Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe sele når hunden er 5 mnd


Recommended Posts

Hei!

Min hund er 5 mnd i slutten av februar, altså om ca 3,5 uker. Og jeg har nedtelling!

For har så lyst på en ordentlig sele!

Jeg skal kjøpe en Hurtta Y-sele til valpen, og fikk beskjed om at det gikk an ved 5 mnds alder (for å slippe å bytte ut hele tiden, er jo ganske dyr). Den kan ikke justeres så veldig (?), men litt?

Burde jeg vente til han er 6-7 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opp til deg, hva du er villig til å bruke penger på, hehe.

Regner med at en slik hund som din vil legge seg ut i muskelmasse fra en så ung alder til fullvoksen? Så du må kanskje opp en str. fra nå til fullvoksen med den selen, men igjen, er den pent brukt, så kan man jo bare selge den billigere videre når den blir for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Om jeg bytter 1 gang, går det greit, men vil ikke bytte 2-3 ganger, hehe.. Vet ikke hvor mye han vokser fremover. Fra nå og 1 mnd fremover vokser han sikkert endel, men tror det jevner seg ut litt etterhvert :P Han kan ikke vokse så voldsomt hele livet! :lol:

Kan vel selge videre ja :) Evt. oppbevare til fremtidig bruk, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Leo brukte vi hurtta y-selen fra han var rundt 5 mnd tror jeg, muligens litt før, og har kunnet bruke den helt til han bikket 9 mnd ca, da var den for liten. Han hadde da den i str 70, og han har en lik i str 80 nå, men den sitter ikke så godt egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Om den holder i 4 mnd er det bra :)

Hvorfor sitter den ikke så godt?

Har en sele nå, med borrelås, er helt OK, men vil ha noe som presser litt andre steder, føler det blir litt mye press på halsen-

Nå er den for kort i y-stroppen virker det som, og for stor i halsen, den sklir bare rundt på han når han herjer ute... ellers sitter den fint der du kan justere da :P .. Venter på at en ny sele skal dette ned i postkassa nå, så den andre blir liggende, kan jo hende den passer etterhvert, han er jo bare litt over 10 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min hund er 5 mnd i slutten av februar, altså om ca 3,5 uker. Og jeg har nedtelling!

For har så lyst på en ordentlig sele!

Jeg skal kjøpe en Hurtta Y-sele til valpen, og fikk beskjed om at det gikk an ved 5 mnds alder (for å slippe å bytte ut hele tiden, er jo ganske dyr). Den kan ikke justeres så veldig (?), men litt?

Burde jeg vente til han er 6-7 mnd?

Litt ot kanskje, men skitt au! :)

Min hund er når på sele nr 6, han er 18 mnd gml. Utstyr må byttes ut i vekstfasen, det hører likssom med.

Jeg hadde brukt 3 sleer på Harly innen han var 6 mnd gammel, men for meg så synes jeg det er bedre å bruke sele enn halsbånd på en vilter valp uten impulskontroll.

Jeg kjøpte da seler på ebay, som jeg solge etterhvert som de ble for liten.

Kanskje du bør invistere i en sele med justeringsmuligheter i både hals og rundt magen, hvis du er intressert i færrest mulig utskiftninger?

Feks noe sånt som denne.

Selv om hunden din sikkert er utvokst i høyden rundt 6-7 mnd så vil jo den fortsette å utvikle seg i kroppen. Kjøper du en sele v/ 7 mnd alder som sitter perfekt da, så vil nok neppe den samme sitte skikkelig når hunden din er 18-24 mnd.

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot kanskje, men skitt au! :)

Min hund er når på sele nr 6, han er 18 mnd gml. Utstyr må byttes ut i vekstfasen, det hører likssom med.

Jeg hadde brukt 3 sleer på Harly innen han var 6 mnd gammel, men for meg så synes jeg det er bedre å bruke sele enn halsbånd på en vilter valp uten impulskontroll.

Jeg kjøpte da seler på ebay, som jeg solge etterhvert som de ble for liten.

Kanskje du bør invistere i en sele med justeringsmuligheter i både hals og rundt magen, hvis du er intressert i færrest mulig utskiftninger?

Feks noe sånt som denne.

Selv om hunden din sikkert er utvokst i høyden rundt 6-7 mnd så vil jo den fortsette å utvikle seg i kroppen. Kjøper du en sele v/ 7 mnd alder som sitter perfekt da, så vil nok neppe den samme sitte skikkelig når hunden din er 18-24 mnd.

Hei!

Som jeg skrev litt over, så gjør det ingenting om det må byttes ut innimellom. Men vil ikke bytte ut hele tiden. Ikke hver mnd liksom. Å bytte ut en gang når han blir f. eks 9 mnd gjør meg ingenting. Er jo morsomt med litt nytt også.

Har en sele nå som kan justeres rundt halsen og magen, og det fungerer ganske greit, men vil ha en helt annen type (har samme type som du linket til nesten). Synes det presser litt på halsen.

Synes også det er bedre å bruke sele på valp, for plutselig rykker den hardt til i båndet osv. Bruker mest halsbånd hvis vi skal trene på å gå fint i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker halvnomeselene fra Huken og Norsk Hundeutstyr (de er kliss like...), og så er jeg veldig glad i selene fra Haqihana :) som er regulerbare.

En annen sele det kan være verdt å se på er DENNE Trixieselen. Den er billig og god nok :) Kan være et greit alternativ mens hunden er i vekst. Jeg kjøpte en sånn for ca. 150,- på dyrebutikk... Prisene varierer nok veldig, men den er mulig å få BILLIG!

Bilde av Hukenselen

http://i840.photobuc...zz/P4112860.jpg

Bilde av selen fra Norsk Hundeutstyr

http://i840.photobuc...zz/P5144562.jpg

Bilde av Haqihanaselen

http://i840.photobuc...zz/P6307153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en sånn tversoversele (som jeg faktisk har brukt på begge hundene) da de var små. Også en annen billig Y-sele som ikke kostet mange kronene fra Buster Zoo (som eldstehunden brukte da han var rundt 3-4 måneder, som valpen bruker nå), også har jeg en sånn ergocomfortsele, som egentlig bør skiftes ut som vi har fått.

Jeg ville heller ventet med å kjøpe noe dyrt til hunden er sånn ca. "ferdig" å vokse i lengden, og det tar ikke sååå lang tid med småhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte første hurttasele når min var 3,5 mnd, og den holdt til han var ca 6-7 mnd, den neste holdt i en måned, så da ga vi opp med hurtta for en stund :P Forøvrig fikk jeg solgt begge mine på null komma niks, de var pent brukt. Dessuten kjøpte jeg begge på divinedog, og der er det jo ikke så himla dyrt uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er litt justering på hurttaselen også :) jeg var veldig optimist og kjøpte y-sele til min som valp :P fikk bruke den et par uker tipper jeg *hehe*

men du? mål valpen din og finn ut hvor stor han er nå i forhold til ca voksen størrelse :) Om du feks kjøper ysele i størrelse 60 så er 60cm max målet! men den kan stilles innover litt ;) Så mitt tips er å dra til butikken å prøv en ysele, velg en størrelse større om det er forsvarlig (den fremdeles sitter ganske bra)! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i forhold til selen så måler du rundt brystet ;) (under buken og over ryggen liksom!)

I forhold til hvor mye han kommer til å vokse så tenkte jeg på høyde og vekt :) Så sammenligner du med rasestandaren.

kopiert fra nett

"Høyde/Vekt: Vekten får ikke overstige 11,4 kg. Mankehøyden får ikke overstige 35 cm.

OBS! Da bostonterrier i Norden er plassert i miniatyrhundgruppen, er 35 cm satt som maksimum mankehøyde, til tross for at ingen mankehøyde er angitt i den orginale standarden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i forhold til selen så måler du rundt brystet ;) (under buken og over ryggen liksom!)

I forhold til hvor mye han kommer til å vokse så tenkte jeg på høyde og vekt :) Så sammenligner du med rasestandaren.

kopiert fra nett

"Høyde/Vekt: Vekten får ikke overstige 11,4 kg. Mankehøyden får ikke overstige 35 cm.

OBS! Da bostonterrier i Norden er plassert i miniatyrhundgruppen, er 35 cm satt som maksimum mankehøyde, til tross for at ingen mankehøyde er angitt i den orginale standarden."

Okå! :) Skal måle ham rundt brystet når han blir litt eldre :D

Mankehøyden, er det høyden på nakken? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en sak. Vil dere som har hunder med store hoder få y-seler som faktisk passer? For å få den vid nok til å gå over hodet vil den raskt kunne sitte for lavt og gi press på skuldrene til hunden. Det er ikke sånn at alle seler passer alle hunder, greit å ha i bakhodet når man driver og ønsker seg saker ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min hadde hurtta ysele til sin engelske bulldog :) Så jeg tipper det går fint til andre raser også!

Ja, men at hun hadde en betyr vel ikke nødvendigvis at den passet? Uten at jeg skal utelukke det. Men jeg ser jo at mange har aaaalt for store seler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Hurtta-selen (lifeguard) til valpen når han var 4 mnd. Men jeg visste hvor stor han ca. kom til å bli, så jeg kjøpte størrelse 60, og den passet fint da, og den passer fint enda (7 mnd), og den kommer til å passe fint når han er voksen også :)

055-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...