Gå til innhold
Hundesonen.no

Tematreninger i regi av NRK Telemark

Recommended Posts

Skrevet

Sakset fra NRK Telemark sin hjemmeside, følg med der for evnt. endringer.

Spennende TEMAkvelder arrangeres våren 2012; ca hver 14. dag, annenhver gang på onsdager og torsdager. Tidspunkt kl 18:00 - ca 19:30. Sted Kjølnes U-skole, PORSGRUNN.

Vi har de siste åra sett at TEMAtreninger er populære og fenger mer enn treninger uten fastsatt program. Det har vi tatt konsekvensen av og planlagt 9 TEMAtreninger våren 2012.

Denne våren har vi valgt å fokusere på ulike temaer vi tror mange kan ha nytte av å lære mer om. Her er ALLE velkomne, både medlemmer og ikke-medlemmer.

Forkunnskap er ikke nødvendig! Ha gjerne med bil og/eller bur/teppe hvor hunden kan være mens vi snakker.

Ta også med vann, leker og gode, myke godbiter!

Kanskje lurt med en stol og litt drikke til deg selv.

Under står navn og mailadresse til ansvarlig for den enkelte temakveld. Har du spørsmål, ta gjerne kontakt!

Ingen påmelding nødvendig.

Oppmøte på Kjølnes Ungdomskole i Porsgrunn.

Kl 18.00-19.30.

Vi begynner presis.

Velkommen!

Her er planen for TEMAkveldene for våren 2012:

(Tabellen med dato/tema/ansvarlig funket dårlig her på Hundesonen, så hjemmesiden for å se denne)

Litt mer om hvert TEMA:

• Hjernetrm for hunden - Triks og bruk av nesa:
    Tips om hvordan du kan aktivisere hunden i en travel hverdag!
    >> Vi tar med oppgavene, tar du med hunden?
  • Problematferd - Hvorfor hjør hunden min slik?
    Vi prøver å finne mulige årsaker til ulik problematferd og gir tips til løsninger. Herunder forslag til treningsmetoder.
    >> NB: Vi gir bare råd vi kan stå inne for. Er det problemer eller mulige årsaker som er utenfor det vi har erfaringer med, henviser vi til fagpersoner.
  • Møte- og hilsetrening:
    "Veiledning til dere som har hunder som er overivrig, og de som er litt engstlige over å møte/passere andre
    hunder og mennesker.
    >> Vi trener også praktisk på dette!
  • Utstillings- og ringtrening:
    Nysgjerrig på utstilling? Hva skjer på en utstilling og hva vi gjør i ringen?
    >> Vi trener på utstilling!
  • Klikkertrening:
    Hva er klikkertrening - og hva er det IKKE? Visste du at du kan trene klikkertrening uten å bruke en klikker?
    >> Hvordan komme i gang!
  • Innkallingstrening:
    Kommer ikke hunden når du roper?
    >> I kveld trener vi på innkalling i forskjellige situasjoner.
  • Hvordan trene hunden til å like stell av pels, ører og klør?
    >> Vi gir tips til hvordan du kan trene, slik at dette etterhvert kan gå som en drøm!
  • Hjernetrim for hunden - Trening på å hente og bære gjenstander - Apportering!
    Menge hunder og særlig retrievere elsker å hente å bære på ting. Hva morsomt kan vi få ut av det med litt trening?
    >> Hvordan komme i gang?

Stine F. Gulliksen

mobil 980 27 184

[email protected]

Charlotte Marie Schanke

mobil 913 77 495

[email protected] Lill-Ann Berg

mobil 48 16 46 89

[email protected]

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...