke reist sak mot personen som var ansvarlig for "trusselvideoen" mot Stoltenberg, krompen m.f? Det må jo være den mest åpenlyse saken i senere tid som går direkte på "rikets sikkerhet". Ja, personen ansvarlig for videoen ble kalt inn til avhør, men han ble ganske så kjapt sluppet fri igjen. Altså er han så langt i fra å ha gjort en ulovlig handlig at statsadvoktaten ikke en gang tar ut tilltale mot han.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg. Du skjønner at det er forskjell på å diskutere meningene til ABB og hans like, handingen hans, og det å FLEIPE med jaktsesong på ungdommer?

Jeg har null problemer med å diskutere både såkalt nasjonalisme, redsel for snikislamisering eller terrorhandlinger. Det jeg har litt problemer med, er at man fleiper med sånne hendelser. Det har ikke noe med hva man mener å gjøre, det har noe med hvordan man formidler det.

Selvfølgelig skjønner jeg det. Men hva vil du gjøre med individer som kommer med sånne uttalelser som denne lærervikaren kom med? Skal han i fengsel? Skal han bøtlegges? Hvem skal isåfall, ref mitt orginale innlegg, bestemme hva som er greit å ytre seg om?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg får helt vondt inni meg med tanke på at denne fyren som er en av ABB's meningsfeller skulle ta vare på barn som kanskje hadde pårørende der, kjente noen der eller lignende. Slike personer har ikke skolen i Norge bruk for rett og slett.

ABB's politiske meninger er ingen urett. Handlingene derimot er noe alle med ett minimum av vett tar avstand fra, greit å skille dette. Vi kan ikke ha ett samfunn hvor man må være tilhenger av SV for å kunne jobbe som lærer. Om du har ett problem å jobbe som lærer med kolleger du ikke er 100% politisk enig med så er det kanskje du som bør vurdere ett annet yrke for din utopi er ikke til å unngå. Lærere med poltiske meninger utover gjennomsnittet er noe man bare må anta at skjer på enhver skole uten at det er verdens undergang.

Å begrense ytringsfriheten er en farlig vei å gå. Har man først fått døren på gløtt ved bruk av brekkjern så er det ikke lenge før den er vid åpen. Jeg tar heller en og annen idiot og hans meninger, enn å ikke kunne gå på Rema 1000 uten at PST kommer og henter deg med makt for å ha skrevet på bloggen sin at Stoltenberg og hans regjering er uduglige. Det er søkt og satt på spissen, ja, men det er en hverdag som en ufattelig stor andel av verdens befolkning lever med.

Nettopp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det? Hvorfor ble det ikke reist sak mot personen som var ansvarlig for "trusselvideoen" mot Stoltenberg, krompen m.f? Det må jo være den mest åpenlyse saken i senere tid som går direkte på "rikets sikkerhet". Ja, personen ansvarlig for videoen ble kalt inn til avhør, men han ble ganske så kjapt sluppet fri igjen. Altså er han så langt i fra å ha gjort en ulovlig handlig at statsadvoktaten ikke en gang tar ut tilltale mot han.

Jeg er så dum på sånt, men om du gidder kan du lete her. Ikke er jeg jurist heller, så helt sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skjønner jeg det. Men hva vil du gjøre med individer som kommer med sånne uttalelser som denne lærervikaren kom med? Skal han i fengsel? Skal han bøtlegges? Hvem skal isåfall, ref mitt orginale innlegg, bestemme hva som er greit å ytre seg om?

Jeg syns den straffen han får nå er grei jeg. Han mister jobben sin, og bør antageligvis vurdere et annet yrke en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dum på sånt, men om du gidder kan du lete her. Ikke er jeg jurist heller, så helt sikker er jeg ikke.

Det står sikkert beskrevet noe om det i en eller annen lovtekst, men lover er full av smutthull og å dømme folk ut ifra utsagn og videomontasjer er (uten at jeg heller er jurist) mye vanskligere.

Jeg syns den straffen han får nå er grei jeg. Han mister jobben sin, og bør antageligvis vurdere et annet yrke en stund fremover.

Er vi ikke enige da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABB's politiske meninger er ingen urett. Handlingene derimot er noe alle med ett minimum av vett tar avstand fra, greit å skille dette. Vi kan ikke ha ett samfunn hvor man må være tilhenger av SV for å kunne jobbe som lærer. Om du har ett problem å jobbe som lærer med kolleger du ikke er 100% politisk enig med så er det kanskje du som bør vurdere ett annet yrke for din utopi er ikke til å unngå. Lærere med poltiske meninger utover gjennomsnittet er noe man bare må anta at skjer på enhver skole uten at det er verdens undergang.

Her tror jeg du priker i noe veldig sentralt. Det er jo ikke til å legge under noe stol at selv Høyre og FRP-vennlige lærere har problemer med å få ytre sitt politiske ståsted i dagens norske skole uten å være redd for å miste jobben, mens selv ytterligheter og ekstreimiteter som Rødt-vennlige lærere uten problemer kan proklamere sin politiske ideologi i klasserommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den straffen han får nå er grei jeg. Han mister jobben sin, og bør antageligvis vurdere et annet yrke en stund fremover.

Han har et annet yrke. Lærerjobben var faktisk bare deltid (noe media tydeligvis ikke har dratt skikkelig opp). Han jobbet også som filmskaper (det som var grunnen til at han først ble vurdert av skolen, fordi en person som lagde filmer som inneholdt vold, voldtekt og blod ikke egnet seg til å jobbe som lærer) Uttalelsene hans på facebook kom først etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytringsfriheten, i mine øyner, viktigste egenskap er at den gir alle en rett til å kritisere statlige organ uten at gestapo eller KGB skal banke på døra. Så har man i manges øyner, uheldige bivirkninger, av at enkeltindivider sier noe fra tid til tid som støter hvermansen.

Så hvorfor kan man ikke få i pose og sekk - altså at man kan ytre seg mot staten og kritisere regjeringen, men samtidig luke bort "idioter" som "missbruker" ytringsfriheten. Problemet her er at de to forskjellige måten å bruke ytringsfriheten på ikke klart kan skilles fra hverandre. Hvem skal eventuelt gjøre det? Skal vi ha en uavhengig tredjepart av moralske voktere som sitter og vurderer enkelttilfeller ut ifra sin egen virkelighetsoppfating? Hva skal i såfall bli straffen? Gapestokken folk som ytrer seg på tvers av gjennomsnittsnormannens meninger settes i er mer en straff nok.

Å begrense ytringsfriheten er en farlig vei å gå. Har man først fått døren på gløtt ved bruk av brekkjern så er det ikke lenge før den er vid åpen. Jeg tar heller en og annen idiot og hans meninger, enn å ikke kunne gå på Rema 1000 uten at PST kommer og henter deg med makt for å ha skrevet på bloggen sin at Stoltenberg og hans regjering er uduglige. Det er søkt og satt på spissen, ja, men det er en hverdag som en ufattelig stor andel av verdens befolkning lever med.

Og hvis man ikke har lov å komme med sånne ytringer som denne lærervikaren kom med, hvordan skal man da ha en åpen diskusjon om temaet der "begge" parter er delaktig? Vi må tørre å belyse og diskutere flere meninger enn vår egen på en saklig og direkte måte. Det beste våpenet mot ekstremister som ønsker å begrense og avgrense er åpenhet og dialog. Alternativet blir å straffe personer med sånne meninger, og gjøre martyrer av de, og det er neppe veien å gå dersom man ønsker å få ferre personer med meninger og holdninger som ikke Ola Nordmann går god for.

Eg skreiv det i mitt førre innlegg (og nemnte det forsåvidt i dette òg) at å støtte eller oppfordre til grov kriminalitet, ikkje bør kunne gøymast bak ytringsfridomen. Kva som er grov kriminalitet, er godt definert i dei lover som er, og så vidt eg har fått med meg, er det ikkje grov (juridisk) kriminalitet å vere motstander av Arbeiderpartiet. Det er derimot grov kriminalitet å jakte menneske med skytevåpen. Derav burde det vere ulovleg å oppfordre til, eller støtte opp om, dette.

At det i andre delar av verda er straffbart å kritisere styresmaktene, er sjølvsagt eit demokratisk problem, og bør handterast. Men urett + urett =/= rett. Dei som får fingrane kappa av fordi dei seier at keiser Kim er dum, får det ikkje betre fordi ein eller annan i den vestlege verda synst det er supert å plaffe ned ungdomar, og får lov til å seie dette høgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein eller annan i den vestlege verda synst det er supert å plaffe ned ungdomar, og får lov til å seie dette høgt.

Men i jessu fader.... Læreren synes da ikke det var supert å plaffe ned AUF'erne? Han spøkte med det. Slik som man spøker med folk som røyker kommer til å dø tidlig. At folk med diverse kreftformer dør på diverse måter. At jødene døde på diverse måter i gasskamrene. Man spøker med barn som er blitt borte/kidnappet. Man spøker om voldtekt, incest, om drap, om mord. Hva er det South Park gjør? Hva er det minst 30% av dagens stand-up komikere gjør?

Jeg sier ikke det "forhelliger" målet, men det går ikke an å forvrenge sannheten. Denne mannen har aldri ment det samme, eller støttet handlingene til Anders Behring Breivik, og han tar sterk avstand fra Anders Behring Breiviks handlinger. Å legge meninger i kjeften på han blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABB's politiske meninger er ingen urett. Handlingene derimot er noe alle med ett minimum av vett tar avstand fra, greit å skille dette. Vi kan ikke ha ett samfunn hvor man må være tilhenger av SV for å kunne jobbe som lærer. Om du har ett problem å jobbe som lærer med kolleger du ikke er 100% politisk enig med så er det kanskje du som bør vurdere ett annet yrke for din utopi er ikke til å unngå. Lærere med poltiske meninger utover gjennomsnittet er noe man bare må anta at skjer på enhver skole uten at det er verdens undergang.

Lærere som mener at et multikulturelt Norge er en uting har ingenting i den norske skolen og gjøre - det er min mening. Jeg har ikke problemer med at mine kollegaer har andre meninger enn meg, men et slikt menneskesyn som er forfektet her bør ikke få prege våre kommende politikere og alt det andre elevene skal gjøre når de vokser opp. Det er vi som samfunn ikke tjent med - og det mener jeg selv om jeg aldri har eller aldri kommer til å stemme SV (beklager å ødelegge visjonen din, men svært mange lærere har ikke eller kommer ikke til å stemme SV ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Lærere som mener at et multikulturelt Norge er en uting har ingenting i den norske skolen og gjøre - det er min mening. Jeg har ikke

Helt opplagt din mening og ikke noe mer eller annet enn det. Multikulturalisme og integrering er faktisk ( selvom altfor mange skyver det vekk ) ett stort politisk og høyst aktuelt tema. Hvis politikken og ansatte i skolene skulle vært forbeholdt dine meninger ville vi ikke lenger hatt demokrati.

Red. la til litt.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt opplagt din mening og ikke noe mer eller annet enn det. Multikulturalisme og integrering er faktisk ( selvom altfor mange skyver det vekk ) ett stort politisk og høyst aktuelt tema.

Har jeg påstått at det er noe annet enn det?

Men at det er et politisk tema skal ikke bringes inn i skolen hvor elevene er - både de fra Norge, Marokko, Tyrkia og alle andre land. I skolen skal alle barn og unge behandles likt, og man skal på ingen måte prøve å påvirke dem politisk. Likeverd er stikkordet. Og da er jeg tilbake til det jeg skrev i første innlegget: har du så sterke meninger om denne saken vil det være ytterst vanskelig å klare å behandle alle barna likt, uavhengig av deres kultur og religion.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i jessu fader.... Læreren synes da ikke det var supert å plaffe ned AUF'erne? Han spøkte med det. Slik som man spøker med folk som røyker kommer til å dø tidlig. At folk med diverse kreftformer dør på diverse måter. At jødene døde på diverse måter i gasskamrene. Man spøker med barn som er blitt borte/kidnappet. Man spøker om voldtekt, incest, om drap, om mord. Hva er det South Park gjør? Hva er det minst 30% av dagens stand-up komikere gjør?

Jeg sier ikke det "forhelliger" målet, men det går ikke an å forvrenge sannheten. Denne mannen har aldri ment det samme, eller støttet handlingene til Anders Behring Breivik, og han tar sterk avstand fra Anders Behring Breiviks handlinger. Å legge meninger i kjeften på han blir for dumt.

Godt mogleg. Eg sa i mitt første innlegg her at eg ikkje har noko behov for å diskutere denne saka. Eg diskuterer bruken av ytringsfridomen som unnskulding til å seie kva ein vil, utan ansvar. Og som eg sa, undertrykte folk andre stader i verda får det ikkje betre OM ein eller annan i den vestlege verda seier at det er supert å plaffe ned ungdomar. Eller om ein eller annan i den vestlege verda seier at jenter med blondt hår i hestehale bør voldtas. Eller noko som helst anna.

Poenget her er at verda ikkje er ein vektstang, der urett i eine enden av skalaen kan utjamnast berre vi er ekstreme nok i andre enden av skalaen, heilt uavhengig av nøyaktig kva som blir gøymd bak ytringfridomen den eine eller den andre gongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...