Gå til innhold
Hundesonen.no

For mye trening? :)


Caro
 Share

Recommended Posts

Hei, her er jeg igjen da! :)

Jeg snakket med en person for litt siden som sa att jeg IKKE måtte trene hunden min for mye og heller ikke hver dag...hvorfor spurte jeg og da var svarte: jo, fordi da blir hunden for smart og forventer trening hver dag, og hvis den ikke får det hver dag blir den helt rusk i hue.

Okei, da begynte jeg da å undre litt, jeg gjør ganske mye aktiviserings øvelser med min hund hver dag for at han ikke skal kjede seg for mye eller bli for rastløs av seg, men kan det bli for mye?? Jeg sliter ikke ut hunden (som jeg vet om da...har ikke sett slik ut ihvertfall ;) ) Har heller ikke merket noe til att han har reagert noe særlig på å ha en rolig dag i blant.... :)

Er det jeg som snakker med feil folk eller er det som pers sier sant?? :)

Jeg vet forsovidt ikke hvor mye denne personen kan om hunder, var bare en bekjent av en venn kan man vell si som kom med hunde råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått som råd å ikke trene for mye med valpen min. Men det går mer på at han ikke skal gå lei av å trene.

Det er jo forsåvidt noe i det han sier. Jo mer du gjør med hunden din, jo mer vil den være vant med og dermed kreve. Derfor er det viktig med dager med ro-trening også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden din, Caro?

Når jeg har valp i hus sørger jeg for at den får rolige dager og perioder innimellom. Den voksne hunden kan jeg fint trene mye i perioder for så å ha rolige dager innimellom uten at den går på veggene.

Harly får jevnt over trening 3-5 dg pr uke, i tillegg til turer i variert lengde. De siste 3-4 ukene har det vært skøyteforhold her så da har det kun blitt turer og minimalt med trening. Jeg ser ikke noen tegn til at unghunden på 18 mnd har problemer med den overgangen.

En aktiv rase trenger ikke å bli en stressball fordi at den ikke får trene en periode, min erfaring er at de fleste hunder tilpasser seg veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er 7 mnd, kan veldig masse og vi trener på mye forskjellig hver gang og har det kjempe gøy! :)

Jeg har jo hørt att man ikke skal trene til hunden blir lei, også trener vi ikke aktivt hver dag, men gjør alltid små øvelser nå og da. Også har vi sjeldent noen kjempe harde økter, vi har ikke tenkt å drive noe konkuranser eller noe så trener ikke til noe sånt. :)

Neida han blir ikke stressbombe med en dag uten noe aktivitet, men ser att han kan kjede seg. Men jeg synes også at han må takle noen dager uten spenning også ;)

Så jeg burde ikke bekymre meg om å overtrene ellerno?? :) Har ikke sett noen tegn til verken stress eller lignende på gutten, han er glad hele dagen han! :) (untatt hvis jeg glemmer å si versegod til maten hans, da venter han å venter, og tilslutt kommer han med ett litte snøfft så jeg skal skjønne at han må jo ha matn sin da! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig nøye på å ikke trene hver dag... Jeg tror hunder har godt av å lære at noen dager skjer det ingenting, og de har faktisk godt av fridager de også. Når jeg ventet barn var jeg veldig glad jeg hadde en hund som ikke hadde forventning til trening og aktivitet hver dag, da gikk det flere måneder hvor all " trening" han fikk var vanlig hverdagslydighet, hjelpe meg å henge opp klesvasken etc.

Det er faktisk ikke en selvfølge at en hund som blir trent hver dag takler hvis eier plutselig blir syk eller noe annet oppstår.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig å variere litt i både min og hundens hverdag - og det er viktig at hunden også har såpass ro at den takler at det plutselig skjer lite. I perioder kan jeg fint trene og gi høy aktivitet av variert art daglig, for så å ha noen rolige dager med kos og lufting. Innimellom kommer rolige perioder for hunden helt naturlig også når det dukker opp sykdom, eksamensperioder og andre ting i livene våre. Det går helt fint for monstergutten min det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er lurt å variere treningen og huske på at noen dager så skjer det ikke stort. De dagene bruker jeg å legge inn dagen etter at det ahr skjedd utrolig mye. Altså det å finne ro knappen til hunden er godt både for deg og hunden i det videre livet dere skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe gode råd! :) Hunden min har heldigvis en av knapp der han bare tusler runt og små sove litt da. :)

slik kan en helt vanilig dag se ut: Frokost, må ha øyekontakt å få versegod før han kan spise. Ut på tur (hvis jeg ikke har tid til tur stikker vi ned i skogen 5 m unna døra :P ) Da vi kommer inn igjen så er det egentlig veldig rolig, vi begge sløver rundt til midt på dagen da går vi til hestene (er kjempe gøy att huden og hesten min er kompiser, de står å snuser på hverandre på hver sin side av gjerdet! :) ) Også går vi hjem, på turen hjem pleier vi bare å trene på gå på plass uten bånd, også er det kos og rod til jeg skal på jobb igjenn å da må han i buret sitt til jeg kommer hjem. :) Også er det ut igjen og mat og sove! ;)

Hva slags øvelser pleier dere å gjøre når dere trener på det "aktiveste" liksom?? :innocent: Trenger litt tips, det vi gjør er på plass, kom, stopp, ligg, vent osv de basic greiene, tips til nye ting?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...